#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش سفریک روزه به کویر ورزنه

ورزنه :  شهری تاریخی است مرکزبخش بن‌رود شهرستان اصفهان استان اصفهان در مرکز ایران است .حدود ۱٧ هزار نفر برآورد ۱۳۹۵حدود) در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع شده‌است؛ و تنها شهر ایرانی است که زنان آن به‌طور سنتی چادر سفید بر سر می‌کنند. این منطقه بزررگترین کشت پنبه را داشته است . رود خانه زاینده رود از وسط این شهرستان عبور کرده و به تالاب گاوخونی میریزد . م با خشک شدن زاینده رود کشاورزی این منطقه دچار بحران شده .


گاوچاه : سنت روزهای قدیم ورزنه است که ۵۰سال پیش با روی کار آمدن موتورهای آبکش به اتمام خود رسید و امروز با ذوق و هنر کشاورز ورزنه ای احیا شد. در 10 کیلومتری جنوب ورزنه قرار دارد که از طریق آبیاری سنتی مزارع توسط نیروی گاو نر آب را از دل زمین بیرون کشیده و مزارع را آبیاری می کنند (توضیحی مختصر ؛ طنابی رابه گردن یک گاو قوی هیکل بسته و سر دیگر طناب به یک دلو بزرگ میبندند و سپس وسط طناب را به یگ گرداننده گرد (قرقره مانند )  چوبی متصل کرده و با راندن گاو به طرف شیبی ملایم به اندازه عمق چاه  آب را از چاه بیرون کشیده و به طرف مزارع هدایت میکنند .



 آسیاب شتر ورزنه : با قدمتی بیش از ۳۰۰سال از دوره صفویه در نوع خود بی نظیر است.به گزارش صداوسیما؛ در اقلیم های کویری نیز به دلیل کمبود آب، آسیاب ها بر روی قنات ها ساخته می شد تا به این وسیله از آب موجود در قنات برای آسیاب کردن استفاده شود اما در منطقه ای همچون ورزنه در استان اصفهان که دارای اقلیمی خشک است از روش دیگری استفاده می شده که به آسیاب شتر معروف است.اسکلت این آسیاب، همه از چوب گیاه عناب است که با یک دور چرخاندن محور بزرگ توسط شتر، شش دور محور وسطی آسیاب و در نهایت ۳۶دور سنگ آسیاب چرخانده می شود و روزانه در حدود ۵ساعت کار، آسیاب کردن انجام می گیرد و ۳۰۰کیلو معادل ۵۰من آرد تولید می شود.آسیاب شتر ورزنه تنها مورد فعال در نوع خود در سراسر ایران است، و در کنار آن انواع و اقسام ابزارهای کهن زراعت و زندگی قدیم مردم ورزنه همچون انواع هاون، دلو آبکشی، خمره گِلی، صندوقچه، کوزه، خورجین، بیل، خیش چوبی، تخته “چوم” (خرد کننده گندم) گرد آوری و در معرض دید مردم گذاشته شده استآقای محمدی مدیر و مرمت گر این بنای تاریخی با یادآوری اینکه در طول قرن‌ها به دلیل نبودن نیروی برق به این روش غلات آسیاب می‌شد، ‌ادامه‌داد: حدود چهار یا پنج آسیاب شتر در ورزنه وجود داشت که به مرور زمان تخریب شده‌اند .


 قلعه قورتان : قلعه قورتان مربوط به دوره ساسانیان ۴۲۱ - ۴۳۹ میلادی است و در شهرستان اصفهان، بخش بن رود، دهستانگاوخونی، در امتداد جاده روستای قورتان واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۹۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است .


گزارش برنامه : روز جمعه 7 دی ماه 97 همراه با تعدادی از همنوردان موفق شدیم به منطقه ورزنه اصفهان سفر کرده و ضمن بازدید از روستا و قله قورتان جازبه گردشگری گاوچاه ؛ آسیاب شتر و سیری در رمل های حاشیه مرزنه روز بسیار خوبی را سپری کنیم . جای همه همنوردان خالی بود .


نمایی زیبا از رمل های منطقه 



برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید  

 تصاویری از کل برنامه 




 









 

 

                       با شما در برنامه های زمستامی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد