X
تبلیغات
امپراطوران آنلاین

از عمر همیشه حاصلم پاییز است

انگار که در آب و گلم پاییز است

در فصل غریبه ها مرا دفن نکن

تاریخ تولد دلم پاییز است !


همنوردان عزیزم پاییزتان فرخنده باد ؛ با شما در برنامه های شاد پاییزی 


مسیر جنگلی یوش به نیتل پاییز 86



                                                 همیشه بر فراز باشید 

گزارش برنامه : در طی دو روز برنامه عالی و بیاد ماندنی موفق شدیم مسیر دره ای  چال غفار به چشمه ناز را همراه با همنوردان سمیرم طی کرده و از طبیعت زیبای منطقه و در مسیر رود خانه پر آب لذت ببریم .  ویژه گی این برنامه طی مسیر در کنار رود خانه پر آب بود وجود چشمه های پر آب نیز لذت برنامه را دو چندان کرده بود و مهمتر مهمان نوازی همنوردان عزیز شهرستان سمیرم بود که ما را شرمنده کردند و جا دارد از این عزیزان بخصوص همنورد عزیزم آقای امیر افشاریان مرد با اخلاق  که وجودشان  افتخار کوهنوردی استان میباشد تشکر و قدر دانی نمایم .

تصاویر (محمد امیری)


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 
 
ادامه مطلب ...

عنوان برنامه : عبور از تنگه اوچه تا شمس آباد (  مشترک با همنوردان عزیز سمیرم ) 


مدت برنامه : دو روز از صبح پنجشنبه 93/6/27 الی جمعه 93/6/28 


نمایی از دره زیبای اوچه (محمد امیری)




                                                  با شما در برنامه های بیاد ماندنی 

چگونه در کوه حرکت کنیم؟
فرمول کلاسیک آن عبارتند از:
هماهنگی قدم با نفس، تنظیم سرعت حرکت با شیب و سختی مسیر.در تابستان استراحت در فواصل معین و در جاهای بدون باد.در زمستان حرکت مداوم.
نه خیلی سریع و نه خیلی آهسته (معمولأ ابتدا آهسته و پس از گرم شدن تندتر).حرکت با چشم باز، با توجه به اطراف و مسیر بازگشت و با توجه به فواصل و موانع و زمانها .در صورت لزوم یادداشت برداری و جمع آوری هر چه بیشتر اطلاعات.با احتیاط و بدون خطر کردن زیاد.

هنگام کوهنوردی باید انرژی خود را به گونه ای تقسیم کرد تا کمتر خسته شویم. تند راه رفتن در سربالایی ها به ویژه در کسانی که فاقد آمادگی جسمانی لازم اند یا این که کوله پشتی سنگین با خود به همراه دارند، نه تنها باعث تنگی تنفس خواهد شد بلکه مصرف انرژی بیشتری را می طلبد.اگر این عمل ادامه یابد، شخص کوهنورد به اصطلاح خواهد برید. بیشتر کسانی که در کوه می برند آن هایی هستند که انرژی خود را به خوبی تقسیم ننموده اند.
طول قدم یک کوهنوردی باید با در نظر گرفتن قد و عوامل دیگری همچون شیب مسیر تنظیم شود.
در مکان های تقریبا تخت که شیب اندکی دارند، می توان قدمهای بلندی برداشت. ولی در سربالایی ها و مکان های پرشیب باید فاصله قدمها را کوتاه تر در نظر گرفت تا خستگی به کمترین میزان خود برسد.
هنگام راهپیمایی باید تمام سطح پا روی زمین گذاشت. اما در بعضی از سربالایی ها می توان فقط از قسمت جلویی پا نیز استفاده کرد.
یکی از نکات بسیار مهم در کوهپیمایی، تنفس صحیح نگام صعود و فرود است. زیرا که با تنفس صحیح، اکسیژن کافی به بدن خواهد رسید. به خصوص که در ارتفاعات به دلیل کم شدن میزان هوا، بدن نیاز به مصرف انرژی بیشتری برای کسب اکسیژن مورد نیاز خود دارد.
هنگام دم می توان هم از بینی و هم از دهان استفاده نمود (با نسبت 70 به 30 درصد). استفاده صرف از بینی با توجه به تمام مزایایی آن، به دلیل حجم هوای ورودی کمتر، گاهی اوقات امکان پذیر نیست.
هنگام بازدم باید هوای درون ریه ها را محکم از دهان خارج کرد (بازدم قوی) تا بتوان از حجم هوای مرده داخل ریه ها تا حد امکان کاست و هوای پر اکسیژن را جایگزین نمود.تعداد دم و بازدم، به عواملی چون ارتفاع، آمادگی جسمانی، شیب مسیر، طول قدم ها حجم ریوی، میزان رطوبت هوا و در نهایت نحوه قرار گیری سر و گردن بستگی دارد.
معمولا نمی توان مدت زمان طی یک مسیر معین را با دقت کامل تعیین کرد. اما روش هایی وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها این زمان را با دقت قابل قبولی به دست آورد.یکی از این روشها به قانون نایسمیت (Naismith's Rule) معروف است. با استفاده از این قانون و داشتن نقشه های بزرگ مقیاس ( مقیاس 5000/1 یا بزرگتر) می توان قبل از انجام یک برنامه تقریب خوبی برای زمان انجام آن برنامه به دست آوریم.
قانون نایسمیت برای تخمین زمان انجام یه برنامه:
برای هر 5 کیلومتر راهپیمایی در مسیرهای تخت و ساده 1 ساعت در نظر می گیریم.
برای هر 3 کیلومتر کوهپیمایی در شیب ها که شما را به تقلا وا می دارد، 1 ساعت در نظر می گیریم.
برای هر 1 کیلومتر مسیر ناهموار، بوته زار انبوه، برف نرم، شن زار، 1 ساعت در نظر می گیریم.
به ازای هر 500 متر افزایش ارتفاع، 1 ساعت به زمان کل اضافه می کنیم.
به ازای هر 1000 متر کاهش ارتفاع، 1ساعت به زمان کل اضافه می کنیم.
در مجموع به ازای هر 5 ساعت نیز 1 ساعت اضافی برای اوقات تلف شده و استراحت در نظر می گیریم.
باید عادت نماییم تا بعد از حدود 2 ساعت کوهپیمائی مداوم حدود 10 تا 15 دقیقه استراحت کنیم تا بدن ما بتواند خود را برای فعالیت بعدی آماده کند.
در موقع عبور از سطوح شیب دار باید عمود بر سطح حرکت نماییم در این حالت پاها را نیز عمود بر سطح افق قرار داد.
در شیب می توان از باتوم راهپیمائی نیز استفاده نمود.
تا حد امکان از صعود در شیب های پر از سنگریزه و شن اجتناب نمایید چرا که با صرف انرژی زیاد مسافت کمی را خواهید پیمود. در این جور مکان ها باید جایی را انتخاب کرد تا شخص به عقب لیز نخورد، هنگام پایین آمدن از این نوع سطوح باید اول پاشنه پا را روی زمین گذاشت.
هنگام پاین آمدن از شیب های تند بهتر است فاصله قدم ها را کوتاهتر انتخاب نماییم. رعایت فاصله مناسب با نفر جلویی نیز از واجبات است. به طوری که اگر نفر جلویی ناگهان ایستاد، تعادل نفر قبلی به هم نخورده و احتمالا به نفر جلو برخورد نکند. از سویی اگر تعادل نفر عقب به هم خورد، نفر جلویی فرصت کافی برای عکس العمل داشته باشد. باید به خاطر بسپاریم که هنگام پایین آمدن متناسب با میزان شیب مسیر زانوها را خم و بالاتنه را نیز به شرط آن که مرکز ثقل بدن هنوز داخل سطح اتکای بدن بماند، به جلو متمایل کنیم.
شیب های بیش از 20 درجه را چه هنگام صعود و چه هنگام فرود حتما به صورت مارپیچ (زیگ زاگ) طی نمایید. زیرا در این صورت فشار وارد بر بدن بسیار کمتر می شود به یاد داشته باشید که هر چه شیب تند تر می شود، زاویه بین دوخط زیگزاگ کمتر و طول مسیر زیگزاگ کمتر و طول مسیر زیگزاگ با توجه به پهنای منطقه مانور بلندتر می شود.
هنگام بالارفتن از شیب بهتر است که از پاکوب ها برای طی مسیر استفاده شود و حتی المقدور از مسیرهای نامشخص پرهیز گردد.
مسیرهای با شیب کم را می توان به طور مستقیم بالا رفت. این مسیرها اکثرا مسیرهایی هستند که از گذشته های دور اهالی کوهپایه نشین آن منطقه، در شرایط هوایی مناسب، به دلایل متفاوت در آن تردد می کردند که اکنون مورد توجه کوهنوردان قرار گرفته است. این گونه مسیرها غالبا در کنار رودها یا کَمَربُر کوه ها قرار دارد.
به هر روش که در حال بالارفتن از شیبی باشیم باید پای باردار بعد از هر گام همیشه به صورت مستقیم قرار بگیرد. این عمل باعث می شود تا فشار وزن بدن از روی ماهیچه های پا خارج و به استخوان ها و تاندوم ها منتقل شود. در غیر این صورت ماهیچه های پا باید دائماً وزن بدن را تحمل کنند. که این امر سبب خستگی زودرس خواهد شد.
 
عکسها از محمد امیری  




                                                سلامت باشید 

کوهها چه نقشی در زندگی انسان دارند؟ 


   می دانیم ۴/۳ سطح کره زمین را آب فراگرفته از این مقدار فقط 3% قابل شرب می باشد که ۲% بصورت کوههای یخی و  ۱% باقیمانده قابل دسترس و بصورت چشمه ها و رودها وجود دارد.

 نزولات آسمانی در ارتفاعات کوهستانی   یا بصورت رودجاری می شود  یا بصورت  برفچالها  ذخیره شده به مرور زمان ذوب وجاری میگردد که ادامه زندگی انسان ، جانوران و گیاهان به آن وابسته است..

   به همین دلیل کوهها را برجهای آب نام گذاری کرده اند. تلفات آب در کوهستان به علت دمای پائین  کم و آب موجود در کوهستانها بعلت عبور از لایه های فشرده و حرکت در شیب به صورت طبیعی تصفیه شده و خطر آلودگی کمتری نسبت به آبهای جاری در دشتها دارد.   خوب است بدانیم:

1-یک پنجم کره زمین را کوهها پوشانده اند.

2- 28% جنگلهای جهان در مناطق کوهستانی قراردارند.

3-یک دهم جمعیت جهان در مناطق کوهستانی ساکنند.

4- کوهستانها از پناهگاههای مهم حیات وحش و پرندگان  مختلف هستند.

5-کوهستانها محل رویش گونه های مختلف گیاهان داروئی هستند.

6-آب شیرین جهان از کوهها تامین میشود.

7- کوهها تامین کننده حیات دشتها هستند.

8- کوه هامانند سدی در مقابل جریانات هوا قرار گرفته و تغییر دما موجبات بارندگی در ارتفاعات را فراهم می آورد.

 

برای حفاظت از کوهستان باید اکوسیستم آن را بشناسیم.

 

اکوسیستم چیست؟ اکوسیستم که مترادف آن زیست بوم می باشد عبارت است از مجموعه عوامل موجود در یک محیط که در کنار هم قرار گرفته و وضعیت خاصی را بوجود می آورند که این عوامل ممکن است انسان سایر موجودات زنده آب و هوا، خاک ، سنگ و پوشش گیاهی باشند. اکوسیستم های مختلفی تعریف شده که عبارتند از اکوسیستم کوهستان جنگل، کویر، تالاب و

 چرا اکوسیستم کوهستان حساس، آسیب پذیر و شکننده است؟به دلیل شکل فیزیکی و اکولوژی  ازمناطق آسیب پذیر محسوب می شوند وجود شیب ،قله  ،دره و یا پیچیده ای را در این محیط بوجود می آورد. ترمیم پوشش گیاهی تخریب شده در شیب های تند مشکل و تقریباً غیرممکن است.   هر یک از جبهه های مختلف کوه با دارا بودن شرایط خاص آب و هوائی پوشش گیاهی و جانوری مخصوص خود را دارند و کوچکترین تغییر یا تخریب اسیب های جدی به ان میرساند.درارتفاعات عمر فصل رویشی کوتاه و فقط گیاهانی قادر به ادامه حیات هستند که از قدرت انطباق بالایی برخوردار  باشند.ارتفاع، شیب تند یا ملایم و زاویه تابش خورشید تأثیر عجیب و نفوذی باورنکردنی روی دما، باد، رطوبت و ترکیب خاک دارد. این تغییرات پیچیده و ظریف مجموعه هایی از حیات مخصوص هر رشته کوه را بوجود می آورد.

  اولین حرکت  جهانی حفاظت از کوهستان : سال ۱۹۹۲  در شهر ریودوژانیرو برزیل کنفرانسی توجه جهانیان را به آسیب پذیر بودن اکوسیستم کوهستان جلب کرد که به کنفرانس زینی معروف شد.

در این راستا بنا به پیشنهاد طرفداران کوهستان ( که از سالهای پیش در این مورد تلاش کرده اند) مقرر گردید با همکاری دولتها، سازمانهای بین المللی ( سازمان خواربار و کشاورزی و........) به حمایت از توسعه پایدار نواحی کوهستانی بپردازند و اولین حرکت جهانی  با اهداف زیر :

الف  -  تبلیغ حفاظت ازکوهستانها  و پیشبرد توسعه پایدار در این مناطق

ب – اطلاع رسانی گسترده ،  افزایش آگاهی در مورد اکوسیستم های کوهستانی و اهمیت آنها در تأمین آب ، حیات گیاهی و  جانوری

ج – تبلیغ و دفاع از میراث فرهنگی جوامع کوهستانی.   

   عوامل تخریب کوهستان کدامند ؟ الف) جاده سازی –   با احداث جاده های غیراصولی در محیط کوهستان زخمی ابدی بر سیمای زیبای کوهستان وارد می شود. در سالهای اخیر احداث جاده های کوهستانی حتی در ارتفاعات بسیار بلند بدون توجه به عوارض حاصله از آن با شدت انجام می شود جاده سازی در کوهستان باید از اصول خاصی پیروی نماید در غیر اینصورت عوارضی از قبیل جابجایی های سنگین اراضی به صورت لغزش و رانش را در پی خواهد داشت. حجم قابل توجه خاکبرداری در شیب می تواند خسارات جبران ناپذیر فراوانی را بوجود آورد.

ب) چرای بی رویه – عدم تعادل دام و مرتع در سالهای اخیر که تعداد دام به ۳ برابر حد استاندارد رسیده فشار بیش از حد را به مراتع کوهستانی به ویژه در ارتفاعات وارد می کند.   

     با توجه به کوتاه بودن دوره رشد گیاهان در ارتفاعات بخاطر سرمای زیاد چرای بی موقع توان رشد کافی را از گیاهان گرفته و فقر پوشش گیاهی را بوجود می آورد و به تدریج پوشش به طرف تخریب پیش می رود.

ج) تخریب جنگلها تبدیل جنگلها و مراتع کوهستانی به اراضی کشاورزی و مسکونی به دلیل رشد سریع جمعیت ازعمده تخریب جنگلها می باشد با تراشیدن جنگل خاک  شسته شده و پوشش گیاهی از بین میرود.

 د) معادن افرادی جهت کسب درآمد با بدست آوردن مجوز به هر طریق ممکن با تمام لوازم و تجهیزات پیش رفته    وارد معرکه شده و ضربه های جبران ناپذیری را به اکوسیستم وارد می کنند.

ه‍) گردشگری رواج زندگی ماشینی در چند دهه اخیر مردم را به صورت گردشگر به محیط های کوهستانی فراخوانده و هجوم بیش از حد آنها به طبیعت کوهستان آسیب های فراوانی را می رساند از جمله:

1-      تخریب پوشش گیاهی بعلت حرکت در خارج از مسیرهای تعیین شده  

2-      به جا گذاشتن زباله های تجزیه نشدنی که این امر هم می تواند چهره زیبای کوهستان را زشت نموده و هم آلودگی حاصل از تجزیه زباله ها  محیط کوهستان را آلوده کرده که به تبع آن محیط های دشت و شهر نیز آلوده می شود .

3-       لازم است بدانیم بعضی از زباله ها برای تجزیه شدن زمان بسیار طولانی را نیازدارد .مثل آلومینیوم ۱۰۰۰ سال ظروف پلاستیک ۱۵۰ سال و ظروف حلبی از قبیل ظرف تن ماهی و ظروف کنسرو …        و بعضی زباله ها بعلت اینکه مواد سمی و شیمیایی خطرناکی دارند مضر  بوده و هرگز نبایددر مناطق  کوهستانی  رها شوند مثل باطری های فرسوده        

4-      بازگشت از مسیرهای شن اسکی که به فرسایش سریع کوه کمک می کند  .     

5-       ساخت دکه و رستوران در ارتفاعات  به علت حضور گردشگران بیشترین ضربه را به این محیط ها وارد می کند.

6-    استفاده از گون و شاخه درختان برای پخش غذا و دم کردن چایی از عوامل مهم تخریب محیط های کوهستانی محسوب می شوند.        

 

کوهها چه نقشی در زندگی یک کوهنورد دارند ؟  وظیفه کوهنوردان چیست ؟

برای یک کوهنورد کوهستان علاوه بر موارد فوق اهمیت ویژه ای دارد، زیرا:

- برای کوهنوردان ورزشی متفاوت است

- محل انس گرفتن با طبیعت می باشد.

- محل تعلیم استقامت و پایداری است

استواری و پایداری کوه، کوهنورد را به داشتن اراده قوی دعوت می کند

با این ترتیب می توانیم بگوئیم وظیفه کوهنورد در مقابل کوهستان بسیار سنگین است پس باید در حفاظت از محیطهای کوهستانی بیشتر از افراد غیرکوهنورد بکوشد. مهمترین ان آگاهی دادن به  کوهنوردان جوان و کسانیکه به عنوان گردشگر به مناطق کوهستانی می آیند .

آموزش گروههای گردشگری که تعدادشان رو به افزایش بوده و جمعیت بیشتری را به دل طبیعت میبرند از مهمترین کارهایی است که میتوانیم انجام دهیم.اگر برای این گروهها ضوابطی از طرف فدراسیونهای ذیربط  مقرر گردد کار بزرگی انجام میگیرد..

 

تهیه کننده همنورد : فرح ابطحی 


عکسها (محمد امیری)



                                                   سلامت باشید و کوهنورد