#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه چشمه لادور خمینی شهر


نوبهار آمد و گل سرزده، چون عارض یار
ای گل تازه، مبارک به تو این تازه بهار

با نگاری چو گل تازه، روان شو به چمن
که چمن شد ز گل تازه، چو رخسار نگار

لاله‌وش باده به گلزار بزن با دلبر
کز گل و لاله بود چون رخ دلبر گلزار

زلف سنبل، شده از باد بهاری درهم
چشم نرگس، شده از خواب زمستان بیدار

رهی معیری

 

شهرستان خمینی : شهر یکی از شهرها تابع استان اصفهان و در شمال غربی این شهر تاریخی واقع شده است، بافت تاریخی این شهر به زمان ساسانیان می رسد، کهندژ که برسر راه اصفهان قرار دارد گویا پایتخت و مقر پادشاهان و حکام کیانی و ساسانی بوده است. به گزارش ایمنا، شهرستان خمینی شهر در مرکز استان واقع شده است و از سوی شمال به شهرستان برخوار و میمه، از جنوب به فلاورجان، از شرق به اصفهان و از غرب به شهرستان نجف آباد محدود می شود. فاصله این شهر تا اصفهان 8 کیلومتر بوده و دارای آب و هوایی معتدل و خشک است، از آنجا که خمینی شهر از سه ده به نام های خوزان، فروشان و ورنوسفادران به وجود آمده به آن سده می گویند. مهمترین آثار تاریخی این شهرستان عبارتند از: ایوان یزدگرد، تپه آتشگاه، مسجد جامع خوزان، گورستان زارع آباد و آرامگاه امام زاده سید محمد، خانه مجیری و خانه سرتیپ سدهی اشاره کرد. ازنظر زمین شناسی بیشتر رسوبات دوران دوم از دوره کرتاسه در شهرستان گسترش دارد و بیشتر ترکیبات منطقه ترکیبات آهنی و ماسه سنگ است، تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی و نفوذ توده های غربی و زاینده رود دارای آب وهوای خشک با تابستان های گرم و زمستان های نیمه سرد می باشد به طوریکه حداکثر دما درتیرماه 40 درجه سانتی گراد و حداقل دما در دی ماه 11 درجه سانتیی گراد است. شهرستان خمینی شهر در زمستان و بهار تقریبا بصورت منظم دارای وزش باد به ویژه در طول روز است و بطور متوسط بین 6/5 تا 12 کیلومتر برساعت وزش باد دارد. جهت وزش باد غالبآ از جنوب غربی و غرب به سمت شمال شرقی و شرق شهرستان می باشد. به طور کلی خاکهای شهرستان از بافت سنگین دارای نفوذ کم تشکیل شده اند که مناطق شمالی به علت کوهستانی بودن و وجود سنگریزه ها از بافت درشت و قلوه سنگ برخوردار و در مناطق جنوبی و نزدیک زاینده رود دارای رسوبات ریزبافت و لایه های شن تشکیل شده اند.

آبشار چشمه لادر یا لادور : در استان اصفهان واقع است. چشمه لادر به مجموعه ای از چشمه ها گفته می شود که در دل کوههای مشرف بر کمر بندی غرب خمینی شهر واقع گردیده اند. این چشمه ها با وجود اینکه دارای آب فراوان نمی باشند صحنه های جالبی را بوجود آورده اند به طوری که هر ساله تعدادزیادی گردشگر را از سرتاسر ایران جذب خود می کنند. این چشمه در مسیر جاده خمینی شهر به نجف اباد در استان اصفهان قرار دارد برای دستیابی به اتوبانی که بسمت دانشگاه آزاد خمینی شهر منتهی می شود به سمت نجف آباد ادامه می دهیم تابلو مشخص و جاده اسفالت مارا به سمت چشمه و آبشار آن هدایت می کند.

گزارش برنامه : پنجشنبه 15فروردین 98 برنامه ای بسیار جذاب را در منظقه چشمه لادور و آبشار لادور خمینی شهر اجرا کردیم . و پس از گزارش به دوستان قدیمی در خواست به انجام مجدد این برنامه در فردای همین روزگردید که چاره ای جز اطاعت همنوردان قدیمی نبود  و جمعه 16 فروردین 98 نیز اقدام به اجرای مجدد همان برنامه شدیم که این بار هم همانند روز قبل بسیار عالی و جذاب بود پیمایش و بازدید از چشمه و آبشار لادور در منطقه خمینی شهر و صعود به قله کله قندی و تراورس قسمتی از خط الراس طی هر دوروز در دستور اجرای برنامه بود که بسیار عالی انجام شد .جای همه همنوردان خالی بود .


آبشار چشمه لادور 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید   ادامه مطلب ...

گزارش سفر نوروزی به کرمان

              بچه‌ها بهار                       

گل‌ها وا شدند،

برف‌ها پا شدند،

از رو سبزه‌ها

از رو کوهسار

بچه‌ها بهار!

بیدار شو بیدار

بچه‌ها بهار!

دارند می‌روند

دارند می‌پرند

زنبور از لونه

بابا از خونه

همه پی‌ِ کار

بچه‌ها بهار!


#نیما_یوشیج


استان بزرگ کرمان

استان کرمان از شرق به سیستان و مکران و از شمال به خراسان  و از غرب به فارس و از جنوب به دریای فارس محدود بوده‌است. کرمان در روزگار سلجوقیان از بهترین و آبادترین بلاد ایران به‌شمار می‌آمد. این سرزمین دارای دو نوع آب و هوای گرمسیری و سردسیری بوده البته مناطق سردسیر کرمان در مقایسه با مناطق سردسیر فارس، گرمتر است. به‌طور کلی، مناطق گرمسیری پهنه بزرگتری از سرزمین کرمان را فراگرفته‌است و مناطق سردسیری که به‌طور عمده در ارتفاعات بوده، در حدود یک چهارمِ کرمان است. از آنجا که ایالت کرمان غالباً مشتمل بر مناطق گرمسیری است، اهالی آن مردمانی سبز چرده و نازک اندام‌اند. استان کرمان را کوه های بلندی همچون جوپار ( یکی از کوه های کاملا فنی ایران است که دارای خط الراسی بسیار فنی است و سه قله مطرح با نام های بلوچی ؛ سه شاخ بزرگ و کوچک ؛ کی جلال را دارد ) ؛ هزار ؛ پلوار ؛کوشا ؛ لاله زار ؛ و سلسله جبار بارز با قله علم شاه در بر و... گرفته است که هرکدام از این کوه ها برای صعود سختی های خود را دارد و قله هزار چهارمین قله بلند ایران است . و در میان این کوه های سر به فلک کشیده آبشار های بسیار زیبایی وجود دارد که میتوان مهم ترین آن آبشار وروار ( به نوعی بلند ترین آبشار ایران و خاور میانه حساب میشود نام برد ) در زیر قله علم شاه جبال بارز است . کویر شهداد نیز از مناطق بسیار دیدنی این استان پهناور می باشد . دره بسیار زیبای راگه د رمنطقه رفسنجان از شگفتی های این استان است . جهت مطالعه گزارش صعود به جوپار و پیمایش دره راگه در همین وبلاگ رجوع کنید ( http://yon.ir/siR2T )

چون مطلب در مورد استان کرمان بسیار زیاد است و جاذبه های گردشگری فراوان دارد و شاید این گزارش خسته کننده گردد برای اطلاعات بیشتر در مورد استان کرمان به سایت زیر رجوع کنید .( http://yon.ir/pAg1B )

باغ سنگی :  یکی از جاذبه‌های استان کرمان و شهر سیرجاناست. این محوطه که قبلاً باغی بوده در دهستان بلورد روستای میاندوآب و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار دارد. این باغ به شکل شش ضلعی نامنظم طراحی گردیده و متعلق به درویش خان اسفندیارپور بوده‌استمقبره درویش اسفندیارپور مالک سابق باغ سنگی سیرجان (مقبره در باغ سنگی قرار دارد) درویش خان اسفندیارپور، مردی بود کر و لال که با خانواده‌اش در ۴۰ کیلومتری سیرجان از طریق دامداری وکشاورزی زندگی می‌کرد. او پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۰ برای اعتراض بخاطر از دست دادن املاکش، دست از باغ داری برداشت تا اینکه همه درختان زمین باقی مانده او (پس از تقسیم اراضی) خشک شدند. او به همه شاخه‌های درخت‌های میوه سنگ آویزان کرده بود و از آنها چون میوه حقیقی مراقبت می‌کرد.در سال ۱۳۵۵ پرویز کیمیاوی فیلمی را بنام باغ سنگی از این باغ باشرکت درویش خان اسفندیارپور ساخت که برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شد.درویش خان اسفندیارپور در سن ۸۳ سالگی در ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ درگذشت و پیکرش در این باغ دفن گردید.

آبشار رایِن : آبشاری در دامنه‌های کوه هزار است. این آبشار یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری می‌باشد.این آبشار که به نام «زر رود» هم شناخته می‌شود در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی راین و بر دامنه‌های جبههٔ شرقی کوه هزار فرو می‌ریزد. آبشار زر رود از ریزش رودخانه‌ای پدید می‌آید که سرچشمه‌های آن در ارتفاعات بالادست و از دل دامنه‌ها و دیواره‌های برف گیر هزار همچون تاج خروس جریان می‌یابد. آبشار راین طی ۴ مرحله فرو می‌ریزد که مرحلهٔ اول ۳ متر و پس از آن ۴ متر، مرحله سوم از لبه پرتگاه تا نقطه‌ای که سنگ بزرگی در دیواره‌ها قفل شده و مرحلهٔ بعد ریزش از سنگ بزرگ تا کف سنگی حوضچهٔ آبشار و پخش آب بر دیواره سنگی شیب دار و حرکت در لابه لای بیدها و کنارهٔ دیواره بلند سنگی می‌باشد.به دلیل وجود شیاری در محل ریزش آب، حرکت نمودن در پشت آبشار و لذت بردن از خنکای ذرات آب تجربه‌ای مثال زدنی را بوجود می‌آورد که این تجربه در زمستان تبدیل به یخ نوردی ساده و هیجان‌آور می‌گردد. همچنین مسیر اصلی صعود، به قله از دامنه روبروی آبشار آغاز می‌شود. مسیر حرکت تا ارتفاع ۳۲۰۰ متری در حاشیهٔ رودخانه ادامه دارد و پونه‌ها و گل‌های وحشی طول راه را در بر گرفته‌اند خاطرنشان کرد: این صحنه یکی از زیباترین و شکوهمندترین مسیرهای کوهپیایی استان کرمان را بوجود آورده است.

آبشار دلفارد : در چهل کیلومتری شمال غرب شهر جیرفت و در محل روستای کراه واقع شده است و آب و هوای بسیار دل انگیزی دارد. ییلاق های دلفارد از مناطق زیبای طبیعت استان کرمان محسوب می شود که در مسیر جیرفت به ساردوییه واقع شده است. آبشار کراه و چند آبشار متوالی بنام آبشارهای دره گلم دخترکش، مکان هایی بسیار مناسب جهت جذب توریست ها و محققین هستند. رودخانه دلفارد در این منطقه رودی دایمی است به طول 30 کیلومتر که از کوه بهرآسمان در 53 کیلومتری شمال غربی جیرفت سرچشمه گرفته و روستاهای بسیاری از جمله دربا، دلفارد، دهنه زنگر، رزشیرین، رضی آباد و کولدون را سیراب می کند و در انتها با رودخانه سگدر مخلوط شده و رودشور جیرفت را تشکیل می دهد.

گزارش برنامه : جمعه دوم فروردین 98 به قصد بازدید از مناطق دیدنی بخشی از شرق کرمان و صعود به قله علم شاه سلسله جبال بارز و بازدید از آبشار وروار با ارتفاع 175 متر. اصفهان را به مقصد کرمان از جاده آباده و سپس بوانات و شهر بابک شروع کردیم و طی مسیر کرده در شهرستان سیرجان از قلعه سنگی ؛ بادگیرهای چپقی ؛ باغ سنگی ؛ بازار قدیمی و .. بازدید کردیم و ادامه مسیر به طرف شهرستان بافت و بازدید از منطقه حفاظت شده و جذاب خبر hkabr ؛ سد بافت و.. حرکت به طرف جیرفت و بازدید از منطقه بسیار دیدنی درب بهشت و آبشار زیبای دلفارد و شهر قدیم جیرفت و تپه های باستانی جیرفف ( به علت بارندگی زیاد و نا مساعد بودن شرایط جوی صعود به قله علم شاه کنسل و به زمانی دیگر موکول شد ) و در ادامه سفر به شهرستان کهنوج و باز دید از جنگلهای زیبای این منطقه البته در شرایط بارندگی و در ادامه سفر به شهرستان گلباف و دیدن کوه های مینیاتوری وسپس شهرستان زیبای راین و بازدید از ارگ راین و آبشار جذاب راین ودر تاریخ پنج شنبه هشتم فروردین 98 پایان برنامه بازگشت به اصفهان با ثبت یک سفر بسیار پر بار در دفتر خاطرات کوهنوردیمان برای شروع در سال جدید . در طول سفر جای همه همنوردان عزیزم را سبز میدیدم و به یاد همه همنوردانی بودم که هر کدام به نوعی خاطره سازان سالیان دراز سفر هایم و صعود هایم بودند .

در پایان گزارش یاد آور میشوم که قهر طبیعت که باعث گرفتاری هموطنانمان در مناطق سیل زده شده بود لذت شیرینی سفر را از ما گرفت و در اندوهی همدردانه با مردمم در خود فرو برد .


با آرزوی سالی بدون حادثه

 

 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

ادامه مطلب ...