#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش پیمایش بخشی از خط الراس دالان کوه اصفهان


بگشا نقاب از رخ باد بهاران
شد طرف چمن بزمگه باده گساران
شد لاله ستان گرد گل از بس که نهادند
رو سوی تماشای چمن لاله عذارن
در موسم گل توبه ز می دیر نپاید
گشتند در این باغ و گذشتند هزاران
بین غنچه نشکفته کهآورد به سویت
سربسته پیامی ز دل سینه فگاران

جامی

 

شهرستان تیران و کَروَن (کروَند) در ۵۱ درجه ۰۹ دقیقه طول جغرافیای  و ۳۲ درجه و ۴۲دقیقه عرض جغرافیایی و ارتفاع ۱۶۴۰ متری ازسطح دریا واقع شده‌است. این شهرستان در ۴۵ کیلومتری اصفهان واقع شده‌است. تیران و کرون از جنوب غربی به استان چهارمحال بختیاری و از شرق و شمال به شهرستان نجف‌آباد ؛ از غرب به شهرستانهای فریدن و چادگان از جنوب به شهرستان لنجان محدود می‌گردد. این شهرستان دارای هوایی نسبتاً معتدل و زمستان‌های سرد است.

عبور جاده‌های اصفهان به استان‌های مرکزی وخوزستان و لرستان و غرب کشور و همچنین جاده به استان چهار محال و بختیاری در جنوب شهرستان باعث رونق شهرستان گردیده‌است

کودالان یا دالانکوه : در حد فاصل بین  شهرستان تیران وفریدن و در نزدیکی شهر دامنه در استان اصفهان ایران است. با توجه به سخت‌گذر بودن صعود به آن تا به حال چندین نفر در راه صعود به قله جان خود را از دست داده اند کودالان ۳۹۱۵ متر از سطح دریا ارتفاع دالانکوه از رشته‌کوه زاگرس میانی است که خط الرأسی به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر دارد و در میان سه شهرستان فریدن، تیران و کرون و چادگان و در استان اصفهان قرار دارد. از آنجایی که در بخشی از این کوه دو خط الرأس موازی وجود دارد و حد فاصل آنها فضایی شبیه دالان به وجود آورده، به «دالانکوه» مشهور شده است که در گویش محلی کوه دالان گفته می‌شود. بلندترین نقطه آن ۳۹۱۵ متر ارتفاع دارد. در طول خط الرأس آن قله های چندی با ارتفاع بالای ۳۰۰۰ متر وجود دارد که هر کدام می تواند هدفی برای یک صعود باشد. از جمله قله میانی دالانکوه که بر بلندای پیست اسکی تیران قرار دارد برنامه یک روزه بسیار خوبی برای صعود می باشد . برای صعود به قله انالوجه یا داراب شاه راههای مختلفی وجود دارد که آسان ترین مسیر برای صعود به قله اصلی از روستای انالوجه در دامنه جنوبی این رشته کوه می باشد. در ارتفاع حدود سه و هشت صد قله دالانکوه بقایای آثار یک ساختمان قدیمی مشاهده شده که طبق تاریخ شفاهی موجود بر سر زبان مردم روستای انالوجه قلعه ای بوده که متعلق به شاهی به نام دارابشاه می باشد و آجرهای آن در دشت چاله گاو در منطقه کوره آجر پزی که الان آثار آن موجود است پخته می شده و با خرجین های کوچکی که بر روی بزهای در حال چریدن بسته بوده اند به قله انتقال داده شده است و هر بز دو آجر را در حال چریدن به قله حمل می نموده است.از این جهت در روستای انالوجه به قله دالانکوه قله دارابشاه نیز گفته می شوددر دامنه شمالی این رشته کوه بین شهر عسکران و دهستان دامنه و به فاصله اندکی از جاده، پناه گاهی ساخته شده که می تواند جهت اقامت شبانه کوهنوردانی که از فواصل دور برای صعود به این قله می‌آیند مورد استفاده قرار گیرد.که متولی این مکان هیات کوهنوردی شهرستان تیران میباشد .

گزارش برنامه : روز جمعه 13 اردیبهشت 98 با همراهی تعدادی از همنوردان قدیمی اقدام به عبوربخشی از خط الراس دالانکوه نموده و از روستای دولت آباد سوار بر یال بالای چشمه گردویی کرده و تا تنگه چشمه مرغاب به مدت هفت ساعت پیمایش کردیم . تجربه همنوردان قدیمی عبور از ستیغ ها با سنگ های سوزنی کار را برای تیم آسان کرده بود . ماندگاری مقدار زیادی برف در مسیر و عبور از روی برفها از ویژهگیهای برنامه بود . چشم اندازهای بسیار زیبای منطقه و تا دور دستها رویت شاهان کوه ؛ زرد کوه ؛ کرکس؛ و کوه های منطقه فریدونشهر و فردوان وووو جلوه خاصی داشت . در تمام طول مسیر با یادآوری خاطرات گذشته به یاد همنوردان غایب بودیم .

 نمای بخشی از دالان کوه 


برای مشاهدا بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

  تصاویری از کل برنامه 
















                                                  با شما در برنامه های بهاری 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد