#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه صعود به قله هزار کرمان

گزارش برنامه : در طی سه روز( از دو شنبه شب 95/7/19 الی پنج شنبه 95/7/22 )   همراه با گروه کوهنوردی دنا اصفهان به استان  کرمان سفرکرده و سپس به روستای اوردیکان ( روستای اوردیکان بلند ترین روستای ایران از سطح دریا با ارتفاع 3300 متری می باشد ) رفته  و از مسیرشرقی کوه هزار و تنگه بن چشمه خود را به قله رساندیم  بر فراز قله ایستاده و به یاد همنوردان سرود ای ایران را سر داده و بر خاک قله بوسه زدیم و سپس از مسیر غربی کوه خود را به پناه گاه هزار رسانیده  و در منطقه آبشار راین سوار مینی بوس شده و به منطقه کوهپایه و روستای سیمک  رفته و از آبشارهای زیبای سیمک بازدید کردیم  و  با خاطره ای خوش و بیاد ماندنی به اصفهان مراجعت نمودیم و پایان برنامه ای بسیار عالی  جای همه همنوردان خالی بود .

نمایی از کوه م قله هزار 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

معرفی استاد معرفت

معرفی استاد احمد معرفت به روایت هیئت کوه نوردی استان فارس
متولد 1306 شیراز- از سن 12 سالگی به همراه برادران خویش به کوه می رفته است. در سال 1325 عازم تهران شده و به استخدام اداره فرهنگ آن روز در می آید و در آنجا نیز در باشگاه ورزشی نیرو و راستی به مدیریت منوچهر مهران در رشته کوهنوردی فعالیت می کند و 7 سال عضو این باشگاه بوده است

و به قلل مختلف صعود کرده و از چند غار نیز بازدید نمود اولین دوره ای که گذرانده است در پس قلعه تهران به همراه آقای گیلان پور (دوره دیده شامونیکس فرانسه) که تازه به وطن مراجعت کرده بود و همراهی آقایان امیرحسین امیر فیض. فرخ رحمدل. جلیل کتیبه ای و محمد اعظمی با کوهنوردی فنی آشنایی پیدا کرد سپس در سال 1331 به شیراز آمده برنامه های کوهنوردی را از سر می گیرد همراهان وی در آن زمان حاج حسین معرفت- بهرام چهره نگار- سرتیپ امین اله کوثر- نادرآرا و جمعی دیگر که حدود 10 نفر می شدند کوهنوردی فنی را در شیراز با کمبود امکانات آن موقع ادامه داد.

در سال 1342 به همراه شادروان احمدزاهد و بهرام چهره نگار به قلل من بلان فرانسه و برای اولین بار از ایران به قله گروس گلوکنو اتریش صعود نمود سپس سال 1349 به قله فوجی یاما ژاپن صعود نمود که از کارهای شاخص ایشان به حساب می آید ایشان در مدت 60 سال کوهنوردی خود به کشورهایی چون فرانسه، انگلیس، چین، ژاپن، آمریکا، ایتالیا، آلمان، دانمارک، سوئیس، یونان، ترکیه، یوگسلاوی، بلغارستان، سوریه، عراق، مصر، اردن، عربستان، دبی، هندوستان، تایوان، سفر کرده و موزه ای کم نظیر از قبیل فسیل، سنگ چکنده، چکیده. جانوران و غیره جمع آوری نموده.

ایشان دو کتاب منتشر نموده که اولی در سال 1325 که سه بار به چاپ رسیده به نام کوهها و غارهای ایران و دیگری کتاب 60 سال خاطرات کوهنوردی که در سال 1384 به چاپ رسید.

ایشان در برنامه ای که در آن مرحوم علی اصغر اردوخانی به درون چاه قعله بندر سقوط می کند حضور داشته اند که این حادثه در سال 1331 در زمانی اتفاق می افتد که گروههایی از تهران به شیراز آمده و جهت دیدن مناطق مختلف مشغول اجرای برنامه بودند و مرحوم اردوخانی که عضو باشگاه نیرووراستی بود اولین کسی که به اصرار خودش وارد این چاه می شود.

در سال 1326 به همراه گروهی از باشگاه نیرو و راستی به سرپرستی منوچهر مهران به قله دماوند صعود کرد.

در سال 1329: از طرف گروه فوق به قلل سهند و سبلان صعود نمود.

سال 1331: پس از مراجعت به شیراز با بار علمی که از این سفر چند ساله به تهران داشت شروع به فعالیت در قالب سازمان کوهنوردی شیراز نمود که در آن سالها با مشکلاتی مواجه می شود از جمله با توجه به فعالیت حزب های سیاسی مختلف و حساسیت دولت بر روی کوهنوردان که غالباً از انسانهای روشنفکر بودند و افراد نظامی که به گفته ایشان به طور غیر محسوس جهت بررسی وضعیت فعالیت گروهها در این تشکیلات عضو می شدند اما به این علت که هدف آن فعالیت ها فقط ورزش بود این اعمال چندان اثر منفی بر روی گروه نداشت چنان که بر اثر این پیشرفت ها در سال 1335 کوهنوردان سراسر کشور به مدت 15 روز مهمان کوهنوردان شیرازی شدند.

در سال 1334 از جبهه غربی به دماوند صعود نمود، در این برنامه برای اولین بار کوهنوردان همزمان از چند جبهه این قلعه را صعود کردند. همچنین در این سال ایشان به همراه 14 نفر از اعضای گروه برای اولین بار از زندان سیاه چال فیروزآباد که چاهی است به عمق حدود 50 متر که عرض دهانه مکعب شکل آن حدود 40 متر است دیدن نمودند که از گروه ایشان آقای ناصر معارفی برای اولین بار وارد این چاه می شود.

سال 1335 برای نخستین بار از فارس از غار کله سنگ بازدید نمود که بقایای اسکلت زیادی در انتهای آن واقع بود در همین سال کلاس هایی کارآموزی در تهران و منطقه علم کوه برگزار گردید که ایشان به عنوان مربی در این کلاس حضور داشتند و در همان سال به قله تخت سلیمان صعود نمودند، در اواخر سال 35 از غار باغ صحرای لار دیدن نمودند (اولین بار) و غار تاروان خفر را نیز کشف و بازدید نمودند.

1339:کوهنوردان در آن سالها جدا از جنبه ورزشی از دیدن مسئولین وقت افراد ماجراجو. قوی و زبده نیز به حساب می آمدند. از آن جمله واقعی که در سال 39 برای کشف و بازرسی از غار فرمپشگان کوار جهت جستجوی آثار باستانی و گنج هایی که گفته می شد توسط دلالان بین المللی و غارتگران از این غار بیرون آورده شده و به فروش رسیده که ایشان به همراه دو نفر از وزارت آموزش و پرورش (فرهنگ سابق) از این غار بازدید نموده و موضوع را گزارش دادند پس از این ماجرا در اردیبهشت ماه همان سال در لارستان فارس زلزله ای وحشتناک رخ می دهد. که کوهنوردان شیرازی جهت کمک رسانی به این منطقه اعزام می شوند.

در سال 39 تیمی متشکل از آقایان معرفت، ایزدخواه، رفیعی، الحاق از مسیر شهرضا، سمیرم به این شهر می رسند و پیاده عازم رشته کوه دنا می شوند که به علت طولانی بودن و نبود جاده این مهم مسیر نمی شود و ناچار پس از تحمل مشکلات زیادی به شیراز بر می گردند. در این سال به همراه آقایان: وثوقی و ده بزرگی از جبهه شمالی به قله سبلان صعود می کنند.

1341 :اندازه گیری چاه مصنوعی پیرزن واقع در کوه سعدی به اندازه 142 متر توسط ایشان ورود به غار کان گوهر برای اولین بار به همراهی آقایان چهره نگار، وثوقی، لسان، صادقی، اشرفی پور که در این غار به اسکلت انسانی بر می خورند که سنگی بزرگ بر روی سینه ی او گذاشته بودند و جمجمه او را به موزه کوهنوردی منتقل می کنند. صعود به قلل مرکزی وشرقی دنا (6قله) در قالب برنامه ای 10 روزه در سال 1342 ایشان به همراه همنوردان خود آقایان احمد زاهد و بهرام چهره نگار راهی اروپا شده و قلل گلوس گلوکز اتریش و من بلان فرانسه را صعود می نمایند که با توجه به نبود امکانات و دشواری سفر در آن زمان تلاش ایشان قابل تقدیر است. البته این سفر غیر از صعود این قلل دستاوردهای دیگری نیز برای کوهنوردان شیرازی به همراه داشت از آن جمله تهیه وسایل جدید از کشورهای خارجی و مکاتبه با فروشندگان، انتقال تجربیات کسب شده و باز کردن و ساده تر کردن راهی جهت صعود به قلل برون مرزی را می توان نام برد به هر صورت ایشان فعالیت خود را در هیئت کوهنوردی شیراز ادامه داده تا جایی که یک سال بعد به همراه گروهی از کوهنوردان موفق به کشف 3 غار دیگر در استان شده و در سال 46 نیز اولین برنامه صعود به قلل دنا که شامل قلل مرکزی می شده است برنامه ریزی نموده و در تابستان همان سال برنامه مذکور را اجرا نموده و در حین برنامه موفق به کشف غار یخ دنا (به صورت اتفاقی) و غار پلنگ در شهرستان کمه می گردند.

در سال 1349 ایشان بار دیگر جهت صعود به یکی از قلل خارج از کشور راهی ژاپن می شوند و به قصد صعود به قله فوجی یاما ایران را ترک می کنند و پس از آشنایی با کوهنوردان معروف ژاپنی موفق به فتح قله پوشیده از برف فوجی یاما می شوند پس از آن طی سفری چند هفته ای به آمریکا- انگلیس دوباره به شیراز باز می گردند.آقای معرفت تا سال 1359 در شیراز ساکن بوده اند و پس از آن به علت مسائل کاری راهی اصفهان می گردند و همچنان در این شهر ساکن هستند، مسلما یاد و خاطره کوهنوردان شیراز و تلاش و کوشش آنان در پیشرفت این ورزش هرگز از یاد ایشان نخواهد رفت. 

استاد عضو افتخاری گروه کوهنوردی دنا اصفهان می باشند .


 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   ادامه مطلب ...

عبور از تنگه شورنا سمیرم

گزارش برنامه : روز جمعه 95/7/9 در یک برنامه بسیار دلچسب همراه با گروه دنا اصفهان موفق شدیم  وارد منطقه شمس آباد ونک سمیرم شده و از تنگه ای به نام شورنا حرکت را آغاز کرده و طی یک روز کوهپیمایی خود را به روستای شیر مرد در منطقه شهریاری  برسانیم و خاطره ای خوب از برنامه ای به یاد ماندنی را دفتر سفرنامه خود به ثبت برسانیم .منطقه بوی پایز را به مشام میرسانید . گلهای حسرت در بین مسیر جلوه ای خاص داشت . و درخت های بنک که خاص منطقه زاگرس است رو به رنگین شدن میرفت و گیاهان در حال رنگ عوض کردن بودند تا زیبایی پاییز را نمایان کنند . حضور استاد معرفت در این برنامه بسیار جای خوشنودی افراد گروه بودو نیز جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود .

رودخانه درازه رود در منطقه شمس آباد 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلی را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

صعود به قله افوس منطقه فریدون شهر

دوستان و همنوردان و کاربران گرامی مدتی بود که به علت جابجایی سعادت نداشتم که در وبلاگ فعالیت کنم و اکنون خوشحالم که دوباره در خدمت همراهان و یاران هستم با آرزوی سلامتی ارادتمند "محمد امیری"

گزارش برنامه : افوس به تاریخ 95/6/26 همراه با گروه کوهنوردی دنا اصفهان برگزار گردید و تیم  موفق شد در میان طبیعتی زیبا و یک سنگنوردی جانانه به قله افوس صعود کرده و مراسم قله را بر فراز این قله زیبا بجا بیاورد . جای همه همنوردان خالی بود . 

 نمایی از کوه افوس 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   ادامه مطلب ...