#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش صعود به قله مارشنان از روستای فشارک

دوباره پاییز

اما نه ((فصل خزان)) زرد!

دوباره پاییز

اما نه فصل اندوه و درد!

دوباره پاییز

فصل زیبای سادگی

دوباره پاییز، موسم شدید دلدادگی . . .

 

کوهپایه : شهری است که در٦٥ کیلومتری شرق شهر اصفها  و ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ورزنه واقع شده‌است. این شهر از طرف شمال با شهرستان اردستان از طرف جنوب با بخش‌های جلگه ، شهرستان ورزنه (بخش بن رود ) از طرف شرق با شهرستان نائین  و از طرف غرب با شهرستان اصفهان در ارتباط است.

کوهپایه نام قدیمی آن ویر بوده که اکثراً در اسناد و کتب قدیمی به چشم می‌خورد، ویر که از لغات زبان محلی کوهپایه نیز می‌باشد به معنی هوش و ذکاوت است. بعد به قهپایه به معنی محکم و استوار نامیده شده (در اسنادی که در سال ۱۳۱۶ و قبل از آن مشاهده شده و از جمله در کتاب گلچینی از شاهنامه فردوسی و نشریات فنی مهندسی و بازرگانی لغت قهپایه دیده می‌شود) سپس به دلیل قرار گرفتن در حاشیه ارتفاعات ۳۳۰۰ مارشنان، کوهپایه نامیده شده.

کوه مارشنان : در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شرق شهراصفهان و ۳۰ کیلومتری شمال کوه‌پایه قرار دارد. این کوه با ارتفاع ۳۳۳۰ متر در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق زفره و ۳ کیلومتری جنوب روستای مارشنان در استان اصفهان در مرکز ایران جای دارد. بخش عمده این کوه از آندزیت  وسنگ‌های آذرآواری متعلق به دوره ائوسن  تشکیل شده و در میانه کمربند آتشفشانی سهند  بزمان قرار گرفته‌است. این کمربند کوهستانی بر اثرفعالیت‌های آتشفشانی  و ژرف‌توده‌گرایی  (پلوتونیسم) طی دوره ائوسن شکل گرفته و از آتشفشان سهند در شمال غرب تا آتشفشان بزمان در جنوب غرب ایران کشیده شده‌است. کوه مارشنان به وسعت۱۴۵۰ کیلومترمربع درمیانه سه شهرستان اصفهان، نائین و اردستان از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده‌است و بلندترین قله آن «مارشنان»۳۳۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شرق روستای زفره اصفهان قرار دارد. این کوهستان یکی ازمهمترین رشته کوه‌های استان اصفهان وهم چنین یکی ازمهمترین رشته کوه‌های مرکزی ایران به‌شمار می‌رود. کوهستان مارشنان از سمت شمال غرب به کوهستان دوروچین و از سمت شرق به کوهستان میل می‌پیوندد و از مهم‌ترین قله‌های آن می‌توان به قله‌هایی مانند مارشنان، سرمست، آبگرم، لالوک، حسن‌آباد، چاه ماسه، وناوند، آب کم، چنارچه و پلتگی اشاره نمود. درقله اصلی این کوه تجهیزاتی از نیروی هوایی ارتش و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد. برای رسیدن به قله اصلی مارشنان یا قله دوم آن (که در کنار قله اصلی و حدود ۳۱۰۰ متر ارتفاع دارد) از محل مزرعه نچف به حدود چهار ساعت زمان نیاز داریم. بهترین و عمومی‌ترین مسیر برای صعود به قله مارشنان مسیر زفره - مزرعه نچف است. و مسیر دیگر که بسیار زیبا و دیدنی است از روستای نیسیان می باشد که این روستا در بیست کیلومتری بعد از زقره  در ادامه جاده به طرف اردستان است و مسیر شمالی به شمار می آید . و از مسیر شرقی و از روستای فشارک نیز دست رسی به این کوه و قله نیز آسان است .

گزارش برنامه : روز جمعه 19 مهر 98 طی یک برنامه منسجم و در هوایی آفتابی ولی با وزش باد ملایم وخنک پاییزی موفق شدیم از روستای فشارک و از جبهه شرقی کوه مارشنان و از تنگه و دره زیبایی عبور کرده و برصعود کنیم و از دره غربی مشرف به روستا باز گردیم . از فراز مارشنان دشت زیبا و گسترده منطقه ورزنه بخوبی خودنمایی میکرد و در دور دست ها رشته کوه کلاه قاضی نیز به خوبی نمایان بود . در طول مسیر درختان گردو و زرشک جلوه خاصی داشت و هنوز آثاری از وجود آب به چشم میخورد . جای همه همنوردان خالی بود .


نمایی از قله مارشنان 



  ادامه مطلب ...

گزارش صعود به قله شنلی


ای چرخ بسی لیل و نهار آوردی

گه فصل خزان و گه بهار آوردی

مردان جهان را همه ی بردی به زمین

نامردان رابه روی کار آوردی

ابوسعید ابوالخیر

دهاقان : مرکز شهرستان دهاقان و در فاصله ۹۶ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان در مرکز فلات ایران و در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس واقع شده‌است.  مرکز آن دهاقان است. جمعیت این شهرستان ۳۴٬۱۴۹ نفر است. نام قدیم این شهرستان سمیرم سفلی بوده‌است .

 شنلیکوهی است به ارتفاع 3359 متر از سطح دریا که در جنوب شهرستان دهاقان ودرمنطقه سردشت ازاستان اصفهان قرارگرفته و روستاهای بودجان ؛ آستانه چشمه سفید ؛ ورق ؛ مهر گرد ؛ در اطراف این کوه قرار دارد .چشم انداز دامنه ها و دشت این کوه بسیار زیبا و فرح بخش است و در فصل بهار پوشیده ازگونه های نادر انواع گل وگیاه میباشد از جمله لاله های واژگون ؛ آلاله ؛ زنبق ؛ گون ؛ آویشن و ...نام شنلی بر گرفته از وجود سطح های صاف پراز شن درارتفاعات این کوه میباشد مردم محلی این کوه  را شندون هم می نامند .  در ضلع  جنوبی این کوه دره زیبا وچشمه ای دائمی  مشرف به روستای ورق وجود دارد به نام  " آلا بلاغ " و انبوهی از درختان بید در اطراف آن محل خوبی برای استراحت ومسیر مناسبی برای صعود در تابستان  می باشد.این چشمه برای مردم منطقه بسیار مقدس است . در فصل زمستان این کوه به دلیل برف زیادی که دارد محل خوبی برای تمرین صعود های زمستانی است .


گزارش برنامه : "اولین صعود پاییزیی را رقم زدیم" صبح روز جمعه 5 مهر 98 همراه با همنوردان توانمند و قدیمی شهرضا به قصد صعود به قله شنلی از جبهه جنوبی به طرف شهرستان دهاقان حرکت کردیم و در کیلومتر 5 جاده دهاقان ؛بروجن در سمت چپ وارد جاده فرعی بودجان شده و به طرف روستای ورق رفته و پس از یک کیلومتر بعد از روستای ورق در سمت چپ  وارد جاده خاکی شده و پس ازطی3 کیلومتر خاکی حرکت کردیم . صعود در هوایی خنک آغاز شد. از فراز قله کوههای علی جوق ؛ دالان ونک ؛ سولک ؛ سبزه کوه ؛ هزار دره ؛ و در دور دست ها خط الراس دنا  و...خود نمایی می کرد .  هنگام رفت و بر گشت  به قله کنار چشمه پر آب " شال مالاخ" استراحت کرده وخاطره ای خوش را با صعودی دلچسب در دفتر خاطرات کوهنوردی به ثبت رساندیم نکته جالب برنامه حضورهما دختر خرد سال همنورد عزیزمان آقای مطهر و همسر شان سرکار خانم تاک بود که تا چشمه شالمالاخ تیم را همراهی کرد و طی مسیر شور و نشاط عالیی داشت . جای تمامی همنوردان خالی بود .


بر فراز قله زیبای شنلی 


 برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  ادامه مطلب ...