#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

#کوهنوردان_آزادصفه

این وبلاگ به منظور برقراری ارتباط با دنیای کوهنوردی طراحی شده است

گزارش پیمایش تنگه کاهکده لردگان

بوی باران ، بوی سبزه ، بوی خاک

شاخه های شسته ، باران خورده ، پاک
آسمان آبی و ابری سپید


برگ های سبز بید
عطر نرگس رقص باد

نغمه ء شوق پرستو های شاد


خلوت گرم کبوتر های مست....

نرم نرمک میرسد اینک بهار
خوش به حال روزگار


خوش به حال چشمه ها و دشت ها
خوش به حال دانه ها و سبزه ها

خوش به حال غنچه های نیمه باز


خوش به حال دختر میخک که میخندد به ناز 

خوش به حال جام لبریز از شراب
خوش به حال آفتاب

 

"فریدون مشیری"

 

لردگان : شهر رنگ‌ها، شهر دلیر مردان و شیر زنان بختیاری، شهر خوبان، بهشت گمشده‌ای که در جنوب شرقی استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته ‌است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری- شهرستان لردگان یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری  است، مردمان لردگان از لران بختیاری هستند و اقلیم لردگان نیمه مرطوب گرم با زمستان‌های نیمه سرد است. این شهرستان در جنوب استان چهارمحال و بختیاری واقع است و از نظر موقعیت نسبی از سمت شمال به شهرستان‌های بروجن و اردل، از سمت جنوب به استان کهگلویه و بویراحمد و از سمت شرق به استان اصفهان و از غرب به استان خوزستان منتهی می‌شود. لردگان در گذشته مرکز ایالت فردن بوده که به معنی مرکز ماوای اقوام لر زبان است، ناصرخسرو قبادیانی در سفر نامه خود از لردگان(لردجان) نام به میان آورده است. جوشش چشمه‌برم در مرکز شهر لردگان گردشگاه با همین نام را بوجود آورده‌ است، این چشمه پرآب علاوه بر تأمین آب کشاورزی یکی از سرشاخه‌های کارون به‌شمار می‌آید. آبشار آتشگاه، دره کاهکده ؛ چشمه سندگان، چشمه برم (لردگان و مالخلیفه)، چشمه خانی، جنگل‌های بلوط منطقه، مناطق زیبای ارمند و بارز و شوآر، پارک جنگلی چارطاقی منچ، پارک جنگلی پروز، حاشیه سد کارون۴، حاشیه رودخانه خرسان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است. رودخانه‌های مهم خرسان و ارمند که از سرشاخه‌های اصلی کارون هستند در این شهرستان جریان دارند و بر همین اساس سدهای مهمی چون کارون ۴، سدهای خرسان ۱، ۲ و ۳ و کارون ۵ بر روی رودخانه‌های شهرستان احداث و یا در حال احداث است. از معروف‌ترین اماکن تاریخی و مذهبی این شهرستان می‌توان به بقایای ‌قلعه دشت پاگرد، برج سردشت،‌ بقایای کاروانسرای قلعه مدرسه، بقایای بنای چارطاقی منچ، مسجد تاریخی روستای سونک، امامزاده شاه عبدالرحمن روستای بیدله، امامزاده میل شاه روستای بارز، امامزاده روستای شهسوار، امامزاده عباس‌علی روستای برجویی، امامزاده حسن اشاره کرد. لردگان دارای دشت‌های حاصلخیری است، که از معروف‌ترین آن‌ها ‌می‌توان از دشت خانمیرزا، دشت جمال، دشت فلارد و دشت لردگان و کوههای مرتفع و بلندی همچون کوه ریگ، کوه غارون ، کوه بادامستان، کوه گومیه، کوه سرخ، کوه سیوک، کوه آس‌جم، کوه آب‌باغ نام برد.

دره کاهکده :  در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. آبشار کاهکده در ۱۵ کیلومتری سد خرسان و۵۵ کیلومتری شهر لردگان و در ۲۱۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع است .این آبشار در دره‌ای زیبا وبکر قرار دارد که مسیر آن تا اتصال به رودخانه خرسان را فضای سرسبز از انواع درختان و گیاهان جنگلی فراگرفته‌است و شیب زیاد و پستی و بلندی‌های دره، آبشارهای زیادی را در طول دره ایجاد کرده که زیبایی آن را صد چندان نموده است.

۹۰ درصد گونه های گیاهی در منطقه را درختان بلوط تشکیل می دهند همچنین سرو کوهی، کیکم، بادام کوهی، بن آب، انجیر کوهی، بن، کلخنک، سپیدار، زرین درخت،سیاوشان ، گل گاوزبان، کارده، کنگر، کرفس، آب اندول، گل شب‌بو وحشی، ثعلب، گندم گینه، دنبلان، چای کوهی، بنگو، شیرین بیان و……نیز دیده می شود.برای دست یابی به این دره زیبا دو مسیر وجود دارد یکی از طریق مسیر روستای آتشگاه است که پس از رسیدن به روستای آتشگاه باید یک ساعت با نیسان طی مسیر کنیم تا به دهکده کوک و ابتدای دره کاهکده برسیم . و مسیر دوم بایستی در مسیر جاده سمیرم به یاسوج 15 کیلومتر مانده به منطقه پاتاوه به طرف روستای درب به کلات رفته و در امامزاده محمود از خود رو جدا شده و در پاکوبی مشخص به طرف کاهکده ادامه مسیر میدهیم .که حدود سه الی چهارساعت طی مسیری زیبا دارد .همچنین جانورانی چون خارپشت، گربه وحشی، گراز، میش، پازن، قوچ و خرس و پرندگانی چون تیهو، کبک، کلاغ، شاهین، گنجشک، ، بلبل، دارکوب، باز، هدهد و … در منطقه دیده شده است . 

گزارش برنامه : در برنامه قبل با همنورد خوبم جناب کسراوی عزیز تصمیم گرفتیم که جمعه 27 اردیبهشت برنامه ای یک روزه با هدف بازدید از دره زیبای کاهکده اجرا کنیم .و به همین منظور روز جمعه 27 اردیبهشت 98 با ماشین نیسان آقای کسراوی از طربق مسیر روستای آتشگاه اقدام به اجرای برنامه کردیم و موفق شدیم یک برنامه خوب و به یاد ماندنی را در تنگه زیبای کاهکده و عبور از بسیاری آبشار پر آب را اجرا کنیم .


نمایی زیبا از یکی از آبشارهای تنگه 


برای مشاهده بقیه عکسها ادامه مطلب را کلیک کنید 

 

 تصاویری از کل برنامه (دریاچه برم لردگان ودور نمایی از کوه ریگ )




روستای زیبای آتشگاه از فاصله دور ودر طول مسیر 



روستاهایی کوچک در حاشیه رودخانه 















                                                         با شما در برنامه های بهاری 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد