#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

غار یخی بید خوان برد سیر و تنگ رغز داراب

در بادیه عشق تو کردم سفری

تا بو که بیایم ز وصالت خبری

در هر منزل که می‌نهادم قدمی

افکنده تنی دیدم و افتاده سری

مولانا

روستای بیدخون : از بخش توابع مرکزی شهرستان بردسیر است که در 36 کیلومتری جنوب غربی بردسیر قرار گرفته است . این روستا در دره ای زیبا قرار دارد یک منطقه خوش آب وهوای کوهستانی با درختان کهنسال گردو می باشد که گردشگران زیادی را جذب میکند . مردم این روستا بسیار مهمان نواز بوده و با لهجه محلی سخن میگویند در آمد مردم این روستا از کشاورزی و دامداری تامین میشود .خانه های این روستا از خشت و گل و سنگ است . درخت گردوی 2000 ساله و گورستان تاریخی و غار یخی از جاذبه های گردشگری این روستا است . رودخانه دایمی بیدخون از ارتفاعات اطراف سرچشمه می گیرد و طراوت زیادی به این روستا داده است .گیاهان دارویی زیادی مانند پونه ، بابونه ، آلاله و.... در این منطقه یافت میشود .

غاریخی : یکی از جذاب ترین منطقه گردشگری این روستا است بهترین فصل برای دیدن  این غار در زمستان و اوایل بهار میباشد. در این منطقه یخچال طبیعی وجود دارد به قول و گفته اهالی این منطقه دارای خواص دارویی میباشد . یخچال توده های بزرگی از برف و یخ است که در مناطق سرد و کوهستانی تشکیل میشود . در این نوع مناطق ریزش برف ، بیش از مقدار ذوب و تبخیر آن میباشد البته در فصل سرد سال . برای تشکیل این یخچال علاوه بر وجود سرما ریزش برف نیز لازم است .در این منطقه ریزش برف نیز زیاد ، که باعث به وجود آمدن این طبیعت زیبا شده است .

آبشارهای سیمک :  در منطقه کوهپایه و در 35 کیلومتری شمال کرمان  قرار دارند. با توجه به خشک و کویری بودن جاده کرمان به کوهپایه، وجود آبشار در این منطقه دور از ذهن به نظر می‌رسد. در منطقه کوهپایه 13 آبشار پله‌ای و پشت سر هم از میان تنگه‌ای باریک به پایین سرازیر می‌شوند. فراموش نکنید فرود از آبشار سیمک نیازمند داشتن تجهیزات و دانش فنی سنگ نوردی است. تنگه سیمک با عرضی در حدود 3 تا 5 متر و دیواره‌هایی بلند در شمال روستای کوهپایه کرمان قرار دارد. ارتفاع آبشارهای سیمک از 6 تا 20 متر متغیر است. تنگه سیمک را با نام دیگر دره بُندر کوهپایه نیز می‌شناسند. برای فرود از آبشارهای سیمک باید به روستای درب آسیاب بروید و از آنجا راهی اردوگاه تفریحی شهید باهنر شوید. برای رسیدن به اولین آبشار باید کمی دست به سنگ شوید و خود را به اولین کارگاه برسانید. طناب‌ها ریخته و پس از چک کردن تجهیزات فرود آغاز می‌شود. اینجا اوج هیجان را می‌توانید با تمام وجود درک کنید. اولین آبشار سیمک ارتفاعی در حدود 15 متر دارد. حین فرود از آبشار آب با فشار بسیار بر روی شما می‌ریزد و سرمایی همراه با هیجان را تجربه می‌کنید. حین فرود لانه‌های پرندگانی را می‌بینید که در میان دیواره‌های تنگه نظر شما را به خود جلب می‌کنند. اگر از اولین آبشار فرود رفتید باید تمام 13 آبشار سیمک را پشت سر بگذارید چون دیواره‌های تنگه آنقدر بلندند که راه گریزی نیست.

 تنگ رغز: عروس دره های آبی ایران وزیباترین تنگه آبی در دل طبیعتی بکر و دلنواز در میان رشته کوههای زاگرس جنوبی قرار گرفته است . رغز نام دره‌ای در بخش فسارود شهرستان داراب در استان فارس است این تنگه زیبا که درسالهای اخیر شناخته شده در فاصله 25 کیلومتری شهر داراب و در بخش فسارود ودر مجاورت روستاهای گردشگری شمس آباد وحسن آباد واقع شده است این دره آبی زیبا از 64 آبشار و دهها حوضچه تشکیل شده‌است که چهارده آبشار آن بزرگ وقابل توجه است برخی از آبشارها توسط گروههای کوهنوردی واهالی محل نامگذاری شده اند رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. 

گزارش برنامه : طی 5 روز ( 5 الی 10 فروردین 1401 ) در یک سفر بیاد ماندنی و به میزبانی همنورد عزیزم جناب احمد رنگاور و خانواده محترم موفق شدیم از آبشارهای سیمک و در منطقه در به آسیاب کوهپایه کرمان و غار یخی بید خوان در منطقه برد سیر کرمان دیدن کرده و سپس در راه برگشت از جاده استهبان و داراب شیراز از طبیعت منطقه دیدار کرده و از تعدادی آز آبشارهای تنگ رغز داراب نیز دیدن کنیم و سفری بیاد ماندنی را در دفتر خاطرات به ثبت برسانیم . 

عکسها  از محمد امیری و مهری شهبازی 

میدان ورودی شهرستان استهبان 

تنگ رغز 

 


 تصاویری از کل برنامه 

آبشار های سیمک 

آتشکده زرتشتیان کرمان 

کوه چهل چشمه در منطقه برد سیر 

مسیربه طرف  غار یخی بید خوان 

غار یخی 

تعدادی از حوضچه های تنگ رغز داراب 

طبیعت را دوست بداریم 

نه به کوهنوردی غیر مسئولانه 

آخرین برنامه 1400 شرکت در جشن آخر سال داغچیلار بایرامی میانه

جشن داغچیلار بایرمی : مردم شهرستان میانه هر ساله در جمعه آخر سال در ارتفاعات میانه گردهم آمده و آغاز سال جدید را جشن می‌گیرند.

این گردهمایی بزرگ که به نام "داغچیلار بایرامی" معروف است همه‌ ساله در آخرین جمعه سال با حضور مسئولان و آحاد مردم با برنامه‌های شاد برپا می‌شود.ما نیز افتخار داشتیم امسال به دعوت همنورد  گرامی جناب قره داغی عزیز در این جشن باشکوه شرکت کنیم این برنامه با شکوه در روز جمعه 27 اسفند 1400 و به همت امور ورزش جوانان و شهرداری و هیات محترم کوهنوردی شهرستان میانه بسیار باشکوه و با اجرای موسیقی زنده محلی توسط هنر مندان موسیقی و عاشقان طبیعت در میان دامنه های کوهستان شهرستان آچاچی برگذارگردید و خاطره یا بیاد ماندنی از خود بجا گذاشت ؛  جا دارد در این گزارش تشکر و سپاس ویژه داشته باشیم از "شهرداری و امور ورزش جوانان و هیات محترم کوهنوردیی میانه و به ویژه همنوردان عزیز جناب قره داغی و جناب سعیدی عزیز و همسر مهربانشان و سرکار خانم ورزنده و نوازندگان و خواننده گان" برنامه که با اجرای زنده موسیقی سنتی بر نشاط و مفرح بودن برنامه یاری کردند و کلیه عزیزانی که نامشان در ذهنم نیست و میزبانان عزیز برای امکانات خوب اسکان و پذیرایی بسیار عای که تدارک دیده شده بود . ما برای همه این عزیزان و تمام همنوردان آرزوی سلامتی داریم . و دیگر برنامه و شبمانی خاطره انگیز و دلنشین شبی بیاد ماندنی درمنزل رویایی و رمانتیک استاد با ذوق و دوست داشتنی جناب "ارسلان پاشایی" با چهره بشاش و خندان و روی باز بود که برای تمام عمر من خاطره شد که صمیمانه دست این بزرگ مرد را میفشارم و برایشان آرزوی سلامتی داریم . نا گفته نماند که در طول مسیر با برنامه ریزی از قبل طراحی شده از جاذبه های طبیعی منطقه زنجان  دیدن کردیم که مهم ترین آن قلعه لک لک ها و کوه های رنگی بود که این مکان در ۱۰۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد. از شهر زنجان به سمت تبریز از (اتوبان زنجان – تبریز)  در حدود ۱۰۰ کیلومتری مسیر زنجان ماهنشان روستایی به نام شکورچی قرار دارد با صخره هایی تیغه ای که این صخره ها بین روستای قره بوطه – حصار واقع شده است. کوه های رنگی نیز از جاذبه های دیدنی دیگر این منطقه زیبا است که جلوه خاصی دارد و بارش نرم نرم برف در طول سفر به روستای حصار نیز از ویژگیهای برنامه بود در ضمن جا دارد از همنورد مهربان و عزیز جناب "وحید محمدی" بخاطر همکاری صمیمانه برای اسکان و راهنمایی منطقه تشکر و قدردانی ویژه با آرزوی سلامتی داشته باشیم . و دیگر برنامه ای که توانستیم در این سفر از آن دیدن کنیم مسجد سنگی ترک در روستای ترک در کیلومتر 35 جاده میانه به تبریز واقع شده که قدمتی بسیار کهن دارد . 

با تشکر و آرزوی سلامتی مهری شهبازی و محمد امیری از اصفهان

تصاویر از مهری شهبازی و محمد امیری 

برای مشاهده بقیه تصاویر ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...