#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

برنامه هفته آخر آذر ماه 92

عنوان برنامه : صعود به قله کلاه قاضی ( اصفهان )


 مدت برنامه : یک روز جمعه 92/9/29 



                                                 با شما در برنامه های زمستانی 



گزارش برنامه صعود به قله کرکس

گزارش برنامه : 

صبح روز جمعه  همراه همنوردان عزیز به قصد صعود به قله کرکس از اصفهان حرکت کردیم و پس از عبور از روستای کشه به طرف پناه گاه در هوایی ابری و بارش برف حرکت کردیم در ابتدا مقداری ابر اطراف قله را گرفته بود و چیزی نگذشت که به مقدار ابرها افزوده شد و برف ریزی شروع به باریدن گرفت تیم به آرامی حرکت کرده و پس از رسیدن به پناه گاه  کمی استراحت و حرکت به طرف قله هوا کاملا گرفته و ابری همراه با بارش برف بود در ادامه به طرف قله تا گردنه پیش رفتیم که وجود ابرهای متراکم و کولاک و بوران و باد شدید ادامه مسیر را غیر ممکن کرد که  تصمیم به عدم ادامه به قله گرفته شد و در بازگشت از لذت برف بازی و سریدن به روی برفها نیز بی بهره نبودیم در پایان برنامه ای بیاد ماندنی و را همراه با خاطره ای خوش به پایان رسانیدیم . از ویژه گی های برنامه تجربه اولین بوران و کولاک امسال بود .

 (گزرارش کامل برنامه در سایت گروه کوهنوردی دنای اصفهان : 

http://www.denaesfahan.blogfa.com/)


عکسها از : احمد آقاجان و سعید مقمومی 

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید

ادامه مطلب ...

روز جهانی کوهستان خجسته باد

کوه یعنی دوستی و شور و مهر 

مهربانی ها به معنی سپهر 

کوه یعنی بوی عطر درمنه 

استراحت لحظه ای پای بنه 

کوه یعنی تقویت در بوستان 

سفره ای کوچک کنار دوستان 

کوه یعنی سر کشیدن توی غار 

دیدن نادیدنی های آشکار 

کوه یعنی پای صخره در بهار 

با صدای دلنواز آبشار ...


روز جهانی کوهستان بر همه خجسته باد 



                                                                      همیشه بر فراز باشید


 

باهم محیط زیست را حفظ کنیم

 

از 200 عدد پلاستیکی که در هر ثانیه مصرف میشود فقط یکی بازیافت میشود!
بقیه نصیب طبیعت میشود!
به پلاستیک نه بگوییم.


در مسیر به طرف قله رودخان ( محمد امیری )




جهان، ما، فرزندانمان و محیط زیست

شمارش معکوس فروپاشی جهان چند دهه پیش شروع شد. تغییرات شدید آب و هوا ئی، صدمه به لایه ازن ، افزایش خاصیت اسیدی بارانها ، عدم اطمینان از سلامت غذا ، نابودی جمعیت ها و گونه های گیاهی و جانوری نشانه های بی تردید آن است.دلیل اصلی عدم توجه کافی به خطرات جدی زیست محیطی این است که عواقب سوء ناشی از این امر به طور تدریجی ظهور می یابد و به همین سبب برای مردم هراس انگیز نیست زیرا ساختار فرهنگی و زیستی بشر به گونه ای است که تنها در برابر خطرات زود رس واکنش نشان می دهد و نسبت به مسایلی که مربوط به اینده دور است بی توجهی نشان میدهد.

اما در حال حاضر به آنچه که باید بیندیشیم اینست که حال چکار کنیم و چگونه از همین لحظه و نه حتی فردا از آن محافظت کنیم.

برای حفظ محیط زیست ، بیشتر از همه بر روی قدرت و اقتدار کودکان و نوجوانان تکیه کنید. کودکان ، فراگیران سریع و فعالی هستند . اگر همه ما از سالهای پیش می آموختیم که طبیعت را دوست بداریم و همچون دارائی گرانسنگ بشماریم ، اینروزها شاهد نابودی جنگلها، آبها و گونه های گیاهی و جانوری نبودیم. 
اگر ما کودکانمان را دوست داریم وبرای آینده آنها تلاش فراوان و مستمرمیکنیم باید کره زمین را دلسوزانه دوست داشته و بدانیم آینده

نسلهای بعدی با وجود آ ب  سالم ، هوای سالم و گونه های جانوری و گیاهی تامین میگردد.   تا در یک روز بهاری در دهها سال دیگر آنها بتوانند از حضور زنبورها بر روی گلها و سبزه ها ، آواز بلبلان بر روی درختان بلند و صدای آرام بخش آبهای روان لذت ببرند.

محیط زیست چیست؟

   محیط زیست به همه محیط‌هایی که در آن‌ها زندگی جریان دارد گفته می‌شود. مجموعه‌ای از عوامل فیزیکی خارجی و موجودات زنده که با هم در کنش هستند محیط زیست را تشکیل می‌دهند و بر رشد و نمو و رفتار موجودات تأثیر می‌گذارند

     . امروزه این تعریف غالباً به انسان و فعایت‌های او مرتبط می‌شود و می‌توان محیط زیست را مجموعه‌ای از عوامل طبیعی کرهٔ زمین، همچون هوا، آب، اتمسفر، صخره، گیاهان و غیره، که انسان را احاطه می‌کنند خلاصه کرد.

    انسان برای زیستن به خاک ، آب و هوا نیاز مبرم دارد ولی ایا از این منابع به درستی استفاده میکند؟  

خاک:مهم‌ترین آثار فعالیت‌های انسان بر خاک عبارت اند از مسمومیت و فرسایش که موجب تخریب و کاهش توان زمین‌های زراعی می‌شوند. به طور کلی فرسایش خاک پدیده‌ای طبیعی است که به وسیلهٔ عواملی چون باد، روان آب‌های سطحی و تغییرات دما انجام می‌گیرد. با این حال، فعالیت‌های انسان از جمله زراعت مفرط، آبیاری زمین‌های زراعی، محصولات تک‌ کشتی، چریدن بیش از حد دام‌ها در مراتع، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی باعث از بین رفتن تعادل موجود میان روند تخریب و ایجاد خاک، و در نهایت آلودگی آن می‌شوند..

مسمومیت خاک می‌تواند با آلودگی مستقیم آن توسط افراد یا کارخانه‌ها  ایجاد شود. در این صورت خاک، ناحاصل‌خیز و حتی سمی برای برخی گیاهان می‌شود.

آب : مهم‌ترین تأثیرات فعالیت‌های انسان بر روی آبها در سه مورد خلاصه می‌شود:                                                   

1- مصرف بیش از حد آب و از بین رفتن منابع آب

 2-آلودگی آب‌های سطحی 

3- آلودگی زیرزمینی

امروزه تأمین آب شیرین برای بعضی کشورها یک بحران جدی محسوب می‌شود. بر اساس گزارش‌های  سازمان  بین المللی در سال ۲۰۰۱، در صورت عدم اقدامات مناسب، در سال ۲۰۳۰ جمعیتی بالغ بر 9/3 میلیون نفر دچار  بحران خواهند شد..

گرم شدن زمین نیز در از بین رفتن منابع آب  در مناطق وسیعی از جهان نقش مهمی  دارد.کیفیت آب‌ها نیز بحران دیگری است که برخی کشورها در پیش رو دارند. میزان آلودگی برخی آب‌ها و روند افزایش آن در بسیاری از نقاط کرهٔ زمین بسیار نگران‌کننده می‌باشد. آب‌های سفره‌های زیرزمینی و رودها و دریاچه‌ها منابع مهم تأمین آب شیرین هستند که مستقیماً در معرض آلودگی توسط فعالیت‌های انسان قرار دارند. آلودگی دریاها نیز علاوه بر دخالت مستقیم انسان، تحت تأثیر آلودگی آب‌های شیرین و چرخهٔ آب می‌باشد.

علل آلودگی آب‌ها ممکن است فیزیکی یا شیمیایی باشند

 1-آلودگی فیزیکی همچون آلودگی گرمایی (مصرف آب برای خنک کردن دستگاه‌های صنعتی که موجب افزایش دمای آب و در نهایت از بین رفتن برخی گونه‌های گیاهی یا جانوری می‌شود) یا رادیواکتیو (در اثر حوادث هسته‌ای)).

 2-آلودگی‌های شیمیایی بسیار گوناگون می‌باشند و می‌توانند در اثر ورود مواد شیمیایی حاصل از کارخانه‌ها، کشاورزی یا فاضلاب‌های شهری به درون آب باشد. مصرف مواد شیمیایی ضد آفت در کشاورزی از علل مهم آلودگی آب‌های زیرزمینی یا سطحی است که مستقیماً موجب مرگ بسیاری از گونه‌ها می‌شود. همچنین، مصرف کودهای نیترات دار و فسفات دار موجب افزایش این عناصر در آب‌ها می‌شود. در نتیجه، باکتری‌ها و جلبک‌های سطح آب که از این مواد تغذیه می‌کنند به سرعت رشد می‌کنند و زیاد می‌شوند و موجب کمبود اکسیژن محلول در آب و در نتیجه مرگ اغلب گونه‌های ساکن زیر آب می‌شوند.

     الف) آلودگی توسط فلزات سنگین چون جیوه، آرسنیک، سرب و روی نیز که حاصل از فعالیت کارخانه‌هاست طی زنجیره‌های غذایی انباشته می‌شود و جان بسیاری از جانوران و نیز انسان را تهدید می‌کند..

    ب) آلودگی آب‌ها همچنین موجب بارش‌های اسیدی می‌گردد که برای محیط زیست سمی می‌باشند. آلودگی توسط هیدروکربنها (همچون نفت)، پلی‌کلروبی‌فنیلها (که سمی و سرطان‌زا هستند) و سایر مواد شیمیایی چون انواع داروها، مواد شوینده… نیز مثال‌های دیگری از آلودگی شیمیایی آب‌ها هستند..

هوا :آلودگی هوا عبارت است از ورود مستقیم یا غیر مستقیم هر عنصری توسط انسان که احتمال ایجاد اثرات نامطلوب      

بر سلامتی انسان و محیط زیست را داشته باشد. انواع آلودگی‌های هوا عبارت‌اند از:                                           

گازهای شیمیایی سمی که غالباً حاصل واکنش‌های سوختن هستند:    1-

اوزون، که وجودش در لایه‌های پایینی هوا  در کره زمین تأثیرات خطرناکی بر سلامتی جانداران دارد.   2-

 3-گازهای حاصل از سوختن چون دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای ازت، مونوکسید کربن، سولفید هیدروژن و بعضی گازهای گلخانه‌ای.

    گرد و غبار و ذرات معلق در هوا  

گازهای گلخانه‌ای همچون دی‌اکسید کربن، متان و فلوئوروکربنها.   4-

فلزات سنگین همچون آرسنیک، سرب، روی، مس، کروم، جیوه و کادمیوم که در اثر فعالیت‌های صنعتی وارد هوا می‌شوند.   5-

 و امابخشی از راههای عملی حفظ محیط زیست  که چندان هم سخت نیست:

     1-  استفاده از مواد و ترکیبات تجزیه پذیر. یکی از بزرگترین مشکلات فعلی مساله فرآورده های پلاستیکی و لاستیکی می باشد. با استفاده از محصولات غیر پلاستیکی می توانیم به طبیعت کمک بزرگی بکنیم. مثلاً می توانیم از پلاستیک خرید کالا ها دوباره استفاده کرده یا پس از جمع آوری آنها را به میوه فروشی محل بدهیم.

2-  توجه به امر بازیافت مواد. استفاده مجدد از وسایل کهنه در قالبهای جدید، یا تلاش برای فهماندن جایگاه مهم اقتصادی بازیافت به مسئولین(تقاضا و گفتگوهای ساده با روابط عمومی شهرداری های هر منطقه یا شورای شهر از طرف مردم).

3- استفاده درست از منابع انرژی و برق. بکار بردن وسایل و تجهیزاتی که مصرف سوخت را در منازل و محل کار کاهش می دهند از بهترین شیوه های کمک به طبیعت می باشد. استفاده بهینه از منابع محدود و از سوی دیگر جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای از ثمرات این تدبیر خواهد بود. استفاده از برق نیز در ابعاد دیگری به محیط زیست کمک می کند. نیروگاه های وابسته به سوخت های فسیلی یا هسته ای به دنبال فعل وانفلات خود اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مخرب زیادی بر پیرامون خود می گذارند.

4-  کنترل جمعیت وموالید.شاید گوشه ای از مشکلات بنیادی در ایران و جهان از پیامدهای جمعیت مهار نشده آنها باشد. جمعیت انسانها و نیاز روبه ازدیاد آنها، منابع اولیه جهان را با مسایل اساسی روبرو کرده است.

اگر چه مسایل زیست محیطی از قدیم الایام کم و بیش وجود داشته ولی اینک به دلیل رشد بی رویه جمعیت جهان افزایش یافته و مشکلات عدیده ای به بار آورده است . آدمی در عصر حاضر محیط طبیعی را به اقتضای نیازمندیهای اقتصادی و اجتماعی خود تغییر شکل بسیار داده است . آن چنان که محیط اطراف خود را به منظور استفاده روز افزون انرژی ، سوخت های فسیلی و نیز افزایش تولیدات صنعتی ، از منابع طبیعی تهی ساخته ، جنگل ها را به زمین های زراعتی تبدیل نموده ، کوهها را با خاک یکسان ساخته و برای ایجاد ساختمان و محل های مسکونی از انها استفاده کرده است . مسیر رودخانه ها را تغییر داده ، درختان جنگلی را قطع نموده ، از مراتع و علفزارها استفاده بی رویه کرده و همچنین با روش های نا درست استفاده از خاک ، موجبات فرسایش شدید آن را فراهم آورده است . 
تصاویر تلویزیونی از جنگل های گرمسیری که طعمه حریق شده اند ، فاضلاب هایی که در سواحل روانند ، توده های انبوهی از زباله که به حال خود رها شده اند ، مزارعی که دستخوش خشکسالی گشته اند ، سبب تشویش خاطر می شوند . اینها ممکن است مطالبی جدا از هم به نظر ایند اما زنجیر وار به یکدیگر پیوسته و با رشته هایی به هم متصل شده اند . 
رشته هایی که همه این مسائل را به بحران های زیست محیطی ناشی از انفجار جمعیت مربوط می کنند. زیرا مهمترین علت سلب آرامش و آسایش در سیاره زمین ، رشد بیش از حد جمعیت، عدم وجود فرهنگ صحیح استفاده از منابع طبیعی و تأثیر نتایج سوء آن بر سیستم های زیست محیطی است .

  5-  هدر ندادن آب شیرین. متاسفانه کشور ما از جمله کشور هایی است که آب شیرین از مسایل مهم آن به شمار می آید. هر چند به برکت دو رشته کوه البرز و زاگرس، ما از بارش متوسط 200 الی 300 میلی لیتر در سال برخورداریم، اما جمعیت رو به ازدیاد و نیاز افزاینده آنها و از طرفی استفاده نادرست از آب شیرین و عدم مدیریت، سبب شده تا به مقوله آب جدی تر نگاه کنیم.هر گونه کاهش در مصرف آب شیرین کمک به محیط زیست تلقی می شود                                                                    .

  6-   کاشت درخت. درختان به عنوان پاک کننــدگان هــوا و جایگاه زندگی گونه هایی از جانوران، از نشانه های حیات بر کره زمین می باشند.کاشت درخت متناسب با وضعیت واقلیم یک منطقه از کمک های واقعی به محیط زیست است..

 هنگامی که حفظ محیط زیست صحبت به میان می اید نا خود آگاه یک فعالیت هدایت شده بین المللی یا ملی که توسط دولتها پایه ریزی شده به ذهن خطور می کند .درحالی که تک تک ما میتوانیم و باید از همین لحظه به خود ، فرزندانمان و نسلهای بعد مسئولانه بیندیشیم وعمل کنیم . و بدانیم برای  حفظ محیط زیست  کار سختی نباید انجام دهیم و با کارهای بسیار ساده وکوچک میتوانیم شروع کنیم:

1 – استفاده از پودرهای لباسشویی و مایعات ظرفشویی با عوارض سوء کمتر: - پاک کننده هایی را مصرف کنید که دارای فسفات کمتری باشند . زیرا  ترکیبات شیمیایی که در ساختمان آنها فسفر وجود دارد ، به مقدار زیاد در بیشتر مایعات ظرفشویی و پودرهای لباسشویی وجود دارد و با ورود فسفاتها به رودخانه ها و تالاب ها بر سرعت رشد و تکثیر علف های هرز اضافه می شود که باعث تقلیل اکسیژن آب و مرگ آبزیان می شود . موارد زیر را به یاد داشته باشید-

2- به جای آنکه مواد غذایی را در داخل ورقه های آلومینیومی یا پلاستیکی بپیچید ، آنها را داخل محفظه ها و ظروفی که قابل شستشو و قابل مصرف مجدد هستند قرار دهید .

3- برای جمع آوری مایعات و پاک کردن لکه ها یا قطرات مواد غذایی به جای استفاده از دستمال های کاغذی از تکه پارچه های مستعمل استفاده کنید و پس از شستشو آنها را برای مصرف مجدد آماده کنید

4 – دقت در مصرف اب لوله کشی : هر کدام از ما در روز 28 گالن آب مصرف می کنیم . اگر ما در موارد غیر لازم شیر اب را ببندیم ، تا حدود زیادی از به هدر رفتن آب جلوگیری می کنیم. اگر در موقع مسواک زدن تنها مسواک خود را با کمی آب ، خیس یا مرطوب کنید هر بار بیشتر از 9 گالن آب صرفه جویی کرده اید .
 5-اگر در موقع شستشوی بشقابها، لگن ظرفشویی را از آب پر کنید در هر نوبت ظرف شستن در حدود 16 گالن اب صرفه جویی کرده اید .
 6-اگر در موقع شستشوی اتومبیل خویش از یک سطل آب و اسفنج استفاده کنید ، در هر بار شستشوی اتومبیل در حدود 80 گالن آب صرفه جویی می کنید

 7-برخی از ابتکاراتی که به کمک آنها می توان کمتر به محیط زیست زباله وارد کرد را طراحی و به اطلاع دوستانتان برسانید ، یکی از این کارها استفاده کمتر از فتوکپی است . شاید در ادارات به بهترین وجه می توان در زمینه بازیابی کاغذ نو از کاغذ های باطله اقدام کرد .                                                                                                                             
اگر بخواهید ، هر ماه می توانید کوهی از کاغذ و مقواهای کهنه را به شرکتهایی که از آنها کاغذ و مقوای نو می سازند ،      

 تحویل دهید . به جای لیوانهای ساخته شده از پلاستیک ها از لیوانهای شیشه ای استفاده کنید .                                   

.8- در زمستانهای سرد عده زیادی از پرندگان دچار تشنگی می شوند زیرا در این فصل بیشتر منابع آب یخ بسته اند . اگر در این مواقع ظرفی یا حوضچه ای که دارای آب غیر منجمد است در اختیار آنها گذاشته شود ، صدها پرنده نجات پیدا می کنند . شما می توانید خورده های غذای باقیمانده در سفره را برای تغذیه پرندگان در گوشه ای از بالکن یا باغچه خانه خود قرار دهید.

                                                                                                           گرد آورنده همنورد گرامی : فرح ابطحی 


بخشی از رشته کوه زرد کوه و رود خانه کوهرنگ (محمد امیری)


همه با هم زمینی را که به ما آب و نان میدهد پاک نگه داریم              

 

.



 

 

 

اخبار

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران شد

زارعی برای 4 سال آینده سکان دار فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران شد.

در انتخابات امروز سه شنبه 19 آذرماه 1392 که از ساعت 9:30 صبح مجمع عمومی فدراسیون کوهنوردی در محل آکادمی المپیک در مجمومعه ورزشی انقلاب تشکیل شد، پس از اعلام برنامه کاندیداها، انتخابات به صورت رای مخفی برگزار شده و رضا زارعی و مهدی داورپور با 19 و 12 رای به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم نیز پس از شمارش آرا اخذ شده، رضا زارعی  با 29 رای به عنوان رئیس جدید فدراسیون کوهنوردی انتخاب شد.

مهدی داورپور دیگر نامزد راه یافته به دور دوم نیز با 10 رای در جایگاه دوم ایستاد.

بدین ترتیب رضا زارعی برای 4 سال آینده سکان هدایت فدراسیون کوهنوردی را در اختیار گرفت.


منبع خبر سایت کوه نیوز : http://koohnews.ir 



                                   امیدوارم در خدمت کوهنوردی باشند