#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

13 روز ملی دماوند گرامی باد

آن روز که بر حادثه لبخند زدیم

 سر به چوبه دار تو پیوند زدیم

 ما کوله به قصد قاف عشقت 

بستیم پرچم به سر کوه دماوند زدیم

دماوند، نماد پایداری و استواری: برای ایرانیان دماوند نه فقط یک کوه و بلندترین قله که شکوه و عظمت است. این کوه در اساطیر ایران جایگاه خاصی دارد و مظهر و نماد پایداری و استواری ست. دماوند چنان اهمیتی دارد که ۱۳ تیر روز ملی دماوند شده و مردم با مراسم خاص در شهر دماوند این روز را جشن می گیرند. دماوند کوهی در شمال ایران است و یکی از دلایل اهمیتش ارتفاع ۵۶۱۰ متریش است که آن را تبدیل به  بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین کوه آتشفشانی آسیا کرده است. این کوه در جنوب دریای خزر در ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران و ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند قرار دارد. دماوند آتش فشان مطبق و نیمه فعال است که چندین چشمه گوگردی و چشمه های آب گرم، نیمه فعال بودن این آتشفشان را برایمان ثابت می کنند. این کوه حدود ۳۸۵۰۰ سال قبل تشکیل شده و بیشترین فعالیت های آتش فشانی اش مربوط به ۱۰۰ هزار سال قبل بود که باعث شکل گیریش شد.دهانه آتش فشان این کوه حدود ۴۰۰ متر قطر دارد و روی آن را دریاچه یخ زده ای پوشانده است. در قله این کوه در پهلوهای شمالی و جنوبی نشانه هایی از دهانه های قدیمی و کاسه های آتشفشانی هم دیده می شود و قطر کاسه شمالی آن ۹ کیلومتر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ارتفاعات دماوند در فصل تابستان دمای هوا یک تا ۲ درجه زیر صفر و در زمستان ۶۰ درجه زیر صفر است.در داستان های اساطیری ایران کوه دماوند جایگاه خاصی دارد، بیشتر ما داستان فریدون که ضحاک را در یکی از غارهای این کوه به بند کشید شنیده ایم. بعضی از کسانی که در نزدیکی این کوه زندگی می کنند اعتقاد دارند که ضحاک هنوز هم در این کوه زندانی است و صداهایی که از کوه به گوش می رسد صدای ناله های اوست! در هوای صاف، این قله زیبا را می توانید از شهرهای تهران، قم و ورامین ببینید، اگر زیبایی و بلندی کوه شما را به فکر صعود به آن انداخته است باید سفری به شهر دماوند داشته  باشید. برای فتح این قله ۴ مسیر مختلف در نظر گرفته شده و با اینکه بیشتر مسیرها جان پناه دارند اما بهتر است که با گروهی که با مسیرها آشنا هستند کوهنوردی کنید. معمولا کوهنوردان برای صعود، از جبهه جنوبی که ابتدای مسیرش جنوب شرقی کوه است استفاده می کنند.  دشت شقایق های این کوه که در فصل بهار در فاصله ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ متری دامنه کوه همچون فرشی زیبا منظره ای جذاب به کوه می دهد از دیدنی های پرطرفدار دماوند است. دماوند در تیرماه سال ۱۳۸۷ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان به بعد ۱۳ تیر روز ملی دماوند شد.

13 تیر، روز ملی دماوند

دماوند 
طبیعت ایران 
نه به کوهنوردی و گردشگری غیر مسئولانه 

گزارش صعود به قله برف کرمو دنا

ما را می گردند


می گویند همراه خود چه دارید؟


ما فقط


رویاهایمان را با خودآورده ایم


چمدان های ما سنگین است


اما فقط 


رویاهایمان را با خود آورده ایم 


سید علی-صالحی

رشته کوه دنا : بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است. نام این کوه برگرفته از شهری باستانی دهنار (ده انار) در دامنه غربی جنوبی کوه می‌باشد که آثار ویرانه‌های ان در نزدیکی روستاهای خونگاه و دشت رز شهرستان دنا مشهود است. نام این کوه ابتدا کوه ده نار بوده و سپس به دینار و دنا تغییر یافته‌است. ترتیب تغییر نام این کوه در اثر زمان بدین صورت است (دهنار- دینار- دینا- دنا). کوه دنا، بام زاگرس با ارتفاع ۴ هزار و ۴۵۹ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده‌است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود رشته ‌کوه دنا ۵۲ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد و بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از ۴۰۰۰ متر در ایران به این رشته‌کوه تعلق دارد.

بر خلاف تصور رایج، دنا یک قله نیست؛ بلکه رشته کوهی در زاگرس است که از شمال غربی تا جنوب شرقی کشیده شده‌است و در مرز سه استان اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و نیز چهارمحال و بختیاری قرارداشته و به سه رشته اصلی و یک رشته فرعی عمودی توسط سه گردنه بیژن، مورگل غربی و پوتک تقسیم می‌گردد.
دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز شده و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب در استان اصفهان ادامه می‌یابد. این کوه از شمال غرب (روستای کتا) آغاز و به سمت جنوب شرق (منطقه کاکان) امتداد یافته‌است که حدود ۹۰ کیلومتر طول و ۱۵ کیلومتر پهنای متوسط است. بلندترین قلهٔ رشته‌کوه دنا، قله ب‍یژن۳ (قاش‌مستان) ۴۴۵۹ متر ارتفاع دارد و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد. شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامن این کوه جای گرفته‌است. با توجه به طول زیاد و ارتفاعات گوناگون، بارش سالانه در این کوه از ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی‌متر متغیراست و رودهای زیادی از آن سرچشمه می‌گیرند که در میانشان می‌توان از بشار، خرسان، ریگان، ماربر، مهریان، کوه گل، دیاشم، سریز، تیزاب و دژکرد نام برد.مرز شرقی منطقه حفاظت شده دنا از شمال شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا شروع می‌شود. از مهم‌ترین پاسگاه‌های محیط بانی می‌توان محیط بانی خاریدون، محیط بانی روستای کره محیط بانی اب سپاه و میمند را نام برد. منطقه حفاظت شده دنا به عنوان یک ذخیره‌گاه زیست‌کره با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۸۲۱ هکتار در جنوب غربی کشور در استان کهگیلویه و بویر احمد E5121 عرض جغرافیایی و N3057 طول جغرافیایی واقع شده‌است. از سوی دیگر در دامنه‌های دنا دره‌های متعددی وجود دارد که پر از چشمه کوچک و بزرگ است. بسیاری از این چشمه‌ها از زیر برف می‌جوشند و از دامنه‌های پرشیب دنا سرازیر می‌شوند و پس از پیوستن به یکدیگر رودخانه‌های سرد، شیرین و زلال بشار و خرسان را تشکیل می‌دهند.

تصاویری از برنامه  

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...

بیواک در کوهنوردی

بیواکT مرگ آفرین یا زندگی بخش؟ مطلب زیر با رویکرد بیواک در دیواره های بلند big wall نگاشته شده است. بیواک در کوهستان مانند بسیاری از موارد دیگر نظیر صعودهای انفرادی، صعودهای سرعتی و... نیاز به مطالعه و گاه فرهنگ سازی دارد. بسیاری بیواک را یک عمل انتحاری، دیوانه وار و غیر معقول می دانند و یا حتی آن را حرکتی برای خودنمایی و یا هیجان خواهی می پندارند در حالی که واقعیت چیز دیگریست.
معادل فرانسوی "شبمانیگذراندن شب در فضای باز در مسیر یک صعود چند روزه یا گاهاً یک روزه یا حتی بدلیل همراه نداشتن ابزار کافی برای بیتوته در کمپ. بیواک ممکن است شامل چیزی بیشتر از دراز کشیدن یا نشستن بر روی یک طاقچه بدون هیچ گونه لوازم خواب نباشد.بیواک با استفاده از پتوی نجات یا کیسه های بیواک به مراتب راحت تر ، ایمن تر و لذت بخش تر است.به طور کلی بیواک را میتوان به دو دسته تقسیم بندی نمودبیواک برنامه ریزی شده:  سیاری از کوهنوردان زمانی که قصد انجام یک صعود سرعتی و سبکبار را دارند , بیواک را برای خودشان برنامه ریزی می کنند. اگر شما یک بیواک را برای خودتان برنامه ریزی کرده اید , می توانید ضروریات را با خودتان بردارید و بنابراین شب گرم و راحتی را خواهید داشت . این ضروریات می تواند شامل : کیسه خواب سبک یا کیسه بیواک , لباس اضافی , یک چراغ خوراک پزی سبک ، غذا و حتی یک زیر انداز سبک باشد.بیواک برنامه ریزی نشده(ناخواسته): ممکن است در حین صعود یک مسیر طولانی و یا پس از صعود یک قله، در فرود به تاریکی برخورد کنید و مجبور شوید یک شب را در فضای باز بگذرانید .این نوع بیواک به دلایل مختلفی اتفاق می افتد : سرعت کم هم طناب , گم کردن مسیر , هوای نامساعد، تخلیه انرژی ، تاخیر در شروع صعود , مشکلات فنی مسیر مانند طنابی که لاخ شده یا گیر کرده , آسیب دیدگی ها مختلف در حین صعود یا فرود ، حوادث غیر مترقبه مانند پاره شدن طناب و یا...آمادگی برای یک بیواک برنامه ریزی نشده (ناخواسته)اگر شما از قبل به این نوع بیواک فکر کنید و همیشه حداقل لوازم و ابزار ضروری را با خود به همراه داشته باشید، حتی بیواک های ناخواسته هم نمیتواند مشکل ساز باشد اما اگر شما برای این بیواک تدارکی ندیده باشید آنگاه ممکن است یک شب سخت و عذاب آور و حتی مرگ آور پیش رو داشته باشید. بیواک در ارتفاعات پایین و در فصول گرم می تواند خیلی خوب و حتی راحت باشد, اما اگر شما در ارتفاعات بالا در طوفان، باران , باد و برف هستید آنگاه بیواک ناخواسته می تواند خیلی سخت و پر ریسک باشد .لوازم اصلی برای یک بیواک برنامه ریزی نشده
پوشاک شامل: شلوار و لباس گرم (مثلاً پلار) ، جوراب اضافه، کلاه گرم یا کلاه طوفان
چراغ پیشانی با باطری اضافه
کبریت و فندک و چند عدد قرص الکل جامد
مقداری مواد غذایی شامل: تنقلات، شکلات های انرژی زا , آب اضافه (ترجیحا گرم)پتوی نجات : تمامی این لوازم و کیت بقا را داخل کوله تان قرار دهید . سعی کنید پوشاک را جهت خشک ماندن عایق بندی کنید و هیچگاه آنها را از خود دور نکنید .کیسه بیواک:   روکش نایلونی بسیار سبک وزن به منظور استفاده به تنهایی بعنوان کیسه خواب و یا بعنوان روکش کیسه خواب برای گرمای بیشتر. بخاطر وزن و حجم بسیار پائین این کیسه های بیواک در مقابل کارایی قابل ملاحظه آنها ، توصیه می شود هر نفر یک عدد کیسه بیواک همراه داشته باشد.پتوی نجات پتو های فوق سبک ساخته شده از پلاستیک دارای پوشش فلزی که می تواند شما را در مقابل سرما و گرما محافظت نماید. این پتو ها بسیار سبک و کارا می باشند و نقطه ضعف آنها آسیب پذیری بالا در مقابل پارگی است

توصیه ها و اصول در یک بیواک برنامه ریزی نشده :

اگر شما مجبور به انجام یک بیواک در مسیرتان شدید از زمانی که هوا تاریک می شود دیگر به صودتان ادامه ندهید در واقع تا لحظات آخر به صعود ادامه ندهید مخصوصا اگر روی یک محل مناسب یرای بیواک مثل یک طاقچه هستید.یک نقطه راحت و خشک را برای گذراندن شب پیدا کنید .کفش ها و جوراب های خیستان را در آورید و جوراب خشک بپوشید .لباس های گرمتان را بپوشید و اگر لایه محافظی به همراه دارید در بالای سرتان نصب کنید تا از باد و باران در امان باشید .از پتوی نجاتی که به همراه دارید استفاده کنید. در صورت امکان پتوی نجات را به دور خودتان و هم طنابتان بپیچید در این صورت می توانید گرمای بیشتری تولید می کنید .اولین کار بر روی مسیر های فنی و دیواره های بلند نصب کارگاه و خودحمایت است. هرچند این کار ممکن است دست و پاگیر و دشوار باشد ولی در تمام لحظات بیواک خود حمایت خود را آزاد نکنید. برای راحتی بیشتر میتوان تسمه ­ی بلندتری برای خودحمایت در نظر گرفت.اگر کفش کوه به پا دارید تا حد امکان آنرا از پایتان خارج نکنید. قرار دادن هر عضوی بدون پوشش در معرض سرما و باد، خطر یخ زدگی اعضا را بدنبال خواهد داشت.روی برف ننشینید. سعی کنید از تمام وسایلی که به همراه دارید به شکل بهینه استفاده نمایید. طناب های صعود میتواند با پهن کردن در نقش یک زیرانداز عمل کند و یا میتوان پاها را داخل کوله پشتی قرار داد و یا از آن همانند زیر انداز استفاده نمودکمترین تبادل حرارتی با محیط و کمترین اتلاف دمای بدن در حالتی که دستها به صورت ضربدر به روی سینه و پاها جمع شده درون بدن قرار گیرند اتفاق می افتدسعی کنید تا حد امکان با دستکش کار کنید.مراقب اندامهای تحتانی مثل انگشتان پا و دست باشید. تکان دادن انگشتان پا می تواند در جلوگیری از یخزدگی آنها موثر باشد.جهت جلوگیری از اتلاف گرمای بدن، سر آستین ها و کش های پائین لباس را محکم کنید. به خاطر داشته باشید که سردترین زمان شبانه روز ، ساعات قبل از طلوع آفتاب می باشد .اگر نوشیدنی گرم به همراه دارید سعی کنید مصرف آن را مدیریت کنید.زمان مناسب بیواکزمان نامناسب بیواک می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. بیواک زودتر از موعد خصوصا در آب و هوای سرد بدلیل تحرک پائین بدن، می تواند انرژی شما را تخلیه کرده و باعث هایپوترمی شود. همچنین بیواک دیرتر از موعد هم می تواند همین خطرات را در پی داشته باشد. سعی کنید قبل از اینکه تخلیه انرژی شوید و یا به تاریکی برخورد کنید یک مکان مناسب، مسطح و بادگیر را برای بیواک انتخاب کنید.انتخاب محل بیواک:  طاقچه ها و کنج هایکی از بهترین مکانها بر روی دیواره برای بیواک هستند. طاقچه ها علاوه بر اینکه جای مناسب برای نشستن و گاه حتی دراز کشیدن را فراهم میکنند، می توانند مکانهای بادگیر و محافظ در برابر بارش باشند. بنابراین قبل از برنامه با صعود دیداری و مطالعه کروکی مسیر، طاقچه های مسیر را برای بیواک احتمالی به خاطر بسپارید. برخی اوقات برای انتخاب یک محل مناسب بیواک حتی فرود بر روی یک طاقچه به صعود مضاعف روز بعد می ارزد!بیواک معلقشاید بتوان گفت ناراحت ترین و ناخوشایندترین نوع بیواک در حالتی است که شما مجبور هستید به شکل معلق یا نیمه معلق بیواک کنید. در این حالت سندروم حاد هارنس بسیار شایع است و بخاطر فشار بر روی اندام تحتانی و ضعیف شدن خون رسانی احتمال یخزدگی اندام وجود دارد. میتوان گفت که بیواک معلق آخرین انتخاب برای بیتوته است.استفاده از ننو های مخصوص بیواک دیواره هم یکی از روشهای بیواک محسوب می شود که در این حالت هم بدلیل سطح ناصاف و فشار مضاعف به قسمت ستون فقرات شب ناخوشایندی در انتظار شما خواهد بود. همچنین نصب ننو ها نیز می تواند زمان بر و طاقت فرسا باشد.خطرات بیواکهایپوترمی یا فرو دمایی یک بیماری عمومی است که به دنبال کاهش دمای بدن باعث وارد آمدن آسیب به کل سیستم بدن و اختلال کارکرد ارگان های آن می شود. این کاهش دما می تواند از 2 تا 9 درجه نسبت به دمای طبیعی بدن (37 درجه) اتفاق افتد.سه عامل مهم موثر در هایپوترمی عبارتند ازسرما ؛ باد ؛ رطوبت
بنابراین در هنگام بیواک به این سه نکته توجه کنید. جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و از دست دادن دمای بدن رعایت چند نکته زیر الزامی است:از تماس مستقیم با اجسام سرد بپرهیزید. این اجسام میتوانند وسایل فنی فلزی صعود و یا صخره های مرطوب و یخزده ای باشند که شما در میان آنها بیواک کرده اید.در حد امکان بدنتان را از معرض باد دور نگه دارید. استفاده از لباسهای ضد باد و یا پتوی نجات و کیسه بیواک و حتی پناه گرفتن در سمت بادگیر صخره ها می تواند موثر باشد.هوای سرد محیط با عمل دم وارد ریه ها می شود و در اثر دمای بدن در ریه ها گرم میشود. سپس این گرما به همراه بازدم از بدن خارج شده و به محیط منتقل می گردد. سعی کنید برای جلوگیری از این مورد از نقابهای صورت و یا کلاه طوفان استفاده کنید.انتقال حرارت در آب سرد 20 تا 30 برابر هوای سرد است. همچنین لباسهای خیس تا 90درصد خاصیت عایق بودن خود را از دست می دهند. بنابراین سعی کنید در تمام مدت خود را از معرض هرگونه رطوبت دور نگه دارید.عواملی همچون ضعف و خستگی ، بیخوابی، گرسنگی و تشنگی، مصرف الکل و سیگار، مشکلات روحی مثل ترس و نامیدی و اضطراب و برخی بیماری ها مانند دیابت باعث تشدید هایپوترمی میشوند.منابعکتاب سرما قاتل خاموش- عباسی دزفولی- فرید . انتشارات ایران سنجش 1392


بیواک کردن چیست؟ | مزایای بیواک در چیست؟| لوازم ضروری برای بیواک


بیواک در کوهنوردی و 14 نکته که باید یادتان بماند. • موج کوه


طبیعت را دوست بداریم 

نه به کوهنوردی و گردشگری غیر مسئولانه 


گزارش صعود به قله چال میشان

سنگ ها ی 

زاگرس

شیر می‌شوند 

  بهار است و

 کبک ها

هجرت خواهند کرد

به مال  تا

در چپنوازی سرنا

ناله کنند 

✍️امیری


منطقه کیوارستان : در شمال شرقی فریدون شهر و درخط مرزی بین استان چهار محال و استان اصفهان قرار گرفته و کوهستان چال میشان نبز نوار مرزی بین استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان میباشد و از نظر پوشش‌ گیاهی بسیار غنی است که دامداران عشایری چهارمحال و کوچگران بختیاری در این مراتع غنی در بهار و تابستان اسکان دارند به علت پشتوانه قوی کوهستان زاگرس  چشمه های متعددی نیز در منطقه جاری است  در کل منطقه به وسعت زیادی از  فریدون شهر تا چادگان و کوهرنگ وصل میباشد و اما  مناسب ترین محل صعود برای اجرای برنامه بهار و از جبهه شمال شرقی دشت گاوخوفت میباشد که محل اسکان ییلاقی کوچ ایل بختیاری طایفه چهار لنگ و فامیلهای چهار بری میباشد در فصل زمستان امکان تردد به این منطقه به علت بارش و نشست برف فراوان با وسیله نقلیه امکان پذیر نیست . گفتنی است که از فراز خط الراس این رشته کوه می‌توان تا دور دست ترین قله های زاگرس مرکزی را رصد کرد و حتی در هوایی صاف و در دور دست ها قالی کوه نیز خودی نشان می‌دهد.

گزارش برنامه : جمعه ۲۷ خرداد همراه با همنوردان توانمند باشگاه آرش چرمهین طی یک برنامه‌ریزی مناسب یک روزه  و به منظور مسیر  یابی از  منطقه گاو خوفت کیوارستان موفق شدیم به قله چال میشان دست یافته   از مناظر با شکوه و چشم اندازهای خیره کننده لذت ببریم و در بلندای قله نظاره گر دیگر قلل زاگرس بودیم و  به یاد نیاکانمان سرودهای حماسی ، ملی   میهنی سر دادیم .


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

صعود به قله کلار بروجن

گفت که با بال و پری 

من پر و بالت ندهم

در هوس بال و پرش

 بی‌پر و پرکنده شدم

حضرت_مولانا


کوه کلار : در منطقه بروجن و شهرستان گندمان قرار دارد و از جمله ارتفاعات زاگرس بوده که به صورت شرقی و غربی امتداد دارد و سمت شرق آن از گردنه تنگ وستگان شروع در منطقه چغاخور به حداکثر ارتفاع ۳۶۲۹ متری خود میرسد و نهایتاً در جنوب شهر ناغان در گردنه‌ای به نام سولگان ختم می‌گردد، کلار از شمال به تالاب‌های گندمان، چغاخور، علی آباد و سولگان منتهی است و در واقع وجود تالابهای فوق که به صورت زنجیر وار به هم پیوسته و مامن و زیستگاه بیش از سیصد هزار پرنده بومی و مهاجر، آبزی، کنار آبزی بوده و مدیون وجود ارتفاعات برفگیر کلار است. کلار علاوه بر تأمین آب تالابهای یاد شده که هریک به تنهائی چون نگین انگشتری از بابت تنوع زیستی، گردشگری و زیباشناسی بر تارک این خطه از ایران می‌درخشد، درضلع جنوبی نیز ذخیره گاه ژنتیکی جنگل‌های ارس را در دامن خود پرورده و کلار از لحاظ تنوع ژنتیکیو فون و فلور این دیار بی‌نظیر است. کلار نعمت بزرگ خداوندی است که به مردم این منطقه ارزانی شده، وجود دریاچه زیبا و منحصر بفرد قزل گل با مساحت ا۱۴۲ هکتار در ارتفاعات بالای ۳۵۰۰ متر این کوه و تالابهای بین‌المللی چغاخور و گندمان مشرف در آنجا و جاری بودن قریب چهل چشمه بزرگ از اقصی نقاط منطقه و تمرکز مراکز جمعیتی جمعیتی در دامنه‌های و اضلاع اربعه ارتفاعات آن ارتزاق و تأمین معیشت اهالی و ساکنین روستاهای دامنه‌های کوه کلار را باعث شده‌است.کوه کلار دارای ققل متعددی است که مهم ترین آن قله چیرو میباشد و در ارتفاع 3500 دریاچه بسیار زیبایی به شکل قلب وجود دارد که دارای چشم اندازی بی نظیر است و از فراز قله به زیبایی خود نمایی میکنو و اطراف این دریاچه را قلل متعدد برفی فرا گرفته است .


گزارش برنامه : روز جمعه 6 خرداد 1401 همراه با سه  تن همنوردان  موفق شدیم به قله کلار صعود کرده و از فراز قله چشم انداز اطراف تا دور دست ها قله هایی همچون هزار دره ؛ سبزه کوه ؛ دالان ونک و مناطق زیبای زاگرس نمایان بود؛ تالاب زیبای گندمان پس از سالها  آبی قابل قبول داشد و حضور پرنده گان مهاجر جلوه خاصی به تالاب داده بود  کلا منطقه عالی و سرسبز بود و دریاچه زیبای زیر قله در ارتفاع تقربی 2500 پر آب و همانند قلب موجودی زنده میتپید که نوید از زنده بودن طبیعت بهاری میداد  .


تصاویری از کل برنامه 



 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...