#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

رویت ماه

رویت ماه : دوشنبه 24 آبان 95 

مشاهده «ابرماه» در شامگاه امشب/بهترین زمان برای رصد ماه درخشان

روز دوشنبه، 24 آبان، «ماه» در وضعیت بدر و به نزدیکترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد که موجب می‌شود درخشان‌تر و بزرگتر دیده شود؛ در صورتی که رصدگران رصد این پدیده را از دست دهند، باید تا سال 2034 منتظر بمانند.

به گزارش ایسنا، فاصله ماه هر چهار هفته با زمین به نزدیکترین حد می‌رسد و همیشه در حالت بدر نیست. وقتی ماه در حالت بدر به نزدیکترین فاصله خود از زمین می‌رسد و درخشان‌تر و بزرگتر از همیشه دیده ‌شود، ماه افروختگی یا ابرماه (supermoon)  روی می‌دهد.

این اتفاق در هر ۴۱۲ روز یکبار پیش می‌آید. البته ماه، هر چهار هفته (دقیق‌تر هر ۲۷ روز و ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه) فاصله‌اش با زمین به نزدیکترین حد می‌رسد، ولی همیشه ماه در وضعیت بدر نیست.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه امروز، دوشنبه 24 آبان، «ماه» به وضعیت بدر (ماه کامل) می‌رسد،‌ گفت: همزمان با غروب خورشید، ماه در حالی از سمت شرق طلوع خواهد کرد که در وضعیت بدر قرار دارد.

وی اضافه کرد: در شامگاه امروز ماه با شرایطی از افق ایران طلوع خواهد کرد که  14 درصد بزرگتر و 30 درصد روشن‌تر از سایر ماه‌های کامل در طول سال است.

غروب خورشید دوشنبه 24 آبان ماه 95 از فراز کوه صفه اصفهان 


طلوع ماه دوشنبه 24 آبان 95 از فراز کوه صفه اصفهان 


 

                                                                                                شاد باشید 

برنامه کرکس

گزارش برنامه : کرکس با همنوردان عزیزم جای همه همنوردان خالی بود .

جمعه95/8/21  به قصد صعود به قله کرکس عازم منطقه کشه شده و در زیر درخت گردوها استراحت میکردیم که  با یک کوهنوردی آشنا شدیم که با موتور سیکلت به منطقه و تا درخت گردو ها  آمده بود تا فقط درختان گردو را در مسیر پناه گاه آبیاری کند و اطراف این مسیر را تمیز میکرد آقای کبیری مرد زحمت کشی که برای سالم نگه داشتن منطقه و درختان 120 کیکومتر راه خطرناک را از اصفهان تا کشه و مسیر پناه گاه را با موتور سیکلت طی کرده بود و این کار را چهار سال است که انجام میدهد. درختان گردو در مسیر قله برای همه کوهنوردان اصفهان آشنا است محلی  برای استراحت  همه کوهنوردان چه در راه رفتن به قله و پناه گاه کرکس و چه باز گشتن از قله . دیدن این مرد بزرگ تیم چهار نفره ما را بر آن داشت تا ساعتی را با وی همراهی کنیم . 

در مسیر بازگشت در افکارم قوطه ور شدم  نگاهی به کرکس انداختم و بر بلندای کرکس عظمت مردی را دیدم که تنها و عاشق و بدون چشمداشت و بدور از هر هنر نمایی هنرمندانه درسی بزرگ به من داد. من به نیت صعود رفته بودم و کبیری کبیر برای هموار کردن راه صعود آمده بود . 

زنده باد همه انسانهایی که بی ادعا بر فراز قله انسانیت ایستادند .

آقای کبیری 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

دنا همایش بیستمین سال تاسیس گروه

گزارش همایش : "روز جمعه بزرگداشت بیستمین سال تاسیس گروه کوهنوردی دنا اصفهان بود" که درپاییز 1375 توسط افراد کوهنورد قدیمی ؛ همنوردان ؛ امجد سموآتی ؛ ابدال کریمی ؛ جواد مرندی و زنده یاد بهمن کاظمی  تاسیس و شروع به فعالیت کرد . اهداف گروه فرهنگ سازی و آموزش کوهنوردی در تمام ابعاد و نیز صعود به کلیه قلل مرتفح ایران بوده و هست و نیز آشنایی کوهنوردان با سرزمین و تاریخ ایران زمین بوده است ودر این راستا برنامه های بازدید از ابنیه های تاریخی در قالب برنامه های فرهنگی تدوین واجرا گردید . گروه به سرعت شکل گرفته وابتدا برای گردهمایی جلسات هفتگی در مرکز شهر اصفهان  دفترو تلفن ثابت تهیه نمودند و افراد گروه ملزم به شرکت در جلسات هفتگی بودند ودراین جلسات گزارش برنامه اجراشده و آموزش تئوری در مورد مطالب کوهنوردی و ثبت نام برای برنامه هفته آینده انجام میگرفت ومیگیرد.ساختن وسایل کوهنوردی از قبیل کارابین کارگاهی ؛ کارابین پیچ ؛ رول پانچ ؛ چکش ؛ کلنگ ؛ دستگیره ظرف ؛ ظروف غذابر؛ پیرانا ؛ونوس؛ دیگر ابزار دره نوردی و... به صورت کاملا استاندارد توسط مهندس امجد سموآتی وبا ارزان ترین قیمت عرضه به بازاراز افتخارات گروه کوهنوردی دنای اصفهان است.ازدیگرافتخارات مهم گروه کوهنوردی دنای اصفهان اجرای 20سال کوهنوردی در شرایط متفاوت کوهستانی و صعود های بلند و زمستانی بدون حادثه میباشد .برای آشنایی بیشتر عمل کرد برنامه های اجرا شده به سایت گروه کوهنوردی دنای اصفهان رجوع کنید .


جشن برگزاری گروه دنا در منطقه وردشت سمیرم در کنار کوه صولک و در فضایی با طبیعت دلنشین بر گزار شد . تعداد زیادی (حدود 300 نفر) از گروه های کوهنوردی و جمع کثیری از همنوردان ازاستانها و شهرستانهای مختلف شرکت کردند که از میهمانان با صبحانه و چایی آتشی  پذیرایی گردید و در این همایش زیبا همنوردان مسعول گروه در رابطه با عمل کرد بیست ساله گروه سخنرانی کرده و سپس از گروه های شرکت کننده دعوت شد تا نظرات خود را بیان کنند  و در ادامه برنامه در مورد ابزارهای دنا توسط همنورد عزیزم استاد امجد سموآتی سازنده اولین ابزار فنی فلزی در ایران توضیحاتی داده شد و در همایشی فراموش نشدنی قدرت کارابین دنا با بلند کردن خودرو پاترول با وزن دو تن و پنج کیلو به نمایش گذاشته شد که فریاد هورا و تشویق همنوردان تا بلندای بلندی ها طنین افکند و سکوت منطقه را در هم شکست . در ادامه برنامه صعودی کوتاه برای همنوردان در نظر گرفته شده بود که به خوبی برگذار گردید و این مراسم با شکوه در ساعت 16 عصر با یاد و خاطره ای جاودانه به پایان رسید . 


زنده باد مردی با اراده آهنین که سخت کوشید تا امروز نام ابزار دنا برهر دیواره ای جلوه گر باشد


سن سخنرانی همایش در فضای باز کوهستانی  


برای مشاهده تصاویر بیشتر ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

گزارش برنامه پیمایش حاشیه زاینده رود

کاش چون پاییز بودم (فروغ فرخ زاد)
کاش چون پاییز بودم
کاش چون پاییز خاموش وملال انگیز بودم.
برگهای آرزوهایم , یکایک زرد می شد,
آفتاب دیدگانم سرد می شد,
آسمان سینه ام پر درد می شد
ناگهان توفان اندوهی به جانم چنگ می زد
اشک هایم همچو باران دامنم را رنگ می زد.
وه ... چه زیبا بود, اگر پاییز بودم,
وحشی و پر شور ورنگ آمیز بودم,
شاعری در چشم من میخواند ...شعری آسمانی
در کنارم قلب عاشق شعله می زد,
در شرار آتش دردی نهانی.
نغمه ی من ...
همچو آواری نسیم پر شکسته
عطر غم می ریخت بر دلهای خسته.
پیش رویم :
چهره تلخ زمستان جوانی
پشت سر :
آشوب تابستان عشقی ناگهانی
سینه ام :
منزلگه اندوه و درد وبد گمانی.

کاش چون پاییز بودم 


گزارش برنامه : روز جمعه 30 مهرماه 95 همراه با گروه دنا اصفهان به منطقه مارکده سفر کرده و مسیری را در حاشیه زاینده رود در میان درختان رنگارنگ طی کردیم و گاهی به رودخانه نیمه جان زاینده رود قدمی گذاشته و سردی آب کوه های زاگرس را حس می کردیم . جای همه همنوردان در این برنامه خالی بود .


نمایی از زنده رود 


 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  ادامه مطلب ...