#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

برنامه هفته چهارم مهر ماه

عنوان برنامه : فرود از آبشار کریدی تنگ زندان و ادامه مسیر به طرف روستای معدن (منطقه چهار محال بختیاری)


مدت برنامه  : ۵/۲ روز از ظهر 4شنبه 90/7/27 الی جمعه 90/7/29

برنامه هفته سوم مهر ماه

عنوان برنامه :صعود به قله جنوبی گرگش (منطقه کامو کاشان )


مدت برنامه : یک روز جمعه 90/7/22


ساعت حرکت : 5 صبح

گیاه شناسی

گیاه آویشن کوهی

آویشن کوهی یکی از گیاهان زیبا و معطر است که در اکثر مناطق معتدله رویش دارد. نمونه اهلی این گیاه آویشن شیرازی است که بصورت کشت داده شده مورد بهره برداری قرار می گیرد و در شیراز کشت می شود.


از نظر شکل ظاهری و طعم این دو نوع آویشن با هم فرق دارند. البته خواص درمانی آویشن کوهی بسیار بیشتر از آویشن شیرازی است.


این گیاه بوی بسیار مطبوع و مزه تندی دارد و به خاطر خاصیتش در شدت دادن به جریان خون، به هر عضوی که مالیده شود خون به آن طرف سرازیر می شود. برای ریزش مو، جوشانده این گیاه استفاده می شود تا جریان خون را در آن قسمت بیشتر کرده و پیاز مو تغذیه شود.


این گیاه داروی بسیار خوبی برای دستگاه تنفسی و بیماریهایی از قبیل زکام، برونشیت، آسم، گریپ و .... است. همچنین این گیاه داروی خوبی برای معده می باشد و ناراحتیهای معده را از نظر هضم، نفخ به طور کلی برطرف می کند.
این گیاه از جمله گیاهان نیروزا است و همچنین ضد ترشح و ضد عفونت نیز می باشد.
برای مصرف این گیاه تقریباً
۱٠ گرم آن را با یک لیتر آب مخلوط می کنند و به صورت جوشانده مورد استفاده قرار می گیرد که مصرف خوراکی دارد.
جوشانده ٥٠ گرم از این گیاه به علاوه یک لیتر آب به صورت غلیظ برای مصرف موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.  

آویشن

آویشن گیاهی کوهستانی و معطر است که تنوع زیادی دارد. این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است و از آن معمولاً به عنوان ادویه برای طعم ‌دارکردن انواع غذاها مانند پیتزا، ماکارونی، لازانیا و بعضی خوراک‌ها استفاده می ‌کنند.

این گیاه در کشور ما معمولاً به صورت خشک شده و پودر مورد استفاده قرار می‌ گیرد ولی در کشورهای دیگر علاوه بر پودر آن، نوع تازه‌اش را نیز در غذا مصرف می ‌کنند زیرا آویشن تازه عطر و بوی بیشتری نسبت به نوع خشک آن دارد.

 خواص درمانی

- آویشن برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی‌خوابی مفید بوده و همچنین نشاط ‌آور است.

- آویشن خاصیت ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد انگلی دارد و این به جهت وجود ماده تیمون در آن است ولی با توجه به اینکه تیمون خاصیت سمی نیز دارد، در مصرف آویشن زیاده ‌روی نکنید.

- مصرف آویشن به صورت جوشانده برای رفع تنگی نفس، برونشیت، سرفه، نفخ شکم ، سوءهاضمه، آسم ، سیاه‌سرفه، سرگیجه، سردرد و زکام توصیه می ‌شود، برای این منظور ۱۰ گرم آویشن را در یک لیتر آب ریخته و جوشانده آن را در طول روز میل کنید.

- اگر از درد مفاصل ، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک در رنج هستید نیز آویشن بخورید.

- بعضی‌ها معتقدند مالیدن جوشانده آویشن روی سر از ریزش موی سر جلوگیری می ‌کند


                                                  پایدار باشید


 

 

گزارش برنامه خط الرس زرد کوه

گزارش برنامه خطالرس زرد کوه

به علت کمبود آب در منطقه دره ایلوگ به سیردان برنامه دربین راه با رضایت تمام افراد شرکت کننده دربرنامه تعغیرمسیرداده شد و تیم تصمیم گرفت که از منطقه بیرگان و ییلاق عشایر ایل بختیاری طایفه منجزی (جوب سرد) واز تنگ آغلام علی (تنگ به این علت که آقا غلام علی که یکی از بزرگان طایفه منجزی است و مالک این منطقه ییلاقی میباشد نام گزاری شده است ) با لا رفته و پس از صعود به قله سه خندرسازان از تنگ کلون چین به طرف پایین سرازیر شویم .

 روز پجشنبه31/6/90 وارد منطقه بیر گان دراستان چهار محال بختیاری شده وساعت 10درکنارپل شهریاری صبحانه صرف شد و به طرف تنگ حرکت کردیم و درطول مسیرازطرف مردم مهربان  عشایر بختیاری توسط آب و دوغ پذیرایی شدیم وارد تنگ شده و پس از پشت سر گذاشتن شیبی تند ساعت 18در داخل غاری کم عمق داخل کیسه خواب شدیم .

صبح روز جمعه 1/7/90 حرکت به طرف قله سه خندر سازان به ارتفاع 4180 و ساعت 11صبح صعود قله انجام شد وادامه حرکت به طرف نتگ کلون چین و شب مانی درکنار چال برفی بین مسیر .

صبح روز شنبه 2/7/90 ادامه مسیر و پس از رسیدن به تنگ کلون چین ازطرف تنگ پایین آمده وساعت 5عصر سر جاده بیرگان مینی بوس آمد سوار شدیم و ساعت 30/8 شب باخاطره ای خوب   افراد تیم از یک دیگر جدا شدند .   

 

عکسها از : محمد امیری  

 

 چادر عشایر منطقه بیرگان

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

 

  

ادامه مطلب ...