#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

قانون ۶ در کوهنوردی

قانون"۶ ت" در کوهنوردی

 تایم

توجه به زمانبندی نقش بسیارمهمی درموفقیت برنامه دارد.دقت درساعات استراحت وتلف نکردن وقت،همچنین رعایت قانون ساعت،که باصعودایمن قرینه هست.قانون ساعت۱۴ بهیچوجه درهمه شرایط صحیح نیست.باتوجه به کم نفسی روزهای پاییزی وزمستانی وشرایط خاص جوی ساعت نیزتغییر میکند. 

تابع/تبعیت ازشرایط جوی و آب وهوا

 هوای کوهستان متغیراست.گاهی علیرغم پیش بینی هوادچار طوفان یاصاعقه یاشرایط غیرقابل پیشگیری می‌شویم.پس گوش به زنگ وتابع طبیعت باشیم.

تنها/هیچگاه تنها به کوه نروید/با تعدادکمتر از۳نفر اقدام به کوهنوردی نکنیم.صعودهای انفرادی که شرایط خاص خودشوداره مبحثی متفاوت است.

تواضع/لزومی نداره شمارش کنیم تعدادقله هایی که صعود کردیم.یا ازهمنوردمون تعدادصعودش به فلان قله راسوال کنیم.

غرورکاذب نهایتامنجر به آسیب به خود ودیگران می‌شود.

تعامل/شما ممکن است یک یاچندروز باهمنوردان همقدم،هم سفره وهم چادر باشید،بردباری وهمکاری حرف اول رو میزنه.آرامش ولذت صعود.باتعامل واخلاق خوش خستگی صعود را از تن خود وهمنوردان بزداییم.

تامل وتعمق/انسان باوجود موفقیت‌های بی‌شمار فیزیکی و مادی،باوجودبدست آوردن ثروت هنگفت؛بازهم گمگشته‌ای بیش نیست ونتیجه‌اش اجتماع کنونی سیاره زمین است که اخلاقیات ازبین رفته وانسانیت سقوط کرده است. 

آدمی برای یافتن طبیعت وسرشت خویش،لازم است که زمان‌هایی درسکوت ومراقبه باشد تا بتواندبه دور از هیاهوی زندگی ومسابقه و دویدن برای بیشتر بدست آوردن؛فرصتی برای تامل وتعمق در بودِش خود داشته باشد.

قانون "۵ ت"در کوهنوردی

۱-تمرین/بدون داشتن آمادگی جسمانی وتمرین کافی،رفتن به کوه نه تنهاهیچ لذتی نداره بلکه آسیب های جدی به شخص واردمیشود. 

بهترین تمرین برای کوهنوردی وسنگنوردی(علاوه بر ورزش های هوازی وبدنسازی)همان کار برروی سنگ وکوه است.

۲-تجهیزات/هیچ چیز بدتر ازتجهیرات بد وناکافی کوهنورد را اذیت نمیکند.لوازم موردنیاز مربوط به هربرنامه‌ وفصل متفاوت است که قبل ازاجرای برنامه‌ بایدچک شود.

تجهیزات خوب مارا به قله نمیبرد اما«سالم» برمیگرداند.

۳-تغذیه/تغذیه صحیح وسالم قبل از اجرا،حین وپس ازبرنامه‌ بسیارضروریست ونقش مهمی درموفقیت‌ یاعدم موفقیت‌ فرد دارد.

۴-تکنیک و تجربه/آموزش تکنیک های کوهنوردی وسنگنوردی،شرکت در دوره های آموزشی وکسب تجربه ازپیشکسوتان لازم است تاکوهنورد بااعتمادبنفس بالایی گام درکوهستان بگذارد.

✍ همنورد طاهره افشاری هیات کوهنوردی بم 

نه به کوهنوردی غیر مسئولانه 

نه به پلاستیک

رعایت کامل فاصله اجتماعی 

من ماسک میزنم 

رعایت پروتوکل بهداشتی

نه

صعود به کوه پردیس جم ( پدری )


ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس
چه سفر ها کرده ایم
چه سفر ها کرده ایم
ما برای بوسیدن خاک سر قله ها
چه خطرها کرده ایم
چه خطرها کرده ایم
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود
رنج دوران برده ایم
رنج دوران برده ایم
ما برای آنکه ایران گوهری تابان شود
خون دل ها خورده ایم
خون دل ها خورده ایم

ما برای بوییدن بوی گل نسترن
چه سفر ها کرده ایم
چه سفر ها کرده ایم
ما برای نوشیدن شورابه های کویر
چه خطرها کرده ایم
چه خطرها کرده ایم
ما برای خواندن این قصه عشق به خاک
رنج دوران برده ایم
رنج دوران برده ایم
ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک
خون دل ها خورده ایم
خون دل ها خورده ایم

 پردیس یا پَدری(padri) : کوهی است در حومهٔ شهرستان جم از توابع استان بوشهر که در ابتدای راه جم سیراف  قرار دارد. ارتفاع قله این کوه از سطح دریا ۱۰۴۰ متر است و شکل آن تنها از چشم‌انداز جنوبی، مخروطی به نظر می‌رسد. ارتفاع این کوه از برخی قله‌های همجوار آن پایینتر می‌باشد پدری واژه ی از خانواده‌ ی زبانی هند و اروپایی است. این واژه با ریشه ی padr- و patr- به معنی پدر می باشد. در منابع و فرهنگ لغت های متعدد ذیل واژه های padria و patria که هردو مکان هایی جغرافیایی می باشند آورده شده است که این واژه ها به معنی fatherland یا همان سرزمین پِدری میباشدپژوهش‌ها نشان می‌دهد در کوه‌های مشرف بر ناحیهٔ جم، دیوارهای صیقل‌زده‌شدهٔ بزرگی در نقاط گوناگون با زاویه‌هایی خاص وجود دارد که افسانه‌ها و روایات قومیِ جم در لهجهٔ محلی آن را «چرم آینه» می‌خوانند.[نیازمند منبع به گفتهٔ بزرگ‌سالان ناحیهٔ جم، آن‌ها قطعه‌های کوچکی از شیشهٔ سیاه را در زیر این «چرم آینه»ها می‌یافته‌اند که فرضیهٔ پادشاهیِ جم  در این ناحیه را قوی‌تر می‌کند. مجسمه‌های «جمشید جم» و «غار آدم» در نزدیکی کوه پَدری، به‌دلیل فعالیت‌های شرکت‌های نفتی و گازی در عسلویه  در معرض خطر قرار دارند. دهرچند که پیشینهٔ روستاهای چاهه و دره پلنگی، که در شرق کوه قرار دارند، به‌درستی روشن نیست، ولی نشانه‌هایی از غارنشینی  و وجود فسیل‌های بسیار قدیمی در منطقه دیده شده‌است. این منطقه با قرارگیری در ارتفاع ۷۰۰متری از سطح دریا  و در نزدیکی خلیج فارس ، آب‌وهوای مطلوبی جهت پرورش گیاهان و درختان فراهم آورده‌است. اختلاف دمای هوا با کنار ساحل خلیج فارس، که در برخی از روزهای سال تا ۱۰ درج‌ سانتیگراد می‌رسد، و همچنین رطوبت ملایم آن، این منطقه را به یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق جنوب ایران تبدیل کرده‌است. یکی از شگفتی‌های منطقهٔ جم تنوع بی‌نظیر محصولات کشاورزی آن است. بخش وسیعی از زمین‌های کشاورزی اطراف جم زیر کشت درختان خرما، مرکبات و زیتون قرار دارد. پرتقال، نارنگی و لیموی این منطقه معروف‌اند.منطقهٔ جم دارای خرمای  مخصوصی است که به «خرمای خاصویی» معروف است. خرمای خاصویی کوچک‌تر از دیگر نمونه‌های خرما و بسیار لذیذ است. گاهی این خرما را (خاصه) میخوانند که نادرست می‌باشد. خرمایی با نام (خاصه) در بخش‌های دیگر استان بوشهر برداشت میگردد و از نظر کیفی پایینتر از خرمای خاصویی قرار میگیردصیفی‌جات جم نیز با کیفیت مطلوب از دیگر محصولات این ناحیه‌اند.

منبع ویکی پیدیا

گزارش برنامه : طی پنج روز برنامه از قبل تنظیم شده سفری را برای بازدید از خلیج فارس و بنادر زیبا و ماندن در جزایر بکر خلیج و صعود به قله پردیس جم را طراحی کرده و پس از استعلام از پلیس راهور استان فارس و بوشهر و هرمزگان  جهت هماهنگی منع تردد سفر را با یک تیم چهار نفره شروع و به مورد اجرا گذاشتیم . و در بندر مقام  مهمان دوست عزیزم  جناب اقای "ناخدا  محمد روگاه" ( 09171984177)بودیم که با غذای دلچسب محلی پذیرایی شدیم بخصوص خوراک بسیار لذیذ صدف و ماهی خاص بندر از ویژه گیهای سفر بود و سپس  ما را به یکی از جزایر بکر برد و در جزیره دو روز پیمایش دور جزیره داشتیم و مراجعت به بندر و برنامه ریزی برای صعود کوه معروف پردس جم و حرکت برای صعود که طی نیم روز صعود به این کوه زیبا انجام شد یاد آور میشوم که مسیر صعود کاملا مشخص و دارای یک پاکوب قوی که در ابتدای پاکوب نیز با رنگ آبی خط start را مشخص کرده  و  تا قله ادامه دارد و در غیر این صورت امکان صعود به علت دیواره های بلند وجود ندارد و هر حرکت غیر اصولی منجر به گم شدن و یا برخورد به مسیر های انحرافی می شود و خطرناک است . مسیر صعود در کنار یک نخلستان در ضلع شرقی کوه و پاکوب مشخص هست که هر کوهنورد با تجربه ای سریع وارد پاکوب میشود . نا گفته نماند من  بسیار مطلب در مورد این کوه افسانه ای  خوانده و شنیده بودم و نکته هایی در مورد این کوه و جاذبه آن همیشه فکر من را مشغول کرده بود و در برنامه ام بود که خودم تجربه کنم که  پس از برسی و بازدید از کوه و کسب اطلاعات از مردم بومی قدیمی نتایج به دست آمده خلاف آنچه بود که در مقالات و رسانه ها خوانده و یا شنیده بودم ( امتحان این که ماشین در طی شیب در حالت دنده خلاص به بالا حرکت میکند را حدود نیمساعت وقت گذاشتم و از جهت های مختلف تست کردم که انجان نشد و در مورد گونه های گیاهی نیز غیر از نخل خرما در دامنه کوه و یک چشمه که از ضلع شرقی با مقدار کمی آب  و در کنار یک پارکینگ و در مسیر صعود نیز درختان بادام کوهی که خاص منطق جنوبی است و مقداری گل زرد رنگ و بته های گیاهی معمولی که در همه مناطق دامنه های جنوبی زاگرس یافت میشود گیاه خاصی جلب نظر نمی کرد و شاید این که در نقاطی دور دست تر که در حد برنامه ما نبود گیاهانی وجود داشته که آن را هم مردم محلی قدیمی منکر میشدند . در بلندای کوه و قله آثاری از بناهای بسیار قدیمی به چشم میخورد که در شرف نابودی است و نیز در مسیر برگشت از قله مقداری وقت گذاشتیم و چند دره را برسی کردیم خرابه هایی از خانه های عشایری قدیمی مورد توجه بود که معلوم بود سالها کسی در این منطقه نبوده و مردم محلی میگفتند که رشد صنعت در نزدیکی ( عسلویه) و بارش کم و بی آبی تاثیر بسیاری روی دامداری و کشاورزی منطقه گذاشته .در هر صورت برنامه بسیار پر باری بود و جای همه هنوردان خالی . شاید یک بار دیگر برای قله های همجوار این کوه زیبا برنامه ریزی کنم . 

نمایی زیبا از رخ جنوب شرقی کوه پردیس  

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 


 


 تصاویری از کل برنامه 


















نه به کوهنوردی غیر مسئولانه 

نه به پلاستیک 

من ماسک میزنم 

رعایت پروتکل بهداشت جهانی 

رعایت فاصله اجتماعی 

صعود به قله شاهلولاک چرمهین

غم فراق 

به 

لوح غم در دل نوشتم 


کوه و آبشار شاه‌لولاک : این آبشار در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر شهرستان چرمهین قرار دارد. راه دسترسی آن منحصراً از شهر چرمهین می‌گذرد. بدینگونه در جاده اصفهان به شهرکرد در محل چهار راه شهر باغ بهادران باید به سمت چپ تا چرمهین، و از راه جاده کمربندی تا میدان شهرداری چرمهین و از آنجا در بلوار آبشار تا آبشار شاه‌لولاک برویم. ارتفاع آبشار شاه‌لولاک هفتاد متر است. در بهار شعبه‌ای دیگر از آبشار شاه‌لولاک شروع به جریان می‌کند که ارتفاع آن نزدیک به نود متر است و آبی خروشان و فصلی دارد و نزد مردم محلی به آبشارهولوکی معروف است. در اطراف آبشار شمار بسیاری آب چکان نیز دیده می‌شود. منحصربه‌فرد بودن آبشار شاه‌لولاک ازاین روی است که به صورت چشمه پرآب و خروشان از میانهٔ دیواره بلند کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد در حالی که بیشتر آبشارهای ایران به صورت جوی روان از روی سطح سرازیر می‌گردند. آبشار شاه‌لولاک در کوهی به همین نام با ارتفاع 2920 از سطح دریا از سلسله کوه‌های رخ در زاگرس مرکزی واقع شده‌است و چند مسیر زیبا برای صعود دارد و در دامنه های این کوه محل دامداری تعدادی از دامداران مردم محلی چرمهین است . میزان آبدهی آبشار شاه‌لولاک در طول سال متفاوت است ولی آبشار دائمی است. در زمستان کاملاً یخ می‌زند و قندیلهای زیبا و قطور یخ به ارتفاع هفتاد متر تشکیل می‌دهد. آب آبشار در قسمتی که نزد مردم محلی به حوض معروف است روی زمین آرام می‌گیرد. بقایای حوض قدیمی به صورت تخته سنگ‌های بزرگ و حجاری شده مشهود است و بر بدنه یکی از سنگ‌ها کتیبه ای به زبان فارسی از این قرار حک شده‌است: «این حوض گرانمایه را برای آسایش زوار و… ». آبشار شاه‌لولاک از روی قندیل‌های عظیم آهکی پوشیده از خزه پایین می‌ریزد. با توجه به ارتفاع زیاد آبشار، آب هنگام ریزش با هوا مخلوط شده و در برخورد با قندیل‌ها به صورت قطرات بارانی و شبنمی ریز به زمین پاشیده می‌شود. در پایین آبشار شاه‌لولاک مجموعه تفریحی و ورزشی دایر است که دوستداران طبیعت، گردشگران، سنگنوردان و کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند.و به همت کوهنوردان توانمند و هیات کوهنوردی شهرستان چرمهین پیکره زیبایی از یک کوهنورد در ابتدای ورودی آبشار و مسیر صعود کار گذاشته شده است 

گزارش برنامه : روز جمعه 10 بهمن 99 همراه با باشگاه کوهنوردی دنا اصفهان  و باشگاه آرش چرمهین و تعدادی از همنوردان عزیز و به مناسبت یادواره چهارمین سالگرد آسمانی شدن همنورد عزیزمان استاد امجد سموآتی موفق شدیم که به قله زیبای شاه لولاک در منطقه چرمهین اصفهان صعود کرده و پس از مراسم قله و اجرای جمعی سرود ای ایران و یک دقیقه سکوت به یاد از دست رفته گان کوهستان پایان یک روز خوش را در دفتر خاطرات کوهنوردیمان رقم بزنیم .  

 

ادامه مطلب ...