#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش برنامه صعود به قله کوه گردویی رفسنجان

کوه گردویی رفسنجان : کوه گردو با ارتفاع 3182 متر(در بعضی مراجع3220متر) در مختصات جغرافیایی 30.33.11 شمالی و 56.21.26 درجه شرقی در 38 کیلومتری شمال شرق رفسنجان  در روستای "دره در" واقع شده است. ساختار کوه با شیب تند  و در اکثر مکانها صخره ای  و دارای خط الراس زیبایی به طول تقریبی نزدیک به دو کیلومتر در  امتداد جنوب شرقی- به شمال غربی میباشد.ارتفاع نسبی کوه  از محل روستای دره در1130 متر و از محل نزدیکترین دره  مجاور کوه 750 متر  میباشد.مسیر دسترسی به کوه از محل روستای دره در میباشد  که از محل قنات تنگل مسیر به سمت  شرق و در امتداد رودخانه و سیلاب فصلی  است.از محل تنگل مسیر دیگری به سمت شمال  و در جهت کوه صلاتو تفکیک میشود .

مسیر دوم از طرف شهرستان زرند و از روستای سبلوئیه. ۴۰ کیلومتری شهرستان زرند و از یک دره زیبا میباشد و از این مسیر دسترسی به قله راحت تراست صعود به این کوه از هر سمتی که باشد نیاز مند یک روز زمان است. در ضمن بعد از عبور از باغهای روستا تابلو هدایت مسیر تا نزیدک قله نصب شده است .

زرند :  از شهرهای استان کرمان در جنوب شرق ایران است. این شهر مرکز شهرستان زرند است. جمعیت شهر زرند بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، بیش از ۶۰٬۳۷۰ نفر بوده‌است. فاصلهٔ شهر زرند تا کلانشهر کرمان ۷۵ کیلومتر است. این شهر در شمال غربی کلانشهر کرمان واقع شده‌است.

دره راگه : یکی از پدیده‌های طبیعی منحصربه‌فرد شهرستان رفسنجان و از جاذبه‌های گردشگری ناشناخته و بسیار زیبای استان کرمان است و در مسیر گردشگری دو جاذبه اکو توریستی استان (روستای میمند و کلوت‌های شهداد) واقع شده‌است. مخروط‌های نوک‌تیز و کله‌قندی، ستون‌ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نوارى که ارتفاع آن‌ها در برخی نقاط به صد متر نیز می‌رسد، ازجمله بخش‌های خاص این منطقه است.در گوشه و کنار ستون‌ها و کنگره‌ها با اشکال متنوع و جالب به چشم می‌خورند و بین آن‌ها راه‌های تنگ و باریک و گاهى پهن و وسیع وجود دارد.این دره با 180 متر عرض، 70 متر عمق، 20 کیلومتر طول و 36 هزار هکتار مساحت از شکوه و عظمت خاصی برخوردار است.مسیر دره راگه به طول ۲۰ کیلومتر به‌صورت پیاده، تماشای جلوه‌های فرسایش خاک را برای هر بیننده‌ای فراهم می‌کند.

آدرس : جاده رفسنجان به کرمان بعد از عبور از روستای ناصریه ( 500 متر ) به یک خروجی آسفالته در سمت راست خود خواهید دید که در روبروی آن ( آن طرف جاده ) شرکت فرمولیبدن کویر رفسنجان قرار دارد.در ادامه این جاده که خاکی است تابلو دره راگه نصب شده است .

 گزارش برنامه : طی دو روز پنج شنبه و جمعه 25 الی 26 مهر ماه 96 موفق شدیم که به قله زیبای گردویی رفسنجان از مسیر روستای سبلوئیه صعود کنیم و نیز از دره زیبای راگه هم دیدن کرده و برنامه موفقی را به پایان برسانیم . در این برنامه جای همه همنوردان خالی بود .


نمایی از کوه و قله گردویی 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  ادامه مطلب ...

دوازدهمین همایش صعود قلم


از طرف کوهنوردان "آزاد صفه اصفهان" افتخار داشتیم که در دوازدهمین همایش صعود قلم که به همت همنوردان شهرستان گنبدکاووس  تدارک دیده شده بود شرکت کنیم و در این برنامه با کوه نویسان عزیزی آشنا بشویم . که از نقاط مختلف گرد آمده بودنند تا یاری کنند و جامعه کوه نویس را به فعالیت در عرصه کوه نویسی تشویق نموده وفعال نمایند.در این برنامه موفق شدیم از مناطق دیدنی شهرستان شاهرود و روستاهای بسطام و خرقان ... نیز باز دید کنیم و نیز پیمایش جنگل ابر تا روستای شیرین آباد از جاذبه های برنامه بود و در طول مسیر جلوه هایی ویژه و چشم اندازهایی عالی زیبایی برنامه را دو چندان کرده بود.

بسطام و خرقان : با فاصله اندکی از یکدیگر در شمال شاهرود و در دشت حاصلخیزی قرار دارند که اطراف آنها را کوه‌های کم ارتفاع فرا گرفته‌اند. آب و هوای این ناحیه معتدل و خشک است. مردم خرقان و بسطام به زبان فارسی سخن می‌گویند و پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند)و نیزمیقان یکی از روستاهای دهستان خرقان شاهرود  در بخش بسطام است. 


گزارش کامل برنامه به قلم شیوای استاد حسین عزیزپور معلم از شهرستان بابل


 ‍ برگزاری دوازدهمین همایش #صعود_قلم 

در روز جمعه ۱۴ مهر ماه ۹۶


دوازدهمین همایش صعود قلم (گردهمایی کوه نویسان سراسر کشور) به میزبانی جناب آقای #حاج_ابراهیم_غلامی (از کوهنوردان پیشکسوت) در منطقه جنگل ابر شاهرود برگزار شد.

در پنجشنبه روز اول این همایش، کوه نویسان کشور در روستای میغان و در منزل حاج ابراهیم غلامی اسکان داده شده و پس از صرف ناهار با گشت و گذار در این روستا از زیبایی های آن دیدن کردند.

پس از صرف شام مراسم افتتاحیه همایش آغاز شد و هیات اجرایی گزارش مختصری از سوابق برگزاری همایش یازده گانه قبلی را ارائه کردند.

سپس در رای گیری برای انتخاب هیات اجرایی همایش دوره سیزدهم کوه نویسان، آقایان علی شاه محمدی از گنبدکاووس، سید علی صلاحی از کاشمر و سرکارخانم لیلا صالحی از قروه به عنوان اعضای هیئت اجرایی صعود قلم به مدت دو سال انتخاب شدند.

سرکارخانم نرگس شکوفه فر و آقای رضا حبیب نیا نیز بعنوان عضو علی البدل انتخاب شدند.

پس از استراحت و صرف صبحانه ساعت ۶ صبح با ۳ دستگاه مینی بوس از #روستای_میغان به #روستای_ابر حرکت کرده و کوهنوردان باشگاه پاسارگاد گنبد هم به این همایش پیوستند در همان ابتدای پیمایش، جناب آقای احمد کولف از کوهنوردان و هنرمندان گنبدی توضیح مختصری در مورد مسیر پیمایش #جنگل_ابر را  ارائه نمودند. سپس کوه نویسان و کوهنوردان عکس های یادگاری و دستجمعی انداختند. پیمایش ساعت ۳۰ : ۷ صبح روز جمعه آغاز شد در مسیر حرکت پوشیده از برف بود و بخاطر بارندگی های روز قبل پیمایش به کندی انجام می شد اما زیبایی های جنگل و رنگ های متنوعش، شعر زیبای اخوان ثالث را در اذهان تداعی می کرد "پادشاه فصل ها، پاییز "...

از همان ابتدای مسیر چشم اندازهای زیبایی خودنمایی می کنند که در ایام تابستان محل برپایی چادرهای گردشگران داخلی و خارجی است؛ دشت سورمه و دره قزلق

با زیبایی شگفت انگیزش موجب تشویق کوهنوردان می شود تا عکس ها و تصاویر به یادماندنی را به یادگار داشته باشند.

در ابتدای دشت سورمه؛ آرام و محل نگهداری دام ها قرار گرفته و کوهنوردان از کنار آن عبور کرده و در طول مسیر گله های دام از گاو و گوسفند در حال چرا دیده شدند و صدای آبشارها و رود سرمه با بانگ دام ها و پرندگان سکوت جنگل را می شکست و سمفونی زیبایی را خلق می کرد. 


طول مسیر ۱۷ کیلومتری مملو بود از میوه های جنگلی و گیاهان دارویی نظیر زرشک، کندوس، ولیک، گلابی جنگلی، آلوترش و پرسیاوشان ...

آسمان صاف و آفتابی موجب شده بود که همه زیبایی ها جلوه گر باشد الا ابر. این نبود ابر در جنگل ابر مایه شگفتی بسیاری از کوه نویسان شده بود و حسرت تماشای آن زیبایی را با خود همراه کردند و عکس هایی را به یادگار می انداختند بدون حضور ابر.

 اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فرا می گیرد به همین خاطر به این نام مشهور شده است. به باور گردشگران، جنگل ابر یکی از زیباترین چشم انداز های طبیعت ایران محسوب می شود.

این جنگل با وسعت ۳۵ هزار هکتار در نزدیک روستاهای #ابر، #شیرآباد  و #خاک_پیرزن قرار گرفته و از شاخصه های مهم این جنگل؛ ارتفاع زیاد آن از سطح دریا، پایین بودن دما در فصل گرما، وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع است.

باید یادآوری کرد که جنگل ابر از زیباترین و قدیمی ترین جنگل های ایران بر دامنه رشته کوه های البرز واقع است و مرز بین منطقه جنگلی و نیمه بیابانی در استان های سمنان و گلستان است.


کوه نویسان در راس ساعت ۱۳ به رود سورمه رسیدند و در آن مکان زیبا ساعتی را به نماز و ناهار و استراحت پرداختند

سپس در عصر ساعت ۱۵ به روستای شیرین آباد رسیدند.

در همایش جنگل ابر، لوح سپاس و یادبود به تمامی شرکت کنندگان تقدیم شد و به ۳۰ نفر از کوه نویسان، تندیس همایش اهدا گردید.

برنامه در ساعت ۳۰ : ۱۵ به پایان رسید

و کوه نویسان و کوهنوردان سوار بر وسایل نقلیه شده و به شهر و دیار خود مراجعت کردند.


باسپاس از زحمات هیات اجرایی دوازدهمین همایش، حاج ابراهیم غلامی و خانواده محترم، همنوردان و کوه نویسان گرانقدر صعود قلم

به امید دیدار مجدد در سیزدهمین همایش صعود قلم


تهیه گزارش:

حسین عزیزپور معلم

از شهرستان بابل



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 


 


 تصاویری از کل برنامه 




 تجربه اولین برف سال 96 










 

                                                                                           با شما در برنامه های پاییزی 

صعود به قله سیالان

قَزوین : یکی از شهرهای توسعه یافته ایران در باختر و مرکز استان و شهرستان قزوین است. این شهر در بلندای ۱٬۲۷۸ متری از سطح دریا واقع شده‌است. ریشه شهر قزوین متعلق به دوران ساسانیان است که به دستور شاپور رونق یافت. قزوین در زمان حکومت صفوی۵۷ سال پایتخت ایران بوده‌است و به همین دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری می‌باشد. قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است و از جمله خوشنویسان معروف خط پارسی می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد. در شهر قزوین آثار کهن و باستانی گوناگونی از جملهکاروان‌سرای سعدالسلطنه، میمون قلعه، حمام قجر، آب انبار سردار، پیغمبریه، کاخ چهل‌ستون، امامزاده حسین، خیابان سپه (اولین خیابان ایران) قرار دارد.

الموت : نام منطقه ای در استان قزوین است که خود متشکل از دو بخش الموت غربی و الموت شرقی در رشته‌کوه‌های البرز، واقع در شمال شرقی یکی از بخش‌های شهرستان قزوین در استان قزوین، جنوب مازندران و گیلان، باختر طالقان و خاور رودبار زیتون قرار دارد.عمده شهرت این منطقه به علت وجود دو دژ الموت و لمبسر در آن است. 

منطقه بزرگ الموت در تقسیمات جغرافیایی کشوری اخیر ایران به دو منطقه الموت شرقی و الموت غربی تقسیم شده‌است. رودبارالموت شامل دو بخش می‌شود که عبارت‌اند ازبخش رودبار الموت شرقی به مرکزیت معلم‌ کلایه بخش رودبار الموت غربی به مرکزیت رازمیان. رودبار الموت شرقی از شمال به دهستان‌های دو هزار و سه هزار تنکابن از شرق به قله شاه البرز و طالقان از جنوب به زیاران و آبیک و از غرب به رودبارالموت غربی محدود می‌شود. رودبار الموت غربی نیز از شمال به مرز استانهای مازندران و گیلان از شرق به الموت شرقی و از جنوب به شهرستان قزوین محدود می‌شود . از روستاهای توریستی، معروف و بزرگ الموت می‌توان به روستای هیر، روستای وشته، روستای زرآباد، روستای اندج، روستای کوچنان روستای یوج، کُمنی و ویار و … را نام برد.

 

سیالان (سیاهلان) : نام کوه و قله ای ست از قلل البرز غربی با ارتفاع 4175 متر که این رشته کوه مرز طبیعی استان های قزوین و مازندران می باشد و از لحاظ تقسیمات کشوری در استان مازندران واقع گردیده است. راههای دسترسی به قله این کوه سه راه است یکی از روستای هنیز که در دره الموت واز طرف استان قزوین است و معمولترین راه می باشد. راه دیگر که مقداری غیر معمول است از انتهای دره مشرف بر قلعه الموت با گذر از روستاهای گازرخان و خشکچال و با ورود به دره و سوار شدن به خط الراس و عبور از دامنه قله کندیکان می توان به قله رسید که این دره و مسیر به آبشار خشکه مشهور است و راه سوم از طرف استان مازندران دره 2000 و روستای عسل محله است که به خاطر وجود جنگل ودشت زیبای دریاسر بسیار دیدنی می باشد ولی بدلیل وجود یخچالهای دائمی و شیب تند در مسیر، صعود سخت تر از دو مسیر دیگر است .(ارتفاع هنیز حدود ۸۵۰ متر بالاتر از عسل محله است .) در این مسیر دو جانپناه وجود دارد یکی جانپناه یادبود که در انتهای دشت دریاسر در دره هِرتنگ قرار دارد و دیگری جانپناه سیالان . برای کمپ زدن وشب مانی هم دو نقطه مناسب می باشد یکی گوسفندسرای ونی که در ارتفاع 3300 متر واقع شده و در 550 متری نرسیده به گردنه سیالان طرف استان مازندران و در دره زیبای دوهزار می باشد و جای دیگر جهت کمپ زدن در 300 متری گردنه در طرف استان قزوین در ارتفاع 3550 متری و بالاتراز جانپناه می باشد

گزارش برنامه : طی چهار روز برنامه جذاب و بیاد ماندنی همراه با همنوردان شهرستان ایذه موفق شدیم . ضمن بازدید از نقاط دیدنی منطقه الموت و شب مانی در روستای زیبای هنیز و شب مانی دیگری در دامنه کوه سیالان و کنار جانپناه به قله سیالان صعود کنیم و برنامه بیاد ماندنی دیگری را در کارنامه خود به ثبت برسانیم جای همه همنوردان خالی بود . 

نمای زیبایی از قله سیالان 

 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

ادامه مطلب ...

گزارش سفر یک روزه منطقه اردستان

شهرستان اردستان :  با مساحت ۱۱٬۵۹۱ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر ۴۱٬۴۰۵ نفر در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق مرکز استان اصفهان قرار دارد. این شهرستان از ۲ بخش، ۳ شهر، ۷ دهستان و ۳۰۶ روستای دارای سکنه تشکیل شده است. مرکز این شهرستان شهر اردستان است.

 آثار تاریخی :

 مسجد جامع : اردستان که یکی از نمونه‌های منحصر به فرد مساجد چهار ایوانی ایران و نخستین آهنها به شمار می‌آید که در مرکزیت محله محال قرار دارد، در قرن سوم قمری به دستور «عمربن عبدالعزیز آجلی» بر روی بنای آتشکده‌ای که هنوز آثار آن در گوشه‌ای از مسجد دیده می‌شود، به سبک مسجدهای عربی ساخته شده و مجموعه کم‌نظیری شامل مدرسه حاج حسین نورالدین، آب انبار حاج حسن، راسته بازار، میدان تعزیه، حمام و قلعه میان شهر در کنار آن قرار دارد. مسجد جامع اردستان که طی دوره‌های آل بویه، سلجوقی و… مورد بازسازی قرار گرفته، ویژگی خاص مساجد قبل از ایلخانیان (قرن هشتم به بعد) و عدم استفاده از کاشی‌های لاجوردی را دارد و تمام آن از خشت و گل ساخته شده‌است.

قنات دو طبقه مون :  اردستان در محلهٔ مون، یکی از محلات شهرستان اردستان در استان اصفهان واقع است. این قنات در این محله شامل دو طبقه است که در هر طبقهٔ آن آبی مستقل جریان دارد که هیچ‌یک از آن دو به دیگری نفوذ نمی‌کند. این قنات ۸۰۰ سال پیش احداث شده که تنها قنات دو طبقهٔ جهان است.

دیگر آثار  

قنات روستای توریستی مهرآباد :طول این قنات ۴۰۰ متر است و تعداد ۱۰ میله چاه دارد. عمق مادرچاه این قنات، ۱۹ متر و فاصلهٔ مظهر تا محل آن ۲۱ متر می‌باشد. دبی این قنات ۲ لیتر بر ثانیه است.

آب انبار بزرگ بازار در محله بازار

مناره مسجد امام حسن مربوط به دوره سلجوقیان است و در اردستان، جنب امامزاده وآب انبار واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است. از بناهای قرن هشتم ه‍.ش و دارای سردری زیبا و خوش طرح مزیّن به کتیبه‌هایی به خط کوفی در متن کاشی و فیروزه‌ای است.

مسجد خسرو در سه طبقه واقع در محله رامیان از دوره قاجار

آرامگاه امیر اویس از آل نوشروان و از سرکردگان شاه اسماعیل صفوی در گوشه شمال غربی، دشت محله محال شهر با دو سنگ مرمر زیبا با طرح‌های اسلیمی و ختایی.

مسجد دشت واقع در محله رامیان که گویند محل آتشکده مهراردشیر بوده‌است.

تقسیم‌بندی آب فرزه‌های آب ارونه و فاصله برای محلات فهره، کبودان، بازار، راهمیان و قریه کچو روستاق از ابتکارات خواجه نصیر طوسی در جنوب غربی ساختمان شهرداری نزدیک خیابان شمالی، جنوبی شهر.

خانقاه پیرمرتضی، از عرفای اواخر قرن هشتم ه‍.ش و مربوط به دوره تیموریان در محله فهره اردستان

مسجد دربند

خانه احمد نظام

خانه امیران

خانه و زادگاه سید حسن مدرس


زواره :  شهری در حاشیهٔ جنوبی دشت کویر ایران است. این شهر در مختصات جغرافیایی ۳۳ درجه و۲۶ دقیقه شمالی و ۵۶درجه و۵۲ دقیقه شرقی و در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری شهر اردستان (در شمال شرقی شهرستان اردستان) در مجاورت کویر مرکزی ایران واقع شده‌است.

زواره از آبادیهای کهن ایران است و نام آن از نام برادر رستم گرفته شده‌است. در آن بناهای تاریخی همچون منار در مسجد امام حسن مجتبی (مسجد پامنار)، قلعهٔ سنگ بست و مسجد جامع چهار ایوانی (قدیمی‌ترین مسجد چهار ایوانی کشور با بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت) وجود دارد. حدود نیمی از ساکنین این شهر سید طباطبایی هستندبخش مرکزی زواره ساختاری گلی دارد و دارای معماری ایرانی اصیل است در کنار امامزاده یحیی زواره هنر معماری چون: بازار، حسینه‌های سرپوشیده و سرباز بزرگ، مدرسه علمیه، آب انبار (زورخانه)، مسجد کُرسی، حمام و با اندک قدمی فراتر از آن بازارچه، مسجد جامع، حسینیه‌های سرباز و سرپوشیده کوچک و بزرگ و بنای تاریخی عمارت هشت بهشت و بقعه سید بهاءالدین حیدر، خانه‌های چهار صفه‌ای، مسجد نیکویه، یخچال، برج و باروهای به یادگار مانده از دوران گذشته به چشم می‌خورد. از جازبه های طبیعت گردی منطقه اردستان میتوان به کوه درو به چمن و روستای لاسیب و سرهنگ آباد و حیدر آبادو... اشاره کرد 

گزارش برنامه : روز جمعه 31 شهریور 96 در یک برنامه جذاب و بیاد ماندنی موفق شدیم از آثار تاریخی منطقه اردستان و زواره و نقاطی از مناطق گردشگری و طبیعت آن بهره مند شویم . جای همه همنوردان خالی بود .

 

نمای زیبایی از مسجد جامع اردستان 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

ادامه مطلب ...