#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

صعود به قله آسمانی ( لامیش ) شهرضا

به جناب عشق گفتم 
تو بیا دوای ما باش
که به پاسخم بگفتا 
تو بمان و مبتلا باش

مولانا

شهرستان شهرضا : یکی از شهر های مهم استان اصفهان است که از شمال به شهراصفهان از شمال غربی به شهرستان مبارکه، از جنوب شرقی به استان فارس، از شرق به استان یزد، از غرب به شهرستان دهاقان و از جنوب غربی به شهرستان سمیرم محدود می‌شود..این شهرستان حدود ۷۴۹/۲۹۸۳ کیلومتر متر مربع مساحت دارد و قسمتی از بخش مرکزی فلات ایران را تشکیل می‌دهد.قسمتی از این شهرستان جلگه‌ای و قسمت دیگر کوهستانی و دارای آب و هوای خشک می‌باشد.

کوه دامزاد شهرضا : این رشته کوه در شرق شهرضا واقع شده‌است. ارتفاع آن را کوه نوردان شهرضا حدود ۱۲۰۰ متر می‌دانند. در بلندترین نقطه کوه مخروطی وجود دارد که به آن (سن بندی) می‌گویند. در گذشته اعتقاد بر این بوده‌است که برای دفع حشره سن که گاهی به صورت دسته جمعی به مزارع حمله می‌نمودند باید دعایی بر قله کوه قرار گیرد. به همین دلیل سه عدد از این سن بندها روی قله ساخته شده‌است. به خاطر مشکلات در مسیر صعود به قله گمان می‌کنیم که از چهارپایانی مانند بز برای حمل مصالح به قله استفاده شده باشد. از آن سه عدد سن بند مخروطی شکل امروزه فقط یک عدد برجای مانده‌است، که قسمت شرقی آن هم به لطف افراد ناآگاه در پی یافتن شیئی با ارزش تخریب شده‌است. این بخش تخریب شده از پایین کوه قابل مشاهده نیست. ارتفاع سن بند کنونی ۲۴۰ سانتی‌متر از قله و محیط مخروط در پایین ۸۵۰ سانتی‌متر است. تعداد ۳۱ ردیف خشت مخروط را تشکیل داده که ۲۷ ردیف آن هنوز سالم است .

کوه آسمانی یا لامیش :  در حدفاصل شهرهای شهرضا و رامشه و در امتداد کوه دامزاد و شرق شهرضا واقع شده است. بلندترین نقطه این کوه ۳۰۳۰ متر ارتفاع دارد و ساختاری شبیه به کلاه قاضی دارد.کلا در منطقه شرق شهرضا کوه هایی با رارتفاع کم ولی جذاب وجود دارد که به صورت رشته کوه های مجزا تا شیر کوه یزد ادامه دار میباشد.  چشمه های متعددی در این منطقه با داشتن آبی دایمی هر چند کم وجود دارد که بعضی از این چشمه ها دارای نام های محلی می باشند همانند چشمه  بیدوک ؛ چیدوک ؛ سیب چشمه کنگری ؛ چشمه کوماکو و...که از چشمه های معروف این بخش از کوهستان شرق شهرستان شهرضا هستند . وجود پوشش گیاهی مناسب دراین منطقه دامداراری نیز رواج دارد

گزارش برنامه: 

روز جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ همراه با همنوردان گروه کوهنوردی آرش چرمهین و همنوردان شهرضا موفق شدیم به قله آسمانی ( لامیش ) صعود کنیم .در این برنامه اولین برف زمستان ۱۴۰۱ را نیز تجربه کردیم و جا دارد از میزبانان  همنور عزیز و مهربان شهرضا جناب عموهادی و همراهان تشکر ویژه داشته باشم .

تصاویری از برنامه 

سرزمینم ایران

نه به گردشگری و کوهنوردی غیر مسئولانه 

نه به پلاستیک 

با همنوردان در برنامه های زمستانه