#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

برنامه هفته آخر دی ماه 92

عنوان برنامه : جنگل پیمایی در منطقه عباس آباد ( همراه گروه کوهنوردی دنای اصفهان )


مدت برنامه :  سه و نیم روز از پنج شنبه 92/10/26 الی یک شنبه 92/10/29 



                                                                  شاد باشید

اصقهان پس از سالها در برف

بخشی از شعر آرش کمانگیر

برف می بارد برف می بارد 

برف میبارد به روی خار وخارا سنگ

کوهها خاموش 

دره ها دلتنگ 

راه ها چشم انتظار کاروانی با صدای زنگ

بر نمی شد گر ز بام کلبه ای دودی 

یا سو سو ی چراغی گر پیامی مان نمی آورد

رد پاها گر نمی افتاد روی جاده های لغزان 

ما چه میکردیم در کولاک دل آشفته دمسرد ؟

آنک آنک کلبه ای روشن 

روی تپه روبروی من 

در گشودندم

مهربانی ها نمودندم 

زود دانستم که دور از داستان خشم و برف و سوز 

در کنار شعله آتش 

قصه می گوید برای بچه های خود عمو نوزروز 

گفته بودم زندگی زیباست 

گفته و نا گفته ای بس نکته ها اینجاست ...

                                                         "سیاوش کسرایی"


گزارشی تصویری از چند روز گذشته اصفهان در برف : 

شهر زیبای اصفهان پس ازسالها  دور از زمستانی برفی سفید پوش شد و به شکرانه اش دستها به آسمان رفت و یزدان را نیایش کردند . برف  هوایی تازه به این دیار کهن بخشید و موجب شادی مردم دوست داشتنی اصفهان شد. در این راستا ما نیز در شادی این نعمت شرکت کرده و گزارشی با تصویر به همنوردان تقدیم میکنیم .پیوسته بر فراز باشد . 


عکسها از محمد امیری 

 

برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...

گزارش برنامه سفر از چک چک تا کویر مصر

چَک‌چَک یا چکچکو :  یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان است. این زیارتگاه که زرتشتیان به آن پیرسبز نیز می‌گویند در استان یزد و شهرستان اردکان در کوه‌های میان اردکان و انجیره قرار دارد. زرتشتیان هر ساله از روز ۲۴ خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می‌پردازند.

هر سال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند.

گفته می‌شود نام «چک چک» یا «چک چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده که از صخره‌ای می‌چکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می‌شود. نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده که به آن‌ها «خیله» می‌گویند. در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی به ژرفای بیش از ۵۰ متر وجود دارد. بنا به اعتقاد زرتشتیان زمان حمله اعراب به ایران که با سقوط پادشاه ساسانی وقت (یزدگرد) انجامید، نیک بانو دختر شاه از دست اعراب فرار کرد و به سمت اردکان آمده و در میان کوه مخفی و ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان قرار گرفت . یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که با نام پیر هریشت معروف است .

روستای خرانق : مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان است . این روستا در ۸۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده است .وجود معادن سنگ آهن چادرملو-اورانیم ساغند- باریت-روی وگرانیت وهمچنین منطقه ی حفاظت شده ی دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل ، بز ، میش، قوچ ، گربه وحشی ، سیاه گوش، یوز پلنگ وهوبره این منطقه را خاص ومورد توجه ساخته است .روستای خرانق در ناحیه کوهستانی استان یزد واقع شده‌است. امروزه دارای دو بخش جدید و قدیم است که جمعیت روستا امروز در بخش جدید ساکن است.قلعه خرانق یکی از بزرگترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد است و همانند نمایشگاهی است که غرفه‌های آن از خشت و گل ساخته شده است . حمام تاریخی خرانق در جنب حسینیه و برای سهولت دستیابی به آب قنات در محلی گود واقع شده است. این حمام از سطح مجموعه قلعه پایین تر و از سطح متوسط خود روستا بالاتر است و بنابر این،فاضلاب آن را می توان به زمینهای اطراف قلعه هدایت کرد.در درون قلعه وکنار مسجد، منارجنبان قرار دارد و آنچه باعث شگفتی همگان می شود جنبیدن آن است که به وضوح مشاهده می شود.از دیگر آثار تاریخی روستای خرانق کاروانسرای :  روستا است که قدمت آن به دوره قاجاریه بر می گردد. و اکنون این کاروانسرا ترمیم و باز سازی شده است و پذیرای گردشگران میباشد جهت هماهنگی میتوان با سرکار خانم گارگر مدیرمحترم این بنا تماس بگیرید ( 09331513077) 

بیاضه : روستایی است که در ۵۳ کیلومتری جنوب شرقی خور و بیابانک در بخش نایین در استان اصفهان واقع شده‌است.

وجود ارگ قدیمی و قنات‌ها، حسینیه و مسجد جامع قدیمی و امامزاده واقع در روستا و نخلستان‌های انبوه در آن توجه گردشگران داخلی و خارجی را جلب کرده و چند سالی است که سفر به این روستای کویری از سوی گروه‌های گردشگری و تحقیقاتی افزایش یافته است.خانه‌های قدیمی این روستا عموماً از خشت و دارای حوض‌های بزرگ، ایوانهایی با طاق بلند که در تابستان خنک هستند، و دارای اتاق‌های زمستانی و تابستانی هستند. بیاضه دارای یک ارگ تاریخی چند طبقه مربوط به زمان ساسانیان است. نام این ارگ در کتاب سفرنامهٔناصرخسرو قبادیانی آمده‌است. این ارگ در اثر گذشت زمان و پر شدن خندق آن رو به نابودی است. بعضی این قلعه را پایگاه پیروان حسن صباح در دوران اسماعیلیه میدانند.

روستای گرمه :  در استان اصفهان و در منطقه خور قرار دارد . ارتفاع این روستا از سطح آبهای آزاد 750 متر و آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است . این روستا دارای نخلستانهای بسیار زیبا است . از نقاط دیدنی این روستا می توان به تالابی که در اثر چشمه این روستا پدید آمده و توسط نخلهای بلند محصور شده اشاره کرد . از دیگر دیدنیهای روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا خودنمایی می کند . نام روستای گرمه با نام مازیار عجین شده است . مازیار  فارق التحصیل رشته معماری از دانشگاه پاریس به همراه همسر فرانسویش و پدر و مادر زندگی شهری را رها کرده و خانه اجدادی را به اقامتگاهی زیبا برای کویر دوستان تبدیل کرده است .

اقامتگاه مازیار دارای هفت اتاق است که به سبک بسیار زیبایی تزیین شده است . وب سایت ateshoni.com حاوی اطلاعاتی در این خصوص می باشد.

مصر : آبادی کوچکی در نزدیکی جندق واقع در دشت کویر ایران است. نام قبلی آن «مزرعهٔ یوسف» بوده‌است. روستای مصر در ۵۵ کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان قراردارد. در حال حاضر این روستا یکی از مقاصد مهم طبیعت‌گردی ایران به شمار می‌آید. نام دریای شنی کویر مصر برای همه طبیعت‌گردان آشناست.چندین سال پیش بنیانگذار این روستا فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان می‌پرداخت. عمر این روستا شاید بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می‌شناختند تا آنکه قناتهای روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتور های دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره برداری از این چاه، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پائین‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق‌تری را حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.

اما از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشته از اهالی خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاد بود از آن به بعد نام این روستا را مصر بنامند. اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را "مصر" نامیدند. یوسف دستور داد تا در وسط روستا نیز خیابان عریضی به طول حداقل ۵۰۰ متر احداث شود و در پاسخ به ابهامات اهالی که می گفتند روستای ما کوچک است و نیازی به احداث این خیابان عریض و طویل نیست می گفت که در آینده ای نزدیک اینجا معروف و شلوغ می‌شود. جالب اینکه این پیش بینی یوسف درست از آب درآمد و اکنون گردشگران زیادی از این روستا دیدن می کنند به نحوی که اکنون این روستا یکی از مقاصد مهم طبیعتگردی در ایران به شمار می‌آید.بسیاری از منجمان ایرانی و خارجی آسمان صاف و تاریک این مکان را برای برپایی کارگاه های رصدی خود انتخاب میکنند. 

گزارش برنامه : برنامه از صبح روز سه شنبه 92/10/10 شروع شد و حرکت از اصفهان به طرف استان یزد ادامه پیدا کرد  و در طی چهار روز بیاد ماندنی و پر از خاطره موفق شدیم از مناطق چک چک ؛ خرانق ؛ بیاضه ؛ و کویر مصر دیدن کرده و از امکانات رفاهی فراهم شده توسط مردم مهربان کویر استفاده نماییم و با تجربه های جدید روی به مقصد نهادیم و در روز جمعه 92/10/13  به اصفهان رسیده و برنامه به پایان رسید. جای همه همنوردان خالی بود . در پایان جا دارد که از تمام مردم مهمان نواز کویر به خاطر مهمان نوازی شان صمیمانه قدر دانی کنم . 

عکسها از محمد امیری (کوه های چک چک)


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید . 

ادامه مطلب ...

گزارش تصویری برنامه کوهنوردی در شهرضا

گزارش برنامه :

روز جمعه 92/10/6 در هوایی خوب و آفتابی صعود زیبایی در ارتفاعات شهرضا انجام شد . 


تصاویر از محمد امیری ( قله دامزاد شهرضا )

 

ادامه مطلب ...

شعر

 زمستان : 

و اکنون گاه  جولان دادن فصل زمستان است . 

زمستانی که میگفتند و میگویند : 

بس دلگیر و سوزان است . 

ولی من نیک می دانم 

که با هر خوب بد ؛ هر راحت و محنت 

زمستان معبر کوچ از خزان تا نو بهاران است ...

                                                              شعر از همنورد : اقبال  


تصاویر : محمد امیری



                                                                           شاد باشید