#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

روز قلم مبارک

                          می نویسیم طبیعت و می خوانیم زندگی 

          ۱۴ تیر روز قلم بر تمامی قلم به دستان مبارک باد

                                                     ✍✍✍

ادامه مطلب ...

صعود به قله هزار مسجد خراسان رضوی

هزارمسجد :  رشته‌کوه هزارمسجد کپه‌داغ، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می‌دهند که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد وخشک قراقوم ترکمنستان جدا می‌کند. بلندترین نقطهٔ این رشته‌کوه، قلهٔ هزارمسجد با ارتفاع حدود ۳۱۴۰ متر در شمال‌غربی شهر مشهد قرار گرفته‌است و راه دسترسی به آن از دو مسیر جبههٔ جنوبی (جادهٔ ماشین‌روِ) آن و جبههٔ شمالی روستای لائین نو می‌باشد. این رشته‌کوه از شمال‌غربی به سمت جنوب‌شرقی امتداد یافته‌است که در دامنه‌های سرسبز شمالی این رشته‌کوه، منطقه کلات نادری، در کوهپایه‌های شمالی دشت قره قوم ترکمنستان، در شمال‌غربی آن شهرستان درگز و در جنوب این کوهستان دشت مشهد واقع گشته‌است.

در ادامهٔ آن رشته‌کوه مزداوند (مزدوران) به ارتفاع ۱۲۰۰ متر، قره داغ به ارتفاع ۱۶۵۰ متر، کپه‌داغ و بالخان ترکمنستان کشیده شده‌است. بخشی از کوه‌های هزارمسجد را کپه‌داغ می‌نامند. در امتداد جادهٔ درگز – قوچان، رشته‌کوه به نام الله‌اکبر خوانده می‌شود. منبع : ویکی پیدیا 

امتداد رشته‌کوه هزارمسجد در جنوب منطقهٔ سرخس، از تپه‌هایی تشکیل شده‌است که ارتفاع آن از ۸۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. رودخانهٔ هری‌رود، که در اینجا «تَجَن» نام دارد و مرز ایران و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد، شکافی را در این تپه‌ها باز می‌کند و ارتفاع این تپه‌ها ۲۵۰ متر است.

گزارش برنامه : طی 5 روز برنامه منسجم و باتعداد 4 نفر  همنوردان عزیز سرکار خانم فخرایی و امیر حسین  از مشهد که بسیار شرمنده مهمان نوازی این دو عزیز هستیم  موفق شدیم  به صعود قله هزار مسجد و باز دید از کلات نادری و پیمایش دره پل دختر و در برگشت عرض ادب به شاعر بزرگوار خیام و عطار نیشابوری و  استاد نقاش کمال الملک نمودیم  . مسیر صعود قله هزار مسجد که انتخاب شد از جاده کلات  روستاهای لایین ،رباط و احمد آباد و چهارراه  و کمپ شب مانی  در دره عرب چاه .و  درادامه  مسیر صعود قله  از یال زیر منطقه اولنگ شاهی و یک گرده ماهی تا زیر تیغه های اولنگ شاهی ارتفاع گرفتیم  و سپس به کنار اولنگ شاهی رسیدیم که تا قله یک ساعت شیب بود و در برگشت از سمت اولنگ حیدر تا کمپ اصلی خودمان باز گشتیم و در کل 13 ساعت کوهنوردی نفس گیر تلافی این مدت دوران سخت قرنطینه را در آورد . جا دارد در این گزارش تشکر فراوان داشته باشم از دو همنورد قدیمی مشهدی که در طول برنامه صعود  همراه و همدل ما بودند . البته ماشین تا اولنگ شاهی میتواند تردد کند که هیچ لطفی در این صعود نیست مگر نابودی اکوسیستم منطقه و تنبل کردن کوه گردان !!!!!در این منطقه عشایر دامدارو کشاورز روستاهای اطراف در طول  بهار و تابستان مستقر هستند و مردمانی خونگرم و مهربانی که با روی باز از ما اشتقبال میکردند و خوش آمد میگفتند .


 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...