#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

اخبار

حادثه در علم کوه 

به گزارش وبلاگ انجمن پزشکی کوهستان ایران، یک کوهنورد برازجانی،روز پنجشنبه ساعت 13 (24 مردادماه 92) در اثر سقوط در مسیر گرده آلمانها و محدوده ی زیرین سنگ سماور، دچار حادثه شد. این کوهنورد برازجانی در قالب یک تیم 6 نفره به سرپرستی آقای کلانتری در حال صعود به علم کوه از گرده آلمانها بود.گزارش ها از چگونگی رخ دادن این حادثه، حکایت از آن دارد که کوهنورد برازجانی به دلیل گره زدن طناب پروسیک خود به طناب پوسیده بجامانده از سالهای قبل و درنتیجه پاره شدن آن، تقریبا در حدود 50 متر سقوط کرده و پیکر او در محدوده ی دیواره ی غربی و یخچال اسپیلت گیر نموده است.  

منبع حبر سایت کوه نیوز : http://www.koohnews.ir/ 

 

 

 

                                                             با آرزوی صعود های موفق

گزارش برنامه صعود به قله سولک سمیرم

کوه سولک : با ارتفاع 3350 از سطح دریا در منطقه وردشت از توابع شهرستان سمیرم در استان اصفهان قرار گرفته است که به خاطر خنک بودن منطقه صعود به این قله برای یک برنامه یک روزه در استان اصفهان مناسب میباشد . برای دست یابی به این قله زیبا باید در حد فاصل جاده شهرضا به سمیرم (کیلومتر 55 ) وارد جاده  فرعی روستای موروک شده و بعد از عبور از روستاهای موروک ؛حسین آباد و مهرگرد وارد روستای ده نسا و اسد آبادشده از جاده ای خاکی  ابتدای روستا در سمت چپ به کنار دریاچه مصنوعی سولک وارد گشته و بعد از عبور از میان باغ های سیب آقای فرهنگ که مکانی برای استراحت گردشگران درست کرده  وسایل نقلیه را گذاشته و در سمت غرب  راهی قله شد  دکل مخابراتی در ارتفاع نزدیک قله نشان خوبی برای دسرسی به قله است .


گزارش برنامه : همراه با گروه دنای اصفهان در برنامه ای خوب و بیاد ماندنی موفق شدیم قله سولک را صعود کرده تا روزی بیاد ماندنی را در دفتر خاطرات کوهنوردیمان به ثبت برسانیم . از فراز قله کوه بلند دنا در دور دستها خودنمایی میکرد .کوه و قله های علی جوق ؛ شنلی ؛ دالان ونک و دشت زیبای وردشت بخوبی نمایان بود و منطقه هنوز سرسبزی خاصی داشت . 

گزارش کامل برنامه در وبلاگ گروه کوهنوردی دنای اصفهان :http://www.denaesfahan.blogfa.com/


عکسها از محمد امیری (چشمه پای ریشه کوه و مسیر صعود )


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

گیاه شناسی

  میوه ها را چگونه باید شست : میوه ها فواعد زیادی برای بدن انسان دارند البته به شرط اینکه هنگام مصرف کاملا از آلودگی‌ها پاک شده و کاملا تمیز باشند پس باید در این‌باره دقت زیادی داشت.

  

 میوه‌های درختی : مثل سیب، پرتقال و... ممکن است دو مشکل داشته باشند؛ اول سم ناشی از سمپاشی که اگر میوه خوب از این آلودگی پاک نشود، خوردن آن باعث مسمومیت و حتی گاهی مرگ می‌شود. مخصوصا اگر باغدار سم را بیش از حد استاندارد مصرف کرده باشد، حتی با گرفتن پوست میوه نمی‌توان آن را با خیال راحت مصرف کرد چون گاهی میزان این سم آنقدر زیاد است که نه‌تنها با شستن از روی پوست پاک نمی‌شود بلکه به گوشت میوه هم رسیده و کندن پوست هم فایده‌ای ندارد. آلودگی دیگری که ممکن است میوه‌های درختی داشته باشند، ناشی از اضافه کردن مواد نگهدارنده به آنها در انبارها و سردخانه‌هاست. گاهی میوه‌ها را مدتی در سردخانه‌ها انبار می‌کنند تا در زمان نیاز وارد بازار ‌شود و برای نگه داشتنشان در طولانی‌مدت، مواد شیمیایی‌ای به میوه یا کاغذی که در آن پیچیده شده، می‌زنند و این ماده نگهدارنده در میوه می‌ماند. پس برخلاف تصور میوه‌های درختی را باید با دقت زیاد شست.

برای شستشوی میوه‌های درختی باید آنها را ابتدا با آب و بعد کفابی تشکیل شده از مایع ظرفشویی و آب شست به این ترتیب که در هر لیتر آب، 5-3 قطره مایع ظرفشویی ریخت و میوه‌هایی که با آب شسته شده، 4-3 دقیقه در آن قرار داد و بعد دوباره آب کشید. در این صورت می‌توان میوه را با خیال راحت خورد و نیازی به گندزدایی با کلر یا مواد دیگر ضدعفونی‌کننده خوراکی‌ها ندارد.

میوه‌های بوته‌ای

میوه‌های بوته‌ای با زمین تماس دارند بنابراین به خاک و کودی که پای آنها ریخته‌اند، آغشته می‌شوند. میوه‌هایی مثل خیار را ابتدا باید از خاک و آلودگی‌ پاک کرد و بعد با آب و سپس مانند میوه‌های درختی با مخلوط مایع ظرفشویی و آب شست و آب کشید. گندزدایی این میوه‌ها ضرری ندارد و می‌توان آنها را مثل سبزی‌ها، در مخلوط 1 قاشق چایخوری سرخالی پرکلرین و 6-5 لیتر آب 6-5 دقیقه قرار دارد و بعد با آب شست. 

در حال حاضر فصل توت‌فرنگی است که شستن آن آداب خاصی دارد چون امکان آلودگی‌اش به علت پوست نازک و نرم‌ آن بیشتر است. توت‌فرنگی را ابتدا باید مثل تمام میوه‌های بوته‌ای دیگر با آب و بعد کفاب شست ولی گندزدایی آن با پرکلرین خطرناک است چون امکان دارد این ماده شیمیایی لابلای آن بماند و مصرف آن خطرناک است. توت‌فرنگی‌های له‌شده را هم فقط باید با آب شستشو داد. متاسفانه گاهی مواد رنگی به توت‌فرنگی‌ها اضافه می‌شود که این رنگ خطرناک است و هنگام شستن می‌توان از قرمزی بیش از حدی که پس می‌دهد، متوجه آن شد که در این صورت نباید توت‌فرنگی را مصرف کرد.

میوه‌های جالیزی؛ هندوانه، خربزه، طالبی

درست خواندید؛ پوست هندوانه، خربزه و طالبی را هم باید با آب شست. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که پوست این میوه‌ها را که نمی‌خوریم، پس چرا باید آنها را بشوییم؟ جواب این است که وقتی چاقو را برای شکافتن هندوانه، خربزه یا طالبی استفاده می‌کنیم، در صورت آلودگی پوست این میوه‌ها، آلوده می‌شود و این آلودگی را وارد مغز میوه می‌کند. 

شستن میوه با نمک و سرکه روش درستی است؟

برخی افراد میوه‌ها را با نمک یا سرکه می‌شویند اما درست است که نمک و سرکه تا حدی گندزدا و پاک‌کننده هستند و شستن میوه‌ها با آنها غلط نیست، ولی این کار لزومی ندارد و با روش‌هایی که گفتیم، میوه‌ها کاملا پاک می‌شوند. از سوی دیگر، برخی میوه‌ها را نمی‌توان با سرکه یا نمک شست؛ مثلا اگر میوه‌هایی مثل توت‌ یا توت‌فرنگی با مخلوط آب و نمک یا آب و سرکه شسته شوند، ممکن است طعم شان تغییر کند. از سوی دیگر گاهی نمک در میوه می‌ماند و مثلا برای بیمار مبتلا به فشارخون ضرر دارد.

 

توصیه آخر

میوه‌های زده یا آسیب‌دیده و خراشیده را چه از نوع درختی و چه بوته‌ای، به هیچ‌وجه نباید در کفاب قرار داد یا با مواد گندزدا شست چون مواد مایع شوینده‌ وارد آنها می‌شود و ممکن است بعد از آبکشی هم از بین نرود و مصرف‌کننده را دچار مشکلاتی مثل ابتلا به اسهال ‌کند. پس این میوه‌های زخمی را باید از بقیه میوه‌ها‌ جدا کرد و جداگانه فقط با آب شست. 

 

                                                                      سالم و شاداب باشید

گزارش برنامه صعود به قله سهند

استان آذربایجان غربی : (به پارسی باستان : آذرباذگان)‏ یکی از استان‌های ایران  است. این استان بزرگ‌ترین و پرجمعیت ‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران (آذربایجان) محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان ، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی ، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان  محدود شده‌است. این استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کلّ محدودهٔ استان را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند. مساحت استان آذربایجان شرقی ۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع است که از این جهت، یازدهمین استان بزرگ ایران محسوب می‌شود. این استان محل اتصال دو رشته کوه مهم و اصلی کوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس است و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ کوه سهند  است. مرکز استان آذربایجان شرقی، کلان‌شهر تبریز است. از شهرهای مهم و اقماری این استان می‌توان به مراغه ، مرند ، میانه و اهر اشاره کرد.

سهند : نام قله و رشته‌کوهی آتش‌فشانی در جنوب تبریز، شمال مراغه ، شرق آذرشهر و غرب بستان‌آباد در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این رشته‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آن‌ها (قوچ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع‌ترین نقطهٔ استان محسوب می‌شود. رشته‌کوه سهند به‌دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌های ایران مشهور شده‌است؛ چراکه سطح تمام مناطق این رشته‌کوه پوشیده از سبزه‌است. کوه‌های جام، سهند، سلطان، دمیرلی، آغ‌داغ، موتال داغی، شیر داغی، حرم داغی، گیرو داغی، آتاشان، درویش، کمال از مهم‌ترین قلل رشته‌کوه سهند محسوب می‌شوند.

قلعه بابک : بذ یا بذین (شاید نام ۲ مکان باشد) به ناحیه کوهستانی (کورَ) در آذربایجان گفته می‌شود که محل قلعه و پایگاه بابک خرمدین در طی قیام  علیه خلافت عباسی (۸۱۶ تا ۸۳۷ میلادی) بوده است.این قلعه اقامتگاه و مرکز فرماندهی بابک خرمدین در طی قیام  علیه خلافت عباسی بوده است. دسترسی به این قلعه نیاز به دو ساعت کوه پیمایی دارد . این قلعه باستانی توسط جنگل ارسباران احاطه شده است و به علت وجود زیبایی‌های طبیعی و ویژگی‌های تاریخی قلعه بابک از مکان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی می‌باشد که سالیانه علاقه‌مندان بسیاری را ره‌سپار این منطقه می‌کند.

کندوان : یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌است که به‌دلیل شکل خانه‌های آن که به ‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند است.عسل از مهم‌ترین سوغات این روستا است.کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که این موجب جذابیت بی‌نظیر آن شده‌است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید . کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده‌است. کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند است که مراتع سرسبزش عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای ۶ هزار ساله محسوب می‌شود. آب این چشمه با کمترین درصد سنگینی برای درمان بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است.

باغ ایل‌گلی (شاه‌گلی) :  یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده‌است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌است.عمق دریاچهٔ ایل‌گلی ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود.   منابع : سایت ویکی پیدیا  

گزارش برنامه : در طی یک برنامه چهار روز و نیم (حرکت از اصفهان ظهر چهارشنبه 16/5/92 برگشت یکشنبه شب 20/5/92 ساعت 22 اصفان ) موفق شدیم که به قله زیبای سهند صعود کرده و سپس به بخشی از استان آذربایجان شرقی سفر کنیم و از هوایی لذت بخش و خنک و گاهی بارانی استفاده نماییم و در این راستا از شهرهای تبریز ؛ مراغه ؛ کلیبر ؛ کندوان ؛ و نقاط دیدنی همانند باغ  زیبای ایل گلی ؛ قله بابک ؛ و جنگلهای ارسباران دیدن کردیم  که جای همه همنوردان در این برنامه عالی خالی بود (در راه بازگشت فرصت شد که به بازار قدیمی زیبای زنجان نیز سری بزنیم ).  

  

عکسها از محمد امیری و مهری شهبازی  

 

  


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید


 

ادامه مطلب ...

شعر

میان ِ ماندن و رفتن حکایتی کردیم
که آشکارا در پرده‌ی ِ کنایت رفت.
مجال ِ ما همه این تنگ‌مایه بود و، دریغ
که مایه خود همه در وجه ِ این حکایت رفت.
  
                                                         " شاملو" 
 
 
 
                                              یه امید فردایی بهتر