#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله گرگش

آن روز که بر حادثه لبخند زدیم 

سر به چوبه ی دار تو پیوند زدیم 

ماکوله به قصد قاف عشقت بستیم 

بوسه  به سر کوه دماوند زدیم 


رشته کوه گرگش : در 110 کیلومتری اصفهان در شمال شهرستان میمه و در جنوب غربی شهرستان قمصر و شمال  شهرستان کامو ( کامو به معنی دهانه آب است ) واقع شده است که بلند ترین قله آن 3588متر ارتفاء از سطح دریا است.این کوه گرانیتی دارای چشمه های متعدد دائمی میباشد که چشمه کبیر در مسیر دره صعود از معروف ترین آن است . ونیز بر سر قله آن رصد خانه ملی ایران دایر شده است . برای دست یابی به قله گرگش مسیر های مختلف و آسانی وجود دارد که راحت ترین آن از انتهای باغهای سیب ؛بادام؛انگور؛گردو؛سنجد ؛گیلاس؛و گل سرخ  شهرستان کامو میباشد . از روی قله گرگش میتوان مناطق  قمصر؛جوشقان وکامو را بخوبی مشاهده کرد .گرگش به معنی بام کاشان میباشد . زبان محلی مردم کامو (راجو ) است.از قله گرگش طی یک برنامه دو روزه میتوان به شهرستان قمصر طی مسیر کرد که اجرای این برنامه در بهار بی نظیر است . برای مشاهده اجرای برنامه گرگش به قمصر به آدرس زیر در همین وبلاگ کلیک  کنید >>> گزارش برنامه پیمایش کامو به قمصر


گزارش برنامه : روز جمعه 19 دی 99 به اتفاق سه نفر از همنوردان در یک روز آفتابی موفق شدیم به قله زیبای گرگش صعود کنیم . وجود برف زمستانی نشاط برنامه را دو چندان کرده بود و پس از ایستادن بر فراز قله دیدن  دیو سفید پای در بند این دماوند اشک شوق در چشمانمان جمع شد و دل کندن از این منظره زیبا کار آسانی نبود خط الراس البرز نمایان و دماوند سلطان کوهستان بر همه جا مسلط بود و در سویی دیگر در دور دست ها شاهان کوه و کمی دور تر قلل زرد کوه و کوه های الوند گلپایگان و دالان کوه  و با کمی دقت سفیدی برف های اشتران در دوردست ها نمایان بود و در نزدیکی رشته کوه کرکس متصل به گرگش با چتری کاملا سفید به زیبایی جلوه گر بود .و پایان یک روز بیاد ماندنی .

نمایی از کوه گرگش 

 

ادامه مطلب ...

صعود به قله مارشنان


رفته ام در کوه در آغوش برف

تا بگویم راز خود در گوش برف 

جام می سرخ و رخ برف هست سفید 

لب به لب بشنو تو نوشانوش برف 


کوه مارشنان : در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهراصفهان و ۳۰ کیلومتری شمال کوه‌پایه قرار دارد. این کوه با ارتفاع ۳۳۳۰ متر در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق زفره و ۳ کیلومتری جنوب روستای مارشنان در استان اصفهان در مرکز ایران جای دارد. بخش عمده این کوه از آندزیت  وسنگ‌های آذرآواری متعلق به دوره ائوسن  تشکیل شده و در میانه کمربند آتشفشانی سهند  بزمان قرار گرفته‌است. این کمربند کوهستانی بر اثرفعالیت‌های آتشفشانی  و ژرف‌توده‌گرایی  (پلوتونیسم) طی دوره ائوسن شکل گرفته و از آتشفشان سهند در شمال غرب تا آتشفشان بزمان در جنوب غرب ایران کشیده شده‌است. کوه مارشنان به وسعت۱۴۵۰ کیلومترمربع درمیانه سه شهرستان اصفهان، نائین و اردستان از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده‌است و بلندترین قله آن «مارشنان»۳۳۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شرق روستای زفره اصفهان قرار دارد. این کوهستان یکی ازمهمترین رشته کوه‌های استان اصفهان وهم چنین یکی ازمهمترین رشته کوه‌های مرکزی ایران به‌شمار می‌رود. کوهستان مارشنان از سمت شمال غرب به کوهستان دوروچین و از سمت شرق به کوهستان میل می‌پیوندد و از مهم‌ترین قله‌های آن می‌توان به قله‌هایی مانند مارشنان، سرمست، آبگرم، لالوک، حسن‌آباد، چاه ماسه، وناوند، آب کم، چنارچه و پلتگی اشاره نمود. درقله اصلی این کوه تجهیزاتی از نیروی هوایی ارتش و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. برای رسیدن به قله اصلی مارشنان یا قله دوم آن (که در کنار قله اصلی و حدود ۳۱۰۰ متر ارتفاع دارد) از محل مزرعه نچف به حدود چهار ساعت زمان نیاز داریم. بهترین و عمومی‌ترین مسیر برای صعود به قله مارشنان مسیر زفره - مزرعه نچف است. و مسیر دیگر که بسیار زیبا و دیدنی است از روستای نیسیان می باشد که این روستا در بیست کیلومتری بعد از زقره  در ادامه جاده به طرف اردستان است و مسیر شمالی به شمار می آید . مسیر سوم از روستای زیبای فشارک میباشد که در طول مسیر چشم اندازهای زیبایی دارد .  

گزارش برنامه : روز جمعه 5 دی ماه 99 همراه با سه نفر از همنوردان موفق شدیم از روستای فشارک و از مسیر آبشار در ضلع شرقی به قله زیبای مارشنان  صعود کنیم و از جبهه شمالی و از تنگه سیل به طرف روستای فشارک پایین آمدیم هوا صاف و گاهی ابری وهمراه با باد های موسمی بود . جای همه همنوردان خالی بود. 

نمایی از یکی از قله های مارشنان 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...