#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله های گاوکشان و شاه جهان و شیر باد بام سه استان

سفر به استان گلستان برای شرکت در همایش تجلیل از استوره کوهنوردی ایران آقای عظیم قیچی سازبه همت باشگاه کوهنوردی پاسارگاد گنبد کاووس . و در ادامه سفر برفراز بام 3 استان قله گاو کشان استان گلستان. قله شاه جهان استان خراسان شمالی.قله شیر باد استان خراسان رضوی طی 6 روز



قله گاو گشان : یکی از بلندترین قله های استان گلستان با ارتفاع ۳۸۵۰  در البرز شرقی مشرف به روستای شاهکوه پایین از توابع شهرستان گرگان واقع شده است. از مهمترین ویژگیهای این قله برای کوهنوردان مسیر شن اسکی آن است که واقعا نفس گیر می باشد و معمولا کوهنوردان استان قبل از صعود به قله دماوند خود را جهت هم هوایی و محک زدن آنرا انتخاب میکنند که انتخاب بجایی هم است. از دیگر ویژگیهای این قله وجود صخره های مرتفع و نوک تیز که از دور نمای بسیار زیبا و از نزدیک دارای ابهتی قابل شتایش است.  همچنین وجود  برفچالها و یخچالهای متعدد که منشا چشمه سارها و حوضه آبخیر تعدادی از رودخانه های استان گلستان مازندران و سمنان است.  روستای شاهکوه نزدیکترین روستا به این قله می باشد. شغل بیشر این مردم زحمت کش و خونگرم دامداری و کشاورزی است و در فصل تابستان میزبان علاقمندان بسیار زیادی از مردم این سرزمین هستند. برای رفتن به این قله دو راه وجود دارد از استان گلستان شهرستان گرگان جاده توسکستان به سمت شاهرود بعد از روستای چهارباغ به دوراهی برخورد کرده وبه سمت شاهکوه سفلی میرسیم راه بعدی از شاهرود  جاده مجن به سمت گرگان میایم و بعد از حدود65کیلومتر به دوراهی میرسیم و به سمت شاهکوه سفلی میرویم واز این روستا تا پای ریشه کوه یک ساعت پیاده روی و سپس وارد پاکوب شده و ادامه مسیر تا قله قابل توجه این که در فصل زمستان داشتن لوازم صعود زمستانی کاملا لازم است و راهنما تیز از داجبات صعود به این قله می باشد .

گزارش برنامه صعود به گاو کشان : در ادامه سفر ( جمعه 10/9/96 ) و همراه با همنورد خوب و توانمند سرکار خانم فخرایی از مشهد و همنوردان تیم همگامان گلستان از گرگان جناب آقای اکبر نزاد و دیگر همنموردان توانمند موفق شدیم در یک فضای دوستانه و هوایی کاملا زمستانی ( در شروع و استارت برنامه هوا برفی نبود ناگهان در وسط برنامه برف و بوران شروع شد . در طی یک روز با راه بلدی مطمعن و حساب شده همنوردان گرگان به قله گاوکشان صعود کنیم . در اینجا جادارد از همنورد عزیز و گرامی جناب اکبر نژاد و دیگر همنوردان گرگانی تشکر ویژه ای داشته باشم و با آرزوی صعود مشترکی دیگر با این عزیزان در زاگرس . جای همه همنوردان خالی بود .


قله شاه‌ جهان : و چند قله اطراف آن مجموعه کوهستانی است که در شرق شهرستان اسفراین قرار گرفته و به رشته کوه آلاداغ مشهور است.این کوهستان از شمال به منطقه «شیروان» و از شرق به منطقه «قوچان» و از جنوب به بخش‌های شمال شهرستان «سبزوار» ختم می‌شود.شاه‌جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین قله استان خراسان شمالی است.قلل دیگر این کوهستان که توسط کوهنوردان صعود می‌شود و دارای ارتفاعاتی بین ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ متر می‌باشد. عبارتند از آق‌بلاغ ـ چیل‌بخشیان ـ ‌کلنگ‌گاه ـ بله‌باقی ـ کرکزو ـ شاه‌حسن که جملگی در منطقه پارک ملی ساری‌گل قرار گرفته‌اند.به غیر از این‌ها قله سالوک با ارتفاع ۲۷۰۰ متر نیز از ارتفاعات مشهور این منطقه است که در جنوب شهرستان بجنورد قرار دارد.به گفته آقای حسین شکرانی که در این صعود به عنوان راهنما در تیم ما حضور داشت، مناطق حفاظت شده، پارک ملی ساری‌گل و سالوک در خراسان شمالی یکی از مهمترین مناطق حیات وحش کشور است که با داشتن انواع گونه‌های حیوانات وحشی، به ویژه پلنگ و یوزپلنگ در رأس استان‌هایی قرار گرفته است که با دقت و کارشناسی لازم از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نگه‌داری می‌شود.خراسان شمالی استانی مرزی با کشور ترکمنستان است که قوم‌های متعددی با زبان‌ها و سنن گوناگون در آنجا زندگی می‌کنند.زبان‌های ترکی (خراسانی و ترکمن) ـ کردی ـ فارسی و زابلی از مهمترین اقوام و گویش‌های این منطقه است. ضمناً آثار بجا مانده از هزاران سال پیش، این استان را جزء قدیمی‌ترین استان‌های کشور معرفی می‌نماید.رودخانه مشهور اترک از این استان می‌گذرد که به همراه جاذبه‌های طبیعی دیگر خراسان شمالی را به یکی از زیباترین و جذاب ترین استان‌های کشور تبدیل کرده است.لازم به ذکر است در سال ۱۳۸۳ استان خراسان به سه استان، رضوی به مرکزیت مشهد، شمالی به مرکزیت بجنورد و جنوبی به مرکزیت بیرجند تقسیم گردید.

گزارش برنامه صعود به قله شاه جهان خراسان شمالی : در ادامه سفر من به مشهد رفته و در یک برنامه یک و نیم روزه (یک شنبه و دوشنبه 12 الی 13/9/96 همراه با همنوردان خوبم و به همت جناب آقای نقاشان و امیر حسین و سرکار خانم فخرایی موفق شدیم از مسیر روستای بام و نوده به قله شاه جهان صعود کنیم . جا دارد مه در این گزارش من از خانواده محترم همنورد گرامی سرکار خانم فخرایی تشکر ویژه ای داشته باشم که ضمن مهمان نوازی بسیار شرایط برنامه هایی موفق را مهیا کردند . جای همه همنوردان خالی بود .


قله شیرباد :  در سمت جنوب شرقی مشهد با ارتفاع 3328 متر قرار دارد و از نوع کوه های سنگی ریزشی می باشد و آن هم به علت زمستان های بسیار سردش است که سنگ ها دچار انقباض و انبساط شدید شده و متلاشی میشوند.علت نام گذاری این کوه به این نام آن است که در بین دو دشت نیشابور و مشهد قرار گرفته است و به علت شرایط جوی در تمام مدت سال دارای بادهای بسیار تند و سرد می باشدمسیرهای متفاوتی برای صعود این قله وجود دارد که میتوان از بوژان نیشابور ، خط راس فلسکه- شیر باد ، چشمه سبز گلمکان ، روستای کاهو وسپس دولت آباد و معروف ترین مسیر آن یال سنگی از انتهای روستای زشک نام برد

 دره نهل: مسیر اول که متمایل به چپ و پاکوب مشخصی دارد شما را به چشمه نهل هدایت کرده که در کنار چشمه چمن وسیع و مناسبی برای شب مانی فراهم است.

یال سنگی: مسیر دوم سمت راست باغ حمزه یال سنگی و نسبتا طولانی را پی می گیرد که با شیبی بین 50 تا 65 درجه و با قدم مناسب حدود 2 ساعت، شما را به جانپناه شهید رضوی در ارتفاع 2750 متری هدایت می کند.

گزارش صعود به قله شیر باد استان خراسان رضوی : و در ادامه سفرهمنورد توانمند و مهربان سر کار خانم دکتر تقوی و جناب آقای دکتر براتی عزیز وهمنوردان عزیزم در باشگاه نظام پزشکی مشهد برنامه صعود به قله شیر باد را تدارک دیده بودند که به همت این عزیزان صعودی موفق از مسیر یال سنگی به انجام رسید . جا دارد که از همه این عزیزان سپاس و قدر دانی کنم و با آرزوی صعودی مشترک در زاگرس . جای همه همنوردان خالی بود .


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

 تصاویر برنامه گاو کشان 






تصاویر برنامه شاه جهان 






تصاویر برنامه صعود به شیر باد 





                                                                        با شما در برنامه های زمستانی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد