#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

کوه شاهوار بکر و زیبا، تخریب چرا؟

 

دشت‌هایی چه فراخ‌!
کوه‌هایی چه بلند!
در «گلستانه» چه بوی علفی می‌آمد!
من در این آبادی‌، پی چیزی می‌گشتم‌:
پی خوابی شاید،
پی نوری‌، ریگی‌، لبخندی‌.
پشت تبریزی‌ها
غفلت پاکی بود، که صدایم می‌زد.
پای نی‌زاری ماندم‌، باد می‌آمد، گوش دادم‌:
چه کسی با من‌، حرف می‌زند؟
سوسماری لغزید.
راه افتادم‌.
یونجه‌زاری سر راه‌.
بعد جالیز خیار، بوته‌های گل رنگ
و فراموشی خاک‌.
لب آبی
گیوه ها را کندم‌، و نشستم‌، پاها در آب‌:
«من چه سبزم امروز
و چه اندازه تنم هوشیار است‌!
نکند اندوهی‌، سر رسد از پس کوه‌!
چه کسی پشت درختان است؟
هیچ‌، می‌چرخد گاوی در کرد.
ظهر تابستان است‌.
سایه ها می‌دانند، که چه تابستانی است‌.
سایه‌هایی بی‌لک‌،
گوشه‌ای روشن و پاک‌،
کودکان احساس‌! جای بازی این جاست‌.
زندگی خالی نیست‌:
مهربانی هست‌، سیب هست‌، ایمان هست‌.
آری تا شقایق هست‌، زندگی باید کرد.
در دل من چیزی است‌، مثل یک بیشۀ نور، مثل خواب دم صبح
و چنان بی‌تابم‌، که دلم می‌خواهد
بدوم تا ته دشت‌، بروم تا سر کوه‌.
دورها آوایی است‌، که مرا می‌خواند.»

"سهراب سپهری"



دلنوشته :

در سفری که یک ماه قبل به استان سمنان برای شرکت در همایش صعود قلم داشتم در برنامه صعود به قله شاهوار، تخریب منطقه از دامنه کوه زیبای شاهوار تا نزدیکی قله توجه همه را به خود جلب کرد .تردد ماشینهای سنگین ؛ بیلهای مکانیکی ؛ جاده سازی تا زیر قله ؛ ویرانی اکوسیستم و متواری کردن جانوران از منطقه ووووو....برای راه یابی به عمق کوه شاهوار جهت بیرون کشیدن بوکیست که خدا داند برای پر کردن جیب چه کسی؟؟؟؟ سکوت ما کوهنوردان و کوه نویسان خیانت بزرگی به تمام مردمان مهربان محلی است که با حضور ما کوهنوردان به منطقه از هیچ کمکی دریغ نمی کنند . و چون فریاد ما کوهنویسان در نوک تیز قلم است . بر آن شدم تا مطلبی هرچند کوچک ولی با فریادی بلند به گوش خوانندگان وبلاگم برسانم و با کند و کاو در مورد معدن بوکیست به مقاله زیر برخورد کردم که تقدیم مخاطبیان عزیزم میکنم باشد که روزی بتوانیم طبیعت را بکر به نسل های اینده بسپاریم .


شاه‌وار : بلندترین قله منطقه البرز شرقی، و در مرز استان‌های سمنان در گلستان قرار دارد. این کوه در شمال شهرستان شاهرود و شمال روستای نُکارمَن و شرق روستای تاش و در جنوب روستای سیاه مرزکوه جای گرفته‌است. شکل قله به صورت مخروط بزرگ خوابیده و صاف نمایان‌گر می‌باشد و فقط از طریق خط الرأس شمال شرقی به سایر ارتفاعات البرز شرقی می‌پیوندد.


استخراج "بوکسیت" از معدن شاهوار شاهرود و تأثیرات زیست‌ محیطی : یکی از استادیاران گروه زمین شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در مورد استخراج ماده معدنی بوکسیت از منطقه تاش در ارتفاعات کوه ۴۰۰۰ متری شاهوار شاهرود، یکی از مخاطرات را تخریب سنگ مخزن های آب کارستیک ارتفاعات شاهوار برشمرد.معدن بوکسیت تاش که به‌صورت روباز استخراج می‌شود با ایجاد انفجارهای بزرگ بار فوقانی سنگ معدن بوکست را که متأسفانه سنگ‌های آهکی به سن بیش از ۲۰۰ میلیون سال است تخریب می‌کنند تا در حفرات کارستیک این سنگ‌آهک به ماده معدنی بوکسیت برسندکل حوضه آبخیز شاهرود- بسطام با این سیستم زهکشی آب تغذیه شده و سفره های زیرزمینی دشت های شاهرود٬ مجن و پشت بسطام از این سیستم آبراهه ای تغذیه می شود لذا آب کل این حوضه آبخیز که از منشا بارش های سالانه هزاران ساله و ذخیره شدن آنها در سفره های آب زیرزمینی است از یک چنین ساز و کاری شکل گرفته است. سرچشمه و سرشاخه های این سیستم جمع آوری آب در حوضه آبخیز شاهرود- بسطام از ارتفاعات شمالی شاهرود– بسطام یعنی همان ارتفاعات شاهوار سرچشمه می گیرد و هرگونه دست کاری زمین در این سرشاخه ها دارای تأثیر مستقیمی بر منابع آب حوضه آبخیز شاهرود- بسطام دارد.» با توجه به نتایج آنالیز نمونه‌های بوکسیت معدن تاش برای تعیین عناصر کمیاب٬ مقادیر بعضی از فلزات سنگین نظیر سرب(Pb)٬ نیکل (Ni)٬ کرم (Cr)٬ آرسنیک (As)٬ در نمونه‌های بوکسیت تاش بالا است. بنابراین با فرایند استخراج بوکسیت از میان سنگ‌های آهکی و خرد کردن آنها عناصر فلزات سنگین نامبرده وارد منابع آبی مجاور ماده معدنی شده و از طریق سیستم زهکشی آب‌های ناحیه به سرتاسر حوضه آبخیز شاهرود-بسطام منتقل می‌شود. این فلزات سنگین دارای خطر بیماری‌زایی اثبات‌شده در مناطق مختلف دنیا است.شهر شاهرود به دلیل کمبود آب طرحی را در دست اجرا دارد که از منطقه قطری از آب های چشمه های حوضه آبخیز علی آباد گرگان به حوضه آبخیز شاهرود- بسطام منتقل کند. در حالی که با این تخریب وسیع در منطقه معدن بوکسیت تاش شیب توپوگرافی در مرز این حوضه آبخیز به سمت حوضه آبخیز علی آباد گرگان تغییر می کند و بخشی از منابع آبی متعلق به حوضه آبخیز شاهرود- بسطام در این مرز از این حوضه آبخیز جدا می شود و مشکل کمبود آب شهر شاهرود بیشتر خواهد شد.فلزات سنگین اگرچه که مقادیر اندکی دارند ولی برای اینکه سیستم دفعی انسان قادر به دفع آنها نیست٬ به صورت تجمعی در بدن انسان افزایش می یابد و نهایتا سبب بیماری در فرد می شود.استخراج سنگ معدن بوکسیت به روش معدن کاری روباز و با انفجار دوباره سبب تولید ریزگرد در منطقه می شود. ریزگردهایی که مقادیر زیادی اکسیدها و هیدروکسیدهای آلومینیوم دارند.

منبع : http://yon.ir/DbRag

تصویر زیبایی از کوه شاهوار و زشتی تخریب ( دریافت از اینترنت )
                                                                                                                                                                   
Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎
                                                                                                                                                                                             
برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  


 ادامه تصاویر ( کلیه تصاویر دریافت از اینترنت ) 
Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎           Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎                  Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎                                       Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎
Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎                                        Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎
Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎                                Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎
                                                                        Image result for ‫معدن بوکسیت شاهرود‬‎
با آرزوی داشتن طبیعتی بکر برای آیندگان 

سفر به خلیج فارس

لب دریا… نسیم و آب و آهنگ

شکسته… ناله های موج … بر سنگ.

مگر دریا دلی … داند … که ما را

چه توفان ها ست … در این سینه تنگ !

تب و تابی ست … در موسیقی آب

کجا … پنهان شده ست … این روح بی تاب

فرازش … شوق هستی … شور پرواز

فرودش : غم … سکوتش : مرگ ومرداب …!

سپردم … سینه را … بر سینه کوه

غریق بهت جنگل های انبوه

غروب بیشه زارانم … در افکند

 

جزیره قشم : یکی از جزایر استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز قرار دارد. این جزیره در چند دههٔ اخیر به یکی از مکان‌های توریستی و گردشگری تبدیل شده‌است. از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایرناز و غار نمکدان است.این جزیره از شمال به شهر بندرعباس ، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندرلنگه ، از شمال‌شرقی به جزیرهٔ هرمز، از شرق به جزیره لارک ، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب‌غربی به جزایرتنب بزرگ  و کوچک و ابوموسی محدود می‌گردد. نزدیک‌ترین بندر در ساحل اصلی کشور به جزیرهٔ قشم، بندرعباس است که فاصله آن تا محل سربندر قشم ۸/۱۰ مایل دریایی (۲۰کیلومتر) است. نزدیک‌ترین فاصله این جزیره به ساحل اصلی کشور، در دماغهٔ شمالی جزیره، در محل بندر لافت (در جزیرهٔ قشم) تا بندر پل ، در شهرستان خمیر (در ساحل اصلی کشور) که فاصله آن در حدود یک مایل دریایی (۱۸۰۰ متر) بوده و محل احداث پل خلیج‌فارس خواهد بود.

جزیره لارَک : یکی از جزیره‌های ایران در خلیج فارس  و جزئی از استان هرمزگان است.

جزیره لارک با ۷/۴۸ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۱۸ مایل دریایی از مرکز استان شهر بندرعباس و ۶ مایل دریایی از شهر قشم  و در جنوب خاوری این شهر، در تنگه هرمز قراردارد این جزیره از کوه‌های آتشفشانی مخروطی شکل تشکیل شده‌است.

بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶/۱۰ کیلومتر است. در این جزیره فعالیت کشاورزی وجود ندارد و تنها فعالیت اقتصادی اکثر اهالی جزیره لارک صید و غواصی استآب آشامیدنی مردم این جزیره بیشتر از طریق بندرعباس به آن حمل می‌شود و هم چنین آب برکه‌ها و چاه‌های ان مورد استفاده قرار می‌گیرد

جمعیت موجود در این جزیره در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار برآورد شده‌است. گویش بومی مردم لارک گویشی از زبان لری به نام کُمزاری است. این گویش در جزیرهٔ مُسَندَم(روستای کُمزار عمان نیز رواج دارد. گویش کمزاری لارک تحت تأثیر فارسی معیار رو به فراموشی است.

هُرمُز : جزیره‌ای بیضی‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز ، کلید خلیج فارس می‌دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌است.

 

گزارش برنامه : در یک برنامه مفرح طی 4 روز سفر به خلیج فارس از طبیعت دریایی بی نظیر منطقه خلیج فارس و جزایر قشم و هرمز و لارک دیدن کردیم و تن را به آب زلال خلیج سپردیم و چندی در کنار ساحل زیبای جزایر نشستیم و به انواج خروشان چشم دوختیم هر چه دیواره های ساحل انواج را پس میزددند ولی شاهد بودم که چگونه انواج دگر بار عاشقانه خود را به ساحل رسانده و بر دیواره های ساحل بوسه میزددند . دور از دنیای مجازی و ... در کنار ساحل تا درو دستها قدم زدیم و در منزل مردمان مهمان دوست و مهربان جزیره بیتوته کردیم و با خوراکی از برکت دریا پزیرایی شدیم . که چندی زمان نه چندان طولانی ایام به کام ما باشد .

جزیره لارک اقامت و خوراک محلی و بومی (عیسایی 09179391820 )


جزیره هرمز وسیله نقلیه اسکان و خوراک بومی ( آقای زمانی 09393069153 )


قشم منطقه غار نمکی آقای قویدل اسکان و خوراک بومی ( 09366475519 )


نمایی از دریای خلیج فارس  عکسها محمد امیری  ؛ مهری شهبازی   


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 


 تصاویری از کل برنامه 






















                                                        با شما در برنامه های بهتر 

شاهرود سیزدهمین همایش صعود قلم

دفن قلم  

برای سوزاندن جنگل کافیست

به قلب جنگل کبریتی روشن کنی

برای خاموش کردن آتش فروزان عشق

کافیست باران اشک تمساح بباری

برای خواباندن نیش یک قلم

کافیست چند بیل خاک بر او بریزی

اما

اکر جنگل را با کبریت سوزاندی

 دودش ملتی را می گریاند

اگر آتش عشق را با اشک تمساح خاموش کنی

کینه اش دل را می سوزاند

و اگر قلم را در خاک دفن کنی

میلیون ها قلم جوانه می زند 

"رامین ترابخانی" (نیمار)

گزارش برنامه :عصر روز چهار شنبه 9 آبان 97 به قصد شرکت درسیزدهمین همایش صعود قلم از اصفهان به مقصد شاهرود حرکت کرده و پس از شب مانی بین راه صبح روز پنج شنبه 9 آبان 97 در شهر قم همنورد عزیزم جناب آقای حبیب نیا را سوار کرده و ادامه مسیر دادیم ظهر به شهرستان شاهرود و سپس به شهرستان بسطام رفته و به دیگر همنوردان کوه نویس ملحق شدیم .

 سیزدهمین همایش صعود قلم (گردهمایی کوهنویسان سراسر کشور) به میزبانی و همت همنوردان کوهنویس شهرستان  شاهرود و بسطام و گنبد در شهرستان بسطام و درسالن یکی از مراکز آموزشی این شهرستان بر گزار شد.

در این همایش تعدادی کوهنویس از سراسر کشور شرکت داشتند که با شعار طبعیت، الهام بخش زندگی شروع  شد

جناب آقای دکتر صداقتی و جناب علی شاه محمدی از اعضاع هیت اجرایی ضمن خیر مقدم گویی سخنانی پیرامون همایش ایرد کردند

شاعر کوهنویس آقای ملیحی شعرزیبایی را خواندند و سپس کلیپی از همایش های قبلی پخش شد

در قسمت بعدی برنامه دبیر هیات کوهنوردی شهرستان شاهرود به کوهنویسان خیر مقدم گفتند

سپس جناب آقای لقایی از اعضای اجرایی همایش مطلب "کوهنورد کیست؟" را قراعت کردند

استاد  باقرعیوضی به اتفاق همسرشان مهمان ویژه همایش بودند

مهمان دیگر برنامه سر کار خانم فرشته احمدیان فر از روابط عمومی فدراسیون کوهنوردی در جمع حضور داشتند .

در پایان تندیس ها به افراد شرکت کننده اهدا گردید .

اعضای هیات اجرایی دوره سیزدهم کوهنویسان، آقایان علی شاه محمدی از گنبدکاووس، سید علی صلاحی از کاشمر و سرکار خانم لیلا صالحی از قروه و جناب لقایی از بابل  بودند . جا دارد در این گزارش از همه این عزیزان تشکر و قدر دانی گردد.  

ودر ادامه نظر همنورد گرامی سرکار خانم "فرشته احمدیان فر" روابط عمومی فدراسیون کوهنوردی ایرن 

 (در کنار این صعود اتفاق های دیگری هم میفته. امسال این صعود در منطقه "شاهوار" انجام شد و با چشم های خودمون شاهد دست اندازی های تخریب گرایانه و تجاوزی دردناک به محیط پاک کوهستان به واسطه بهره برداری از معدن بوکسیت در آن منطقه بودیم.جاده کشی و وجود ماشین آلات سنگین لطمه فراوانی به پوشش گیاهی و جانوری اون منطقه زده.بر خود واجب دونستم که این اتفاق ناگوار و آسیب زننده رو عنوان و محکوم کنم.)

نمایی از کوه شاهوار (عکسها از محمد امیری و میثم رودکی )


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  
ادامه مطلب ...

دلنوشته من عاشق کوهنوردی

"دلنوشته"  

من فرزند دامنه های زاگرس هستم 

همیشه به سوی کوهستان رهسپارم . مسیر من به سوی بلندای کوهستان پوشیده از برف زاگرس است . در بهار بوی چویل و جلوه لاله های واژگون مرا مست میکند و من مستانه در چکاد کوهستان به دنبال خود میگردم چون در روزگاری دور خود را در چکاد یکی از این قله ها ی سر به فلک کشیده ی همیشه سفید پوش جا گذاشته ام و در زمستان ناله ای پر سوز همراه با باد از میان دره های پر برف و از میان شکافهای سنگی یخ زده من را صدا میزند و من باید بسوی قله ها بروم و بر این باورم که هیچ گاه گمشده خود را نمیابم ولی بایدبروم ؛ بایدبروم ؛ چون ماندن  را دوست ندارم ...



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   ادامه مطلب ...