#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه خلخال به اسالم



موقعیت شهرستان خلخال 

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل واقع شده‌است و مرکز آن شهر خلخال است.این شهرستان از طرف شمال به شهرستان کوثر از طرف شرق به‌استان گیلان از طرف جنوب به استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان میانه حدود می‌شود. شهرستان خلخال در ۴۸ درجه و۳۲ دقیقه طول جغرافیایی و۳۷ دقیقه و۳۷ درجه عرض جغرافیایی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته‌است. شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی است که ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب کاهش می‌یابد رشته کوههای تالش درشرق آن از شمال به جنوب کشیده شده‌است که مانند سدی میان دریای مازندران و استان گیلان و آذربایجان قرار گرفته‌است به طوریکه بر خلاف دامنه‌های شرق در دامنه‌های غربی آن در منطقه خلخال به جهت کاهش باران و خشکی هوا پوشش گیاهی انبوه و چشمگیری دیده نمی‌شود در این شهرستان رود مهم قزل‌اوزن و شاخه‌های آن مانند شاهرود آرپاچای و شنگ‌آباد به طرف جنوب جریان داشته و سرانجام به دریای مازندران می‌ریزد این منطقه از لحاظ آب وهوا دارای تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد است به لحاظ موقعیت‌های جغرافیایی و شرایط کوهستانی این منطقه دارای جالبترین منابع آب‌های گرم معدنی است که مهم‌ترین آنها آب گرم معدنی خلخال سویی در بخش سنجد در فاصله شهرهای گیوی و خلخال می‌باشددر شهرستان خلخال گویش‌های متعددی وجود دارد از آن جمله می توان به گوبش‌های ذیل اشاره نمود:

۱ ـ  زبان ترکی آذری در خود شهر و اکثر روستاهای خلخال.

۲ ـ گویش کردی در بخش مرکزی در دهستان لنبر و روستاهای اطراف.

۳ ـ  گویش تاتی که یکی از گویش‌های منحصر به فرد و باستانی می‌باشد در بخش شاهرود خلخال رواج دارد.

۴ ـ  گویش تالشی که در بخشی از روستاهای مرزی در منطقه شاهرود رواج دارد.

گونه های حیوانی منطقه  :

پلنگ ، خرس ، گرگ ، بز کوهی ، مارال ، خوک ، روباه ، شغال ، خرگوش ، عقاب ، شاهین ، قرقی ، انواع مار ،انواع پرندگان ، بلدرچین ،  سوسمار ، عقرب ….

برنامه کوهپیمایی اسالم به خلخال یکی از معروف ترین مسیرها در میان کوهنوردان و طبیعت گردان است که در فصل بهار، تابستان و تا نیمه اول فصل پاییز بسیاری را به سوی خود می کشاند. این برنامه شامل پیمایش مسیر خلخال تا اسالم از طریق جاده مالرو و قدیم آن می باشد که از روستای اندبیل در شرق خلخال به سمت روستای ناو می شود و در استان گیلان خاتمه می یابد.شما در این مسیر  از ارتفاع ۲۱۰۰متری به ارتفاع ۳۳۰ متری می رسید و در هر لحظه با جاذبه ای تازه روبه رو خواهید شد.

 

آبشار لاتون : در استان گیلان ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا شهر لوندویل روستای کوته کومه جای گرفته‌است. ارتفاع تقریبی آبشار لاتون ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران به حساب می‌ آید .علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض تر است. در بالا دست آبشار بزرگ لاتون، سه حوض بزرگ طبیعی با سه آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی نظیر و منحصربه‌فرد منطقه لاتون است.

فاصله از روستای کوته کومه تا آبشار حدود ۶ کیلومتر است که در مدت طی این مسافت ۳/۵ ساعتی در حدود ۷۵۰ متر ارتفاع زیاد می‌شود.

مسیر صعود آبشار تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیباست که در طول مسیر چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود. انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است. آبشار از فاصلهٔ ۵۰۰ متری قابل رویت است.

در مسیر صعود به آبشار لاتون به روستای قدیمی آسیو شوان می‌رسیم که تقریباً خالی از سکنه است. به زبان تالشی، آسیو به معنی آسیاب و شوان به معنی کنار رودخانه می‌باشد.

در حاشیهٔ آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند.

از تنوع جانوری اطراف آبشار نیز می‌توان به گرگ، گراز، خرس (نادر)، جوجه تیغی، اسب، گاو، و… اشاره کرد.

این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس«اسپینه» سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس «اسپینه» سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود.

گزارش برنامه : طی 5 روز برنامه بیاد ماندنی ( چهار شنبه 3/8/96 الی دوشنبه 8/8/96 ) همراه با 6 نفر دیگر از همنوردان قدیمی موفق شدیم مسیر خلخال به اسالم را طی دو روز پیمایش کنیم و شبی بارانی را در منزل روستایی ناو آقای یدالله نوری ده (09119843253) با پذیرایی گرم ایشان و صرف غذای محلی به صبح برسانیم . و در ادامه برنامه بازدید از آبشار لاتون آستارا را نیز در کارنامه سفر خود بگنجانیم . تا خاطره ای بسیار بیاد ماندنی را در دفتر گوهنوردی خود به ثبت برسانیم . جای همه همنوردان خالی بود . 

نمایی از ابتدای مسیرخلخال به اسالم 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

 تصاویری از کل برنامه ( خلخال به اسالم )













آبشار لاتون و ادامه تصاویر مربوط به مسیر آبشار لاتون 








                                          با شما در برنامه های بیاد ماندنی

نظرات 1 + ارسال نظر
گروه کوهنوردی ساوالان میاندوآب جمعه 19 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 03:44 ب.ظ http://savalanmiyandoab.blogfa.com/

گوارا باد این صعود زیبا بر شما

زنده باشید همنورد گرامی درود بر شما. من سایت شما رو به پیوند های خودم اضافه کردم اگر مایل هستید من را به پیوند هایتان اضافه کنید . درود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد